• ackvelina

Standardisering av djurläten

Min dotter är i värsta pekboksåldern och hon älskar djur och deras läten. Från början var det enkelt; Hunden säger vovv-vovv, katten mjau, grisen nöff och kossan mu. Nu har vi fått rejäla problem. Vad säger kaninen? Hur låter nyckelpigan?

Jag tycker det är dags att enas om en standard för djurläten i pekböcker. Barnen kan ju bli förvirrade annars när de börjar på dagis och får höra något annat än det som sägs hemma. Vilken myndighet skulle man kunna påverka för att få tillstånd något sådant? Socialstyrelsen? Svenska akademien? Naturvårdsverket?

Här har jag några förslag på djurläten vi använder hemma:
    Kaninen säger gnuff-gnuff
    hästen säger vihihihihi, med ett fallande tonläge (jag tycker inte gnägg passar, har aldrig hört en häst som säger gnägg)
    giraffen säger fnifnifni
    Jag tycker man bör skilja på getter och får. Getter säger mää och får säger bää (har märkt att många gör fel på den punkten)
    Kanske skulle man helt enkelt ha ett förbud mot att publicera bilder på djur som ingen vet hur de låter, eller åtminstone en varningstext på framsidan av boken?

Tar tacksamt emot era åsikter
    Ackvelina

• Svar på tråden Standardisering av djurläten
  • EmiliaG

Också funderat på detta... då sonen är mycket djurintresserad och med sina snart 3år gärna vill veta hur alla låter.

Getter är ju självklart Mää...
    Får = Bäää...
    Kan man göra fel på det?

Kanske får göra en lista här till att börja med - Standardiserade såklart och demokratiskt framröstade.

Kaninen är knepig.
    Snigeln lite klurig den med.

Hur låter masken?

• Kristin24

Hmm...men de har inte med alla djur för lätena enbart, utan för att barn ska känna igen djuret/insekten och veta vad den heter.

Go och glad Kexchoklad
  • EmiliaG
    Kristin24 skrev 2009-06-02 23:13:51 följande:
    Hmm...men de har inte med alla djur för lätena enbart, utan för att barn ska känna igen djuret/insekten och veta vad den heter.
    Jasså?   Men alla djur måste ju mer eller mindre låta... eller? Knapra, slingra sig, pipa, vissla, gnissla osv.
  • Ceropegia021

Ja vi får väl kontakta ISO-internationella standard organisationen.. Vilka djupa funderingar du verkar ´ha så här dags

• Tecken

Jag är inte så insatt, men jag vet iaf att marsvin säger/skriker oink-oink. Men det kanske kan vara dialektalt? Jag har bara hört Uppländska och Sörmländska marsvin.

• Ceropegia021
    Tecken skrev 2009-06-02 23:48:55 följande:
    Jag är inte så insatt, men jag vet iaf att marsvin säger/skriker oink-oink. Men det kanske kan vara dialektalt? Jag har bara hört Uppländska och Sörmländska marsvin.
    Jag skulle vilja uttala stavningen på det ljuden ungefär som en gris skriker
  • EmiliaG

Så sant - Marsvin oink:ar.

• Tecken
    Ceropegia021 skrev 2009-06-02 23:49:56 följande:
    Jag skulle vilja uttala stavningen på det ljuden ungefär som en gris skriker
    Nej, grisar skriker mer: weeeee weeeee *låter som en stucken gris*
  • Februarii

Dessa då?
    Räv
    Igelkott
    Ekorre

Kristin24 skrev 2009-06-02 23:13:51 följande:
    Men det är så basic. Jag håller på med något jag kallar "advanced animalsounding".
  • Ceropegia021

På tal om djur så drömde jag i natt att min katt va skitdryg och skulle bada i toaletten. Han skrek som en bebis när jag skulle ta upp honom och kasta han i duschen.

• EmiliaG

Räven...hmm, lite mer som skarpt "aff aff" istället för hundens voff kanske.

Igelkotten låter mycket när den äter, men annars mer tyst marsvinslikt läte.

• Kristin24

Igelkottar kan fräsa också

Ja alla djuren låter mer eller mindre, men kan vara svårt att härma.

Go och glad Kexchoklad
  • V P E

Jag har hört en groda skrika. Helt allvarligt, dottern plockade upp den från marken och den skrek. Skulle jag också ha gjort.

• EmiliaG

Kan tala om att Chokladmalar låter ectremt högt och läskigt... trots sin ringa storlek. Mammas protesterar vilt vid rengöring av akvariumet och vill skrämmas. Den väser blandat med iiiiiiii!

• Pallas
    Februarii skrev 2009-06-02 23:53:12 följande:
    Men det är så basic. Jag håller på med något jag kallar "advanced animalsounding".
    Är det samma som när min fyraåring kommer utrusande från sovrummet skrikandes om att det finns mjukbaggar i sängen?
  • goshheidi

Våra kaniner brukar säga "gnaag gnaag" och hästen säger "iiii ha ha ha"

angående får och get tycker jag samma som du. Får = bää och get Mää

• Apolline

Kanin: Tadaa! (när man drar upp den ur trollkarlshatten)
    Snigel: Fräs (när man lägger den i stekpannan)
    Mask: Pfft (när man sätter den på kroken)
    Igelkott: AAAJJJ! (man när man kliver på den)
    Räv: schkabb, schkabb

• EmiliaG

Apolline - Låter mer som vad du orsakar för ljud... Än vad de verkligen säger.

Svar på tråden Standardisering av djurläten