• Kebnekaisa

Hur ser ett snyggt CV ut enligt er?

Det här med CV "kom" mer då jag hade arbete, så då blev helt plötsligt det mer poppis än en vanlig meritförteckning.
    Men hur ser egentligen "det optimala" CV:t ut???
    Anger ni mer detaljerat i ett CV de sysslor ni hade i respektive jobb?-samt de färdigheter ni har.
    Anger ni språkkunskaper specifikt?
    Skriver ni upp era arbeten utbildningar i "bakvänd" kronologisk ordning?(dvs DET SENASTE jobbet/utbildningen först.
    Är inte dessa CV ett stort dilemma om man faktiskt har perioder, då man "har hål" i bakgrunden (man kanske har haft ett flummigt ALU-projekt som inte är sådär "jätteimponerande" att redogöra mer detaljerat för exempelvis?

Vilka olika rubriker har ni i ert CV?

Har ni bara två rubriker med Arbete och Utbildning? Eller har ni ytterligare rubriker för Språkfärdigheter, Datorkunskaper, Förtroendeuppdrag etc (eller "bakar ni in" dessa rubriker i Utbildning/Arbete?

• Svar på tråden Hur ser ett snyggt CV ut enligt er?
  • Kebnekaisa

Vissa exempel på CV, verkar man "baka in" det personliga brevet i meritförteckningen på ett "flummigt" sätt, som jag inte alls "tror på":
    Tex (taget ur CV guiden www.cv-guiden.se/gratis_guide/cvguide/cv_exempel/cv-exempel-3.htm):

Mats Matsson

Matsvägen 1

111 11 Matsstad

E-mail: mats@email.com

Mitt mål

Att få arbeta som projektledare på ett växande företag där möjligheterna till varierade arbetsuppgifter är stora.

Det här är jag

Påhittig problemlösare med mycket god organisationsförmåga, som trivs både med att leda och samarbeta. Erfarenhet av ledararbete, utvecklingsarbete och undervisning. Stort socialt engagemang. Fyrspråkig i svenska, engelska, franska och italienska.

Mina erfarenheter

-Deltagit som en av fyra lagmedlemmar i ESAB Cup två år i rad med framgångsrikt resultat (se bilaga).

-Hade huvudansvaret för två mycket uppskattade konferenser (se bilaga) i samarbete med fyra andra universitet.

-Arbetat som lärarvikarie i en högstadieklass i Tomteboda.

-Varit ansvarig för att lägga sommarschema på Ica i Matsstad.

-Ökade försäljningen i universitetskafeterian med 38 procent under vårterminen 2003.

-Studerade två terminer på universitetet i Aix en Provence som en del av utbildningen.

Anställningar

Kaféansvarig på universitetskafeterian ht 2002-vt 2003.

Butikarbetare på Ica Kronan i Matsstad varje sommar mellan 1999 och 20002.

Lärarvikarie Solbergaskolan, Tomteboda, ht 1998-vt 1999.

Ambulansförare Akuten SÖS

Utbildningar

Civilingenjörsexamen, Linköpings tekniska högskola, Industriell ekonomi. Examen 2003.

3-årig naturvetenskaplig gymnasieutbildning.

Språkkunskaper

Utmärkta kunskaper i svenska och italienska i tal och skrift. Goda kunskaper i

franska och engelska genom utlandsvistelser, språkkurser mm.

Datakunskaper

Officepaketet, samt viss programmering.

Referenser

lämnas gärna på begäran!

• Smajla

Hej Kebnekaisa!

Mitt CV fick jag hjälp med och har följande rubriker;

Överst mina adressuppgifter inklusive telefon och rubrik
    Därefter mål (ungefär som du hade i ditt exempel fast några rader mer.
    Yrkeserfarenhet (skriver lite om vad jag gjorde på varje arbetsplats, senaste jobbet överst)
    Utbildning
    Kurser
    Språkkunskaper
    It-kunskaper
    Bokningssystem
    Ekonomisystem
    Personligt
    Längst ned har jag skrivit att intyg, betyg och referenser medtas till intervju eller skickas vid förfrågan. Har tagit med en arbetsmarknadsåtgärd jag gick när jag var yngre när jag var arbetslös - det var en kurs - men det blir 2 luckor när jag varit helt arbetslös. Inte mycket att göra åt.

Har alltså inget personligt brev i CVn utan skriver alltid ett brev till ansökan.

• Kebnekaisa

OKEJ, Och du tror att arbetsgivare vill ha det så här strukturerat (med så många rubriker)?
    Skulle de flesta (arbetsgivare) tycka att rubrikerna "Arbete" "Utbildning" är FÖR spartanskt?
    -Alltså om man då skriver mer utförligt vad man sysslat med efter varje yrke.

• Kebnekaisa

Att ha ENDAST rubrikerna -Arbete, -Utbildning. Är DET för spartanskt i ett CV?????

• Smajla

Jag fick de här rekommendationerna från Trygghetsrådet (som mitt jobb anlitat ifall det skulle bli varsel) så det ska i allra högsta grad vara sånt som arbetsgivarna vill se. Sedan finns det ju hur många varianter som helst man kan göra.....

• Smajla

Jag fick "experthjälp" med mitt CV men alla säger ju olika...

• Kebnekaisa

Ja just det. Alla säger ju olika. Jag har också lite kontakt med Trygghetsrådet nu, men jag tycker deras "inställning" verkar vara lite för "avancerad"!

...och som sagt, "luckorna" i meritförteckningen blir tydligare, desto mer avancerad den är. Så känns det!

Är CV ytterligare ett sätt, för arbetsgivarna, att sålla ut folk??????

...så känns det också!

• Nika75

En variant är ju att anpassa sitt CV och dess rubriker efter de kunskaper man faktiskt har, vill lyfta fram eller är av vikt för det jobb man söker. Det är ju knappast någon idé att ha en rubrik för "språkkunskaper" om man bara kan svenska och är ganska kass på engelska. Är det ett jobb där det läggs vikt vid vissa datorkunskaper är det kanske bra att ha en särskild rubrik för detta där man räknar upp den programvara man hanterar osv.
    Jag ändrar min cv lite beroende på vilken tjänst jag vill ha men jag utgår från en mall jag hittade på ett rekryteringsföretags sida (de ville att man skulle ladda upp sin cv i wordformat och de hade en bra och snygg mall). Mina rubriker är i grova drag:

Utbildning
    Arbete
    Praktik och ideella uppdrag (Eller nåt sånt)
    Datorkunskaper
    Övrigt

Under övrigt-rubriken samlar jag mina intressen samt fakta delvis om mina "hål" (långresor).

• Kebnekaisa

"Det är ju knappast någon idé att ha en rubrik för "språkkunskaper" om man bara kan svenska och är ganska kass på engelska."

Hi, hi!!!

• Nika75

Det var kanske ett extremt exempel men jag menar att man inte behöver fokusera på att få med massa grejer om det inte har någon betydelse. Och tro mig, jag har läst så många dåliga ansökningar och knasiga CV där folk verkar ha missuppfattat hela marknadsföringsbiten och fokuserar på att rabbla sitt livs historia och irrelevanta fakta (jag har hjälpt till vid rekryteringen samt läst en och annan konstig spontanansökan då jag arbetat som journalist på en populär arbetsplats).

• Kebnekaisa

Det ÄR ju DET jag tycker är kruxet med CV.
    Det verkar ha HUR LÄTT SOM HELST, att bli patetiskt.
    På det där med Målsättning tex. Jag menar även om man struntar i det faktum att man egentligen ska bli "statsminister" , så tenderar det ändå väldigt lätt att bli patetiskt, med tex "ambitionerna man har att överta företaget" så småningom.
    Förstår du hur jag menar? Det är ju en JÄTTEKONST att undvika att vara "för pretantiös" även i den specifika tjänsten, man söker.
    Dessutom finns det ju så många dimensioner "av målsättning". Varje arbetsgivare, vet väl, att de flesta ansökarna/aspiranterna, samtidigt är fullt tacksamma att bara få ett jobb (i dagens läge) (men hur många skriver: "Jag vill ALLRA helst slippa att gå på bidrag just nu!"),
    Men "stay be cool": -Jag har faktiskt "dessa" karriärs planer inom DETTA yrke!.
    Detta samtidigt som man faktiskt kanske INTE har SÅ STORA planer med "just den" tjänsten,
    Och man kanske inte har lust att "brodera ut" det man EGENTLIGEN vill syssla med...

...(Detta blev svamligt!)... osv osv...

• Kebnekaisa

Nika75 Det var dig jag pratade med iallafall!!

• Kebnekaisa

Dessutom tillhör jag den kategorin, som faktiskt "ramlat in på jobb" och FÖRST DÅ upptäckt vad jag kanske "vill syssla vidare med" väl på plats.
    Jag tycker det ÄR knepigt det där med Målsättning. Faktiskt!

• Kebnekaisa

Tack för mallarna från Microsoft, förresten Upptäcksresande!
    De var matnyttiga!

• Kebnekaisa

Hittade lite om CV på arbetsförmedlingens hemsida (i en frågelåda om CV):

Är det någon skillnad mellan meritförteckning och CV?

I Jobbsökaren har vi valt att använda meritförteckning och CV synonymt. Ibland skiljer man på begreppen. CV är en förkortning av Curriculum Vitae och betyder levnadsbeskrivning. Det är en mer utförlig beskrivning av meriter och erfarenheter än i en meritförteckning.

I allmänhet använder man någon av följande två typer av CV:

Kronologisk,
    d v s i omvänd tidsföljd med den senaste utbildningen/arbetslivserfarenheten först

Tematisk,
    d v s fokuserar på färdigheter och uppnådda mål, inte bara erfarenheter och utbildningar. Speciella färdigheter beskrivs och betonas. Möjligheten finns att ta med färdigheter som du fått genom praktik, föreningsverksamhet eller egna intressen. I en tematisk CV kan du skapa egna rubriker utifrån vem du är och vilka kunskaper du har.

OKEJ, då verkar ju den Kronologiska synonymt med en "vanlig meritförteckning helt enkelt. ????????

• Kebnekaisa

Jag tycker det verkar bättre att ha en kronologisk och sen bara vara "lite utförligare" i sitt personliga brev.
    Jag fattar inte varför man ska dela upp det, sådär!

• Kebnekaisa

Märk väl: "I Jobbsökaren har vi valt att använda meritförteckning och CV synonymt. Ibland skiljer man på begreppen."

Alltså jag lutar nog åt att tycka att det här med CV bara är en fånig "modegrej" där det verkar råda totalt förvirrade begrepp om vad det är...

Svar på tråden Hur ser ett snyggt CV ut enligt er?