• Miss Cee

Lamm/fårskinn: hjälp mig reda ut det här!

Vi planerar att köpa ett lamm/fårskinn till kommande barnet.
    Varken jag eller min omgivning har någon erfarenhet av detta, och jag hittar inte några raka svar så därför frågar jag er.

Hjälp mig reda ut det här!

1. Är det någon skillnad på ett lammskinn och ett fårskinn mer än färg/storlek? Dvs är det någon skillnad i själva funktionen?

2. Hur ska skinnet se ut för att "fungera" (vara varmt på vintern och svalt på sommaren). Är det ett med rakt hår som gäller? Eller ett med lockigt? Eller fungerar båda två (dvs att det bara är en fråga om utseende här också)??

Lägger in bild så ni förstår vad jag menar!

Rakt hår:
    www.lammskinn.se/shop/images/uploads/baby.jpg

Lockigt:
    www.sthamre.se/images/bilder_butik/lammskinn_mars/P1000293.jpg

3. Är det något annat jag bör veta när jag köper skinn?

(Ikea-skinn är inte aktuellt.)

• Svar på tråden Lamm/fårskinn: hjälp mig reda ut det här!
  • saris2008

Kan nog inte svara på alla frågor, men det jag vet är att du måste se till att fällen är gjord för barn, de är behandlade på nåt speciellt sätt. Om man ska ha långt eller korta strån vet jag inte, vi har den som är på bild nr 1, dvs långa. vi har den i året om, förra sommaren hade vi den i och då var det kokhett. Lillen kändes aldrig onormalt varm trots fäll. Så jag antar att den fyllde sitt syfte.
    I övrigt är det väl bara att se till att köpa ett äkta skinn.

• Miss Cee

Tack för svaret! Började misströsta här :)

Det är ju lite svårt när man inte kan sånt....

Nån mer som har erfarenhet?

• Nikki S

Jag köpte lammskinn från lammskinn.se och är jätte nöjd med skinner. Själva fällen blir lite lockig även på den raka när den tvättas. Jag har använt det både på vintern och även som sittdyna ibland på sommaren och det har fungerar jätte bra. Dotter sover även på ett lammskinn året runt.

• Cuthalion

Här står det lite:

www.krissebygard.se/Farskinn%20till%20salu.htm

Lammskinn ska tydligen, enligt flera sidor på nätet, vara mindre och mjukare. Den länkade sidan rekommenderar ett tvättbart lammskinn till bebisar.

• Grenna

Lammskinn är mjukare än fårskinn och eftersom du ska ha det till bebis så hade jag satsat på ett s k babyskinn som är behandlat just för baby/barn. Sen är det ju praktiskt med ett tvättbart skinn ifall det skulle inträffa nån liten olycka...

Jag har haft ett grått, lockigt skinn till min minsting och nu när han har vuxit i från vagnen så har han det i en mys-fotölj i sitt rum. Så mitt tips att att köpa ett som man tycker är snyggt också eftersom man kan ha användning för det även efter babytiden.

• LF79

Har själv köpt babyvänliga korthåriga lammskinn från www.sthamre.se till båda mina barn och är supernöjd även efter att ha tvättat dem. Dessutom är de ju som sagt fina även när barnen inte behöver dem.
    För mig kändes det även viktigt vart skinnen kom ifrån och att de inte transporterats runt halva europa för beredning.

Svar på tråden Lamm/fårskinn: hjälp mig reda ut det här!