• Mrs Lo

Enäggstvillingar med tunn skiljevägg

Har fått reda på att jag väntar enäggstvillingar med en tunn skiljevägg, sk monochoriotiska/diamnotiska tvillingar.

Både min barnmorska och en läkare på BVC har "lyckats" skrämma upp mig ordentligt med riskerna för TTTS, att barnen föds för tidigt (ska vara inställd from vecka 25-26 att de kan komma) och att jag ska räkna med att vi kommer att vara inlagda på neonatalavd tills dess att beräknat förlossningsdatum har passerat oavsett om de föds 10 eller 1 vecka för tidigt..

Jag förstår att de är skyldiga att informera om riskerna men är det verkligen så vanligt så att jag ska räkna med att något av det inträffar? Enligt dem så "plockar man ut alla enäggstvillingar med tunn skiljevägg i vecka 32-34", även om de mår bra och växer som de ska.

Är det någon som är gravid med samma typ av enäggstvillingar som har hört liknande från era BM?
    Ni som har fått tvillingar med tunn skiljevägg, när föddes dem? Vad är era erfarenheter?

• Svar på tråden Enäggstvillingar med tunn skiljevägg
  • Purelyplatonic

Oj, nu blir nästan jag också lite skrämd.
    Jag har också tunnskiljevägg (1 mm ungefär tror jag hon sa), hur tunn är din? Men under mina UL har varken läkare eller BM sagt något om att vi ska ligga på neo men oftast så kommer väl tvillingar lite tidigare än enlingsgraviditeter och då får man väl ligga på neo.
    Den läkare jag pratade med sa att jag kunde helt klart gå tiden ut och föda vaginalt om nu barnen tillåter det så det var inga konstigheter alls men att det kommer att bli mer UL pga att de delar moderkaka för att hålla koll för risken med TTTS.

Nu ska du tänka positivt och inte skrämma upp dig med detta. Tänk på att det bara är 15% som drabbas av TTTS. Alltså 75% som inte får det. Så tänk positivt men det är ju alltid bra att veta om riskerna så man inte får en chock om något skulle hända.

• Inger A

Jag hade endast en tunn skiljevägg mellan men det enda som var att jag fick gå på fler ul. Mina föddes v38+1 efter igångsättning. Men hade de inte haft någon skiljevägg så hade det varit en annan sak, men att de tar dom tidigare när det inte finns någon skiljevägg är pga att de då kan trassla ihop sig i navelsträngarna men den risken finns ju inte då det finns en vägg även om den är tunn.
    Lycka till!

• Mrs Lo

Ja jag går också på ultraljud varannan vecka så de har ju koll på dem. Det klart att det är bra att känna till riskerna och det var skönt att höra att det endast är ca 15% som drabbas av TTTS.

Har förstått att det är lite mer riskabelt när de inte har nån skiljevägg alls och att det då är vanligt att man förlöser dem i vecka 32-34, men nu har ju mina en tunn skiljevägg.

Purelyplatonic, det spelar tydligen ingen roll hur tunn skiljeväggen är utan huvudsaken är att den finns där. Det finns ingen risk att den går sönder eller liknande..

Inger A, vad skönt att höra att du gick så långt med dina och att allt verkar ha gått bra. Mer såna berättelser tack =)

• Trulles mamma

Här är en till som endast hade en tunn skiljevägg.
    Jag tycker det är bra att de gör er uppmärksamma på att det finns risker, men jag är ganska säker på att övervägande del av alla sådana här graviditeter går bra.

Att de "plockar ut" alla i v32-34 tror jag bara gäller de som inte har någon skiljevägg alls.

Från vecka 13 gick jag på UL varannan vecka. Detta berodde på att det var en liten skillnad i fostervattenmängd vid första UL (NUPP) och det är ett symptom på TTS. Men detta rättade till sig, men jag fortsatte med UL ca varnnan vecka. Runt vecka 25-27 började det uppstå en skillnad i storlek på bebisarna, och den ena växte för lite. Allt annat såg bra ut, och det fanns inga tecken på TTS utan snarare på tillväxthämning (som även kan drabba "enlingar"). På UL i v33 var viktuppskattningen -28 % mot enlingskurvan och i v35 så låg hon på -36 % . Då bestämde man sig för att avvakta en vecka till och sedan förlösa dem genom igångsättning.

De är födda i v36+ och den lilla tjejen vägde då 2160 g (ca 35 % mindre än normalvikt). Allt annat var bra (syrran vägde 2590) och vi stannde på neo i en vecka.

Jag tror att det är bra att du är medveten om att det finns en risk förr TTS, och en stor risk att de föds för tidigt. När du går på UL får du ju en liten uppfattning om hur stora de kommer att vara. Jag visste att den ena skulle vara liten, men fattade det ändå inte. Hade bara köpt ett plagg i storlek 40, vilket var helt tokigt eftersom 50 blev alldeles för stort i flera veckor/månader.
    Och hur länge ni kommer att vara på neo beror ju på när de föds ... det är ju inte säkert ni behöver vara där alls.

Lycka till, och hör av dig om du har fler frågor!!

• snobben445

Mrs Lo:
    Jag väntar oxå enäggstvillingar med tunnskiljevägg och är i v 37.
    Att plocka ut dem i v 32-34 har jag som fler förstått att det gäller endast de utan skiljevägg. Det har våra läkare aldrig nämnt överhuvudtaget något om för det finns ju en vägg mellan även om den är tunn. I början var vi på ul 2ggr/månaden men nu senare delen har vi gått med 3 v mellan besöken. Våra grabbar har hela tiden legat på minus med vikten men så länge bebisarna följer sina egna kurvor så mår de bäst i magen. (med förutsättning att de växer och inte är extremt på minus förstås, men det är ju inte det vanligaste även om det är vanligare med tvillingar än om man bär ett barn.) Våra har hela tiden legat runt -20/-25%.
    Självklart är det bra att veta om riskerna men de har nog skrämt upp dig lite väl i onödan, Lycka till!! :D

• evelajna86

hej!
    jag väntar enäggstvillingar med tunn skiljevägg men inte blivit något informerad om risker mer än att det kan uppstå tvillingtransfusion och att det vanligtvis blir förlossning eller planerat kejsarsnitt tidigare. Som tidigare inlägg så är det för mestadels dem utan vägg som löper större risk att få komplikationer..
    Jag har bara blivit tillsagd att vara förberedd från vecka 25 men just för våran egen skull och planering i hemmet..men inte att det är stor risk att dem kommer så tidigt..Lycka till med dem små!

• Mrs Lo

Tack för era svar! Det är jätteskönt att få höra era berättelser och erfarenheter, det lugnar verkligen.

Var på UL i torsdags och grabbarna är i princip lika stora, skiljer 1 mm på 2 av måtten och de följer tillväxtkurvan så jag hoppas verkligen att de fortsätter i samma takt =)

Nästa torsdag ska vi på ultraljud igen, går ju varannan vecka så just nu känns det som att man lever 2 veckor i taget.

• Lisamatilda

Snubblade över tråden.:) Hur har det gåttt?

Är gravid med enäggs i vecka 37 nu.

TTTS är det verkligen 15 % som får det har hört att det rör sig om 1-2 % av enäggs.

Hoppas allt gått bra
    /LM

• Mrs Lo

Halloj!

Oj, det känns verkligen som en evighet sedan jag skrev det inlägget. Usch vad nervös och orolig jag var då pga det som bm och läkare berättade för mig, de skrämde upp mig rejält.

Imorgon går jag in i vecka 36 med killarna, var på tul i tisdags och de väger ca 2 kilo var och mår superbra. Bm skrattar varje gång vid ul eftersom de rör på sig och sparkas hela tiden, märker ju det själv. De sparkas och "boxas" otroooooligt mycket och det är jag bara glad över =)

Trodde aldrig att jag skulle gå så här länge med killarna i magen, är så lycklig över varje dag som går. Klart att det börjar bli tungt nu med en viktuppgång på 24 kilo och SF-mått på 42 men vafan, vad gör man inte för sina grabbar? =)

Hur känner du dig själv? Smärt som en val och smidig som ett kassaskåp? =)
    Hur ligger tvillingarna? Mina ligger med huvud/säte så förhoppningsvis kan jag föda "vanligt" men ska ändå till DS för att prata kejsarsnitt, vill gärna vara förberedd på båda delarna.

• Lisamatilda

:) Känner igen det. Precis så känner jag mig. Som ett kassaskåp. Går in i vecka 37 idag. Vi väntar två tjejer (säger de) Som det är nu ligger de huvud huvud och den ena tjejen är fixerad.

Har sett dig i TUL tråden men jag är osäker på om du varit med i själva prattråden:)

www.familjeliv.se/Forum-11-220/m44990290.html

Lycka till nu
    Kram
    Lm

• MedinaM

Hej på er!
    Det är ett bra tag sen tråden var igång. Jag är lite nyfiken hur det gick för er & era bebisar. Fick veta igår att jag har en tunn skiljevägg. Är det någon som vill berätta? Kram på er!

Svar på tråden Enäggstvillingar med tunn skiljevägg