• Anonym (meningslöst)

Stark känsla av meningslöshet

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har så otroligt svårt att hitta en mening med tillvaron, har knappt tillräcklig motivation att gå ur sängen om morgnarna. Jag känner mig ensam och isolerad, men vet inte hur jag ska göra för att skaffa fler vänner. Har haft relationsproblem under en längre tid som det aldrig verkar dyka upp någon lösning på. Jag har ingen ork, ingen energi, ingen riktig lust till någonting. Om jag kunde skulle jag bara sitta framför datorn och göra ingenting, eller sova mig igenom dagarna. Jag försöker hålla min kropp i form, träna och hålla mig smal, men sådana här dagar tröstäter jag godis och känner mig ännu mer misslyckad för att jag inte ens kan kontrollera min vikt.

Jag är fysiskt frisk och känner mig otacksam för att jag inte kan ta vara på livet bättre. Studerar för närvarande och har tidigare varit väldigt engagerad i min utbildning, men nu kan jag knappt förmå mig att ta itu med uppgifterna, halkar efter och kommer att ha en massa restkurser att jobba ikapp i sommar. Ingen människa känner mig som den här låga, oenagagerade människan och när det är som värst vill jag knappt ens gå till snabbköpet av rädsla att någon jag känner ska se mig.

Jag får allt oftare ångestattacker där jag känner för att skada mig själv. Ger mig själv örfilar bl.a. Låter sjukt jag vet, men det är som ett tryck inom mig som bara svämmar över. Har gått till psykolog, kurator och nu till och med till präst eftersom det inte finns tillgång till någon annan att prata med under sommaren (långa köer överallt utom privat vilket jag inte har råd med). Det känns som att jag har dragit mitt livs historia hundratals gånger men får aldrig gå till en och samma person någon längre tid. Och egentligen är kanske en vän vad jag behöver, inte ett proffs. Inte att sitta och prata av sig 45 minuter per vecka tills psykologen säger "ja nu var tiden ute för idag". Det är bara en rent livsuppehållande åtgärd.

Jag är bara så trött på allt. Borde jag prova antidepressiva? Sluta med mina studier fast det bara är ett halvår kvar? Hur får man tillbaks livslusten igen?

• Svar på tråden Stark känsla av meningslöshet
  • Eisa

Jag får tillbaka livslusten av att åka hem till mamma och umgås med henne och mina syskon. Bara bli omhändertagen och älskad för den jag är. Då tankar jag energi och kommer ihåg igen vad som är meningen med allt.

• Eisa

Och ja, testa gärna antidepressiva!

• Anonym (meningslöst)
    Eisa skrev 2009-06-02 23:55:23 följande:
    Jag får tillbaka livslusten av att åka hem till mamma och umgås med henne och mina syskon. Bara bli omhändertagen och älskad för den jag är. Då tankar jag energi och kommer ihåg igen vad som är meningen med allt.
    Tack för ditt svar! Jag har tyvärr inte så bra kontakt med mina föräldrar... Visst älskar de mig och jag dem, men de har ganska svårt för att acceptera mig sådan jag är. Och så har vi väl en en hel del fnurror på tråden som egentligen borde redas ut. De vill gärna se mig som en person de önskar att jag var istället för den jag är, vilket gör vår kommunikation ganska svår. Men håller med om att det ger energi att vara med människor där man bara kan slappna av och glömma sig själv. Har för få sådana i mitt liv bara.
  • Anonym (meningslöst)
    Eisa skrev 2009-06-02 23:57:14 följande:
    Och ja, testa gärna antidepressiva!
    Ja, jag kommer nog att göra det eftersom detta inte verkar vända.
  • Anonym (lekman)

Det du beskriver är för mig en allvarlig (negativ) känsla. Du verkar ha hamnat i en ond spiral och har nu väldigt svårt att ta dig upp. För att lyckas få den där extra kicken att ta dig upp ett snäpp, eller åtminstone inte åka längre ned, så anser jag att du med fördel kan börja med antidepressiva mediciner. Du ska förstås inte lyssna på mig som lekman, utan ta genast kontakt med vårdcentral och beskriv läget för en läkare. Han eller hon kan antingen remittera dig till vårdcentralens eget psykosociala team eller skriva ut mediciner, eller både och. Om du har remiss till psykolog brukar psykologsamtalen inte alls kosta multum, i mitt län ca 100 kr för en timmes samtal. Att gå privat däremot kostar.

• Eisa
    Anonym (meningslöst) skrev 2009-06-03 00:02:03 följande:
    Ja, jag kommer nog att göra det eftersom detta inte verkar vända.
    Gör det. Man kan behöva den sparken i arslet,
  • Anonym (meningslöst)

Anonym (lekman) skrev 2009-06-03 00:08:04 följande:

Det du beskriver är för mig en allvarlig (negativ) känsla. Du verkar ha hamnat i en ond spiral och har nu väldigt svårt att ta dig upp. För att lyckas få den där extra kicken att ta dig upp ett snäpp, eller åtminstone inte åka längre ned, så anser jag att du med fördel kan börja med antidepressiva mediciner. Du ska förstås inte lyssna på mig som lekman, utan ta genast kontakt med vårdcentral och beskriv läget för en läkare. Han eller hon kan antingen remittera dig till vårdcentralens eget psykosociala team eller skriva ut mediciner, eller både och. Om du har remiss till psykolog brukar psykologsamtalen inte alls kosta multum, i mitt län ca 100 kr för en timmes samtal. Att gå privat däremot kostar.
    Tack för ditt råd. Ja, det är nog dags att prova antidepp eftersom det har varit såhär ganska länge och inte verkar komma någon vändpunkt. Det kan vara lite ljusare ett par dagar och då tänker jag att det kan gå att ta sig ur på egen hand ändå, men sen hamnar jag i de här svackorna igen där allt känns mörkt. Och de senaste månaderna har de negativa tankarna verkligen övervägt.
  • Anonym (meningslöst)
    Eisa skrev 2009-06-03 00:09:09 följande:
    Gör det. Man kan behöva den sparken i arslet,
    Har du någon egen erfarenhet av antidepressiva? T.ex. hur lång tid det tar innan de verkar, om man känner sig gladare och mer motiverad eller om de bara tar udden av ångesten och gör humöret jämnt?

Jag har själv tagit antidepressiva för många (över 10) år sen (anafranil och sen en längre tid fontex), men upplevde då inte att det hjälpte speciellt. Så visst kan det vara så att jag kommer att uppleva det helt annorlunda nu.
  • Eisa
    Anonym (meningslöst) skrev 2009-06-03 00:17:05 följande:
    Har du någon egen erfarenhet av antidepressiva? T.ex. hur lång tid det tar innan de verkar, om man känner sig gladare och mer motiverad eller om de bara tar udden av ångesten och gör humöret jämnt?Jag har själv tagit antidepressiva för många (över 10) år sen (anafranil och sen en längre tid fontex), men upplevde då inte att det hjälpte speciellt. Så visst kan det vara så att jag kommer att uppleva det helt annorlunda nu.
    Ja jag har erfarenhet av Citalopram. Började känna bättring efter ca 2 veckor. Man känner sig gladare och mer motiverad, men framförallt låter man sig inte brytas ner. Man klarar av hindren i livet. Man ser möjligheter istället för hinder och man bara gör, istället för att inte orka.
  • Anonym (meningslöst)
    Eisa skrev 2009-06-03 00:21:49 följande:
    Ja jag har erfarenhet av Citalopram. Började känna bättring efter ca 2 veckor. Man känner sig gladare och mer motiverad, men framförallt låter man sig inte brytas ner. Man klarar av hindren i livet. Man ser möjligheter istället för hinder och man bara gör, istället för att inte orka.
    Det låter bra, tack snälla för dina svar. Jag tror jag får ta tag i saken och ringa vårdcentralen imorgon, för detta funkar inte längre.
Svar på tråden Stark känsla av meningslöshet