• kärålajn

Silver väger mer än vilken metall?

Guld
    Titan
    Bly

Guld är väl tygnst så silver väger inte mer än det va?

ღ Äntligen! Nu har vi världens goaste OLIVER hos oss! ღ 08-04-02
  • Svar på tråden Silver väger mer än vilken metall?
  • kaksmulan

Jag antar att du har typ en mol av ämnet, eller åtminstonde lika många mol av varje ämne.
    Titan väger 47.88g/mol
    silver väger 107,9 g/mol
    guld väger 197,0 g/mol och
    bly är tyngst 207.2 g/mol

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • kärålajn
    kaksmulan skrev 2009-06-03 10:00:19 följande:
    Jag antar att du har typ en mol av ämnet, eller åtminstonde lika många mol av varje ämne.Titan väger 47.88g/molsilver väger 107,9 g/molguld väger 197,0 g/mol ochbly är tyngst 207.2 g/mol
    Snabbt svar, tackar tackar!
    ღ Äntligen! Nu har vi världens goaste OLIVER hos oss! ღ 08-04-02
  • PerG

Nu är min kemi ringrostig och extremt dammig, men en mol innebär ju en viss mängd atomer (när man pratar om grundämnen).

Jag antar att TS undrar över vilket ämne som har högst densitet? Dvs om du gör en lika stor guldtacka som de övriga metallerna kommer titantackan vara lättast och gultackan tyngst.

Titan: 4,51 g/cm³
    Silver: 10,49 g/cm³
    Bly: 11,34 g/cm³
    Guld: 19,3 g/cm³

• kaksmulan
    PerG skrev 2009-06-04 00:31:23 följande:
    Nu är min kemi ringrostig och extremt dammig, men en mol innebär ju en viss mängd atomer (när man pratar om grundämnen). Jag antar att TS undrar över vilket ämne som har högst densitet? Dvs om du gör en lika stor guldtacka som de övriga metallerna kommer titantackan vara lättast och gultackan tyngst.Titan: 4,51 g/cm³Silver: 10,49 g/cm³Bly: 11,34 g/cm³Guld: 19,3 g/cm³
    Ja, det är rätt. Det var därför jag skrev att jag antog att det var ett visst antal mol av ämnet hon hade.
    Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
Svar på tråden Silver väger mer än vilken metall?