• koinkidink

Ang. sockerpasta, vet någon?

jag ska göra små figurer i sockerpasta tills nu på fredag och jag undrar om nån vet:

hur långt innan jag kan göra dom? kan jag göra dom redan idag?

ska dom förvaras i kylen sen?

Kan man förvara dom i plastpåse?

• Svar på tråden Ang. sockerpasta, vet någon?
  • LeWi

Det beror ju lite på.
    Vill du att figurerna ska vara mjuka så vänta med att göra dem.
    Om det är ok att det torkar så kan du göra dem i god tid innan och låta dem står torrt. Inte i kylen fukten kan få dem att smälta.
    Om du förvarar dem i plastpåse så torkar de ju inte lika fort som om de får stå framme. Så hur du förvarar dem beror på vad du vill åstakomma.

I reject your reality and substitute my own.
  • koinkidink

Aha, ok.

Jag ska göra små studentmössor som jag ska lägga på en tårta nu på fredag och jag vill att dom ska vara torra då.

Tar det lång tid att "torka" sockerpasta-saker?

Och när dom är torra, kan dom börja smälta sen när dom kommer i kontakt med tårtan så att säga?

Tårtans överdel är hallon med sån där gelé över + en remsa tvärsöver gjord av marsipan som det står grattis på typ.

Jag tänkte lägga små studentmössor på både remsan och hallonen. Funkar det tro?

• LeWi

Hur fort de torkar beror lite på vilken typ av sockerpasta det är...
    "Sugerpaste" kan ta ett tag på sig att torka, modelingpaste torkar rätt snabbt på ytan men är mjuk inuti (i större figurer) och flowerpaste torkar snabbt.

Förslagsvis gör du mössorna så fort som möjligt och lägger dem på tork. Ju torrare de är när du lägger dem på tårtan desto bättre kommer de förmodligen hålla sig.
    Jag skulle inte tro det är nån fara att lägga dem på tårtan, de kanske blir lite mjuka i kanten och färgar ev av sig på hallonen men de kommer säkert se snygga ut ändå
    Lycka till med baket!

• koinkidink

Oj, då ska jag sätta igång med en gång då. Sockerpastan är köpt på Kakburken och heter RegalIce.

Första gången jag köper sugarpaste och gör nånting överhuvudtaget, så jag hoppas det ska gå bra.

Tack så mycket för all info!

• black sun

Ett tips är att göra MMF. det är mkt billigare och enkelt att göra hemma. Man smälter machmallows i micron med lite vatten tills det blir en smet, sen blandar man det till en deg med florsocker och låter den ligga och vila under natten. Du kan färja den eller behålla den vit. MMF kan användas till att täcka tårtor och göra små figurer av. Lycka till!

• LeWi
    black sun skrev 2009-06-05 10:50:40 följande:
    Ett tips är att göra MMF. det är mkt billigare och enkelt att göra hemma. Man smälter machmallows i micron med lite vatten tills det blir en smet, sen blandar man det till en deg med florsocker och låter den ligga och vila under natten. Du kan färja den eller behålla den vit. MMF kan användas till att täcka tårtor och göra små figurer av. Lycka till!
    Fast MMF är ofta "svampigare" är SP. Jag tycker det är svårare att göra figurer det just för att det är så elastiskt och "studsar" tillbaka när man försöker forma det.

Men MMF är väldigt bra för att täcka tårtor!
    Billigt, praktiskt och gott
  • black sun
    LeWi skrev 2009-06-05 13:08:36 följande:
    Fast MMF är ofta "svampigare" är SP. Jag tycker det är svårare att göra figurer det just för att det är så elastiskt och "studsar" tillbaka när man försöker forma det.Men MMF är väldigt bra för att täcka tårtor! Billigt, praktiskt och gott
    Jag har inte gjort så mkt figurer, bara blommor och det gick jättebra men det är nog som du säger, det blir väldigt elastiskt så jag kan tänka mig att SP funkar bättre om man vill göra lite pilligare och större figurer. Som lock till tårtan var MMF perfekt! enkelt att arbeta med och resultatet blev bra.
  • 83an

Idag har jag gjort en variant av sugarpaste som jag hittade på nätet.
    Det var bara att blanda glukos, äggvita och florsocker.

Frågan är bara om den ska förvaras i kylen?

Och jag ska inte ha den förrän på söndag, funkar det eller blir den gammal?

Tänkte göra en tårta med sockerkaksbottnar, ett lager med mosade jordgubbar, ett med vaniljkräm, sen bre grädde runt om hela tårtan och avsluta med ett vitt "sp-överdrag".
    Tror ni det kan funka?

Och är det ngn som vet om det går att färga sån sp med karamellfärg?

Svar på tråden Ang. sockerpasta, vet någon?