• LaTjej

Jobba helg, sen semester? Snälla hjälp?

Japp semesterschemat kom upp och allt var fint till nu i helgen när chefen tagit ner och ändrat det hela. Nu har hon satt mig att jobba HELA lördagen (7-19) när jag sedan går på semester på måndagen! Jag blev så sur! Ingen annan jobbar den helg när de sedan går på semester plus att de slutar senast kl 14 på fredagen medans jag får jobba kvällspasset.

Jag har för mig att jag läst någonstans att man har rätt att vara ledig den helgen när semestern börjar på måndagen men jag hittar det ingenstans. Har jag fel? :(

Jag vill verkligen inte ha den lördagen!!! Någon som vet? Jag försökte logga in och läsa kollektivavtalet men kommer inte ihåg mitt lösenord.

*besviken*

(2 veckors sammanhängande semester gäller det)

• Svar på tråden Jobba helg, sen semester? Snälla hjälp?
  • Venna

För att få ihop vårat semesterschema så är vi tvungna att jobba hela helgen innan vi går på semester. Vi jobbar varannan helg vanligtvis.

Så det finns väl ingen enhetlig lag som säger att man ska vara ledig helgen innan semester, men kanske någon oskriven regel om att det brukar vara så.

Är det så för alla, eller är det bara du som måste jobba helgen innan semestern?

• LaTjej

Jo men det är inte min helg :(

• Hannah76

Har aldrig hör nåt om en regel som säger att man inte ska jobba helgen innan semester, det har jag gjort många gånger.

• LaTjej

Grejen är att det var klart förra veckan och allt såg bra ut. Men idag när jag kom hade chefen ändrat eftersom en kille har slutat och för att hon inte ville anställa någon tillfälligt (fast att hon hade en på g) så delade hon upp timmarna. Men det känns inte rätt att bara bli påtvingad timmar när man ska gå på semester. Ingen annan jobbar helgen innan semestern. Känns bara så surt :(.

• LaTjej
    Hannah76 skrev 2009-06-02 22:47:51 följande:
    Har aldrig hör nåt om en regel som säger att man inte ska jobba helgen innan semester, det har jag gjort många gånger.
    Har kanske bara varit så där jag jobbat tidigare då :(. Synd *S*.
  • wilsjessica

Vet ej vart du är anställd men semesterlagarna gäller väl alla iallafall.
    Jag hitta detta om semesterns förläggning.

Vid semesterledighet som omfattar minst fem dagar har arbetstagare, som
    arbetar lördag eller söndag eller båda dessa dagar, rätt till ledighet
    motsvarande tid av veckoslut dels under semesterledigheten och dels
    antingen omedelbart före eller omedelbart efter denna. Omfattar semester-
    ledigheten minst 19 dagar och föranleder ej särskilda skäl annat, har
    arbetstagaren rätt till ledighet motsvarande tid av veckoslut såväl
    omedelbart före som omedelbart efter denna. Har i fall som avses i detta
    stycke arbetstagaren ledighet av motsvarande omfattning veckodag, som ej
    är lördag eller söndag, och infaller den under semesterledigheten, räknas
    den som semesterdag.

Jag har själv pratat med facket om detta.

• wilsjessica

Googla på semesterlagen så får du upp vad riksdagen har beslutat och detta gäller alla. Semesterlagen går inte att förhandla bort.
    Ring ditt fack om du vill vara riktigt säker.

• LaTjej
    wilsjessica skrev 2009-06-02 23:08:10 följande:
    Googla på semesterlagen så får du upp vad riksdagen har beslutat och detta gäller alla. Semesterlagen går inte att förhandla bort. Ring ditt fack om du vill vara riktigt säker.
    Tack så jättemycket för att du tog dig tid :). Är lite trött för att förstå innebörden av texten nu men får läsa imorgon hihi .
  • kimsi

Fast om din semester inte börjar förrän på måndag så har du väl inte rätt att kräva att få vara ledig lördagen innan

• meic

Men varför vill du inte jobba då? Om du ska iväg på nått viktigt så säg att du inte kan, eftersom hon faktiskt ändrat i efterhand... Men om det bara handlar om att du inte vill så tycker jag du ska jobba, du är ju ändå ledig sen och man måste ju ställa upp lite med om det nu är nån som slutat så.

• Flugan87

Precis som wilsjessica säger så har du rätt att vara ledig veckoslut innan semestervecka börjar. Dessutom måste din arbetsgivare meddela eventuella schemaändringar SENAST en månad innan (iaf inom handels). Och när det gäller semesterscheman så skall dom vara klara senast något datum i maj, minns inte exakt vilket, så att ändra nu har hon ingen rätt att göra utan ditt samtycke. Du behöver aldrig jobba på timmar som inte ingår i ditt anställningsavtal.

• sakoline
    meic skrev 2009-06-03 07:56:28 följande:
    Men varför vill du inte jobba då? Om du ska iväg på nått viktigt så säg att du inte kan, eftersom hon faktiskt ändrat i efterhand... Men om det bara handlar om att du inte vill så tycker jag du ska jobba, du är ju ändå ledig sen och man måste ju ställa upp lite med om det nu är nån som slutat så.
    Men om andra alltid får två och en halv ledig dag extra innan så förstår jag TS irritation.
Svar på tråden Jobba helg, sen semester? Snälla hjälp?