• Bubblare

Vi med högt FSH forts. 2009 (3 juni - 3 sep)

Vi med högt FSH
    Dags för ny tråd igen! Hoppas ni hittar hit:

Här samlas vi tjejer som fått besked om att vi har ett FSH som stigit över gränsen för det normala (10). Vi stöttar varandra genom besked och behandlingar av olika slag, utbyter tips och information, glädjs och gråter med varann. En del av oss har hängt ihop härinne en längre tid och våra tidigare trådar finns länkade längst ner. Många har lyckats bli gravida (spontant eller genom ivf), en del kämpar med behandlingar och andra har valt andra vägar. Alla är lika välkomna!

Högt FSH ingår i diagnosen "oförklarlig barnlöshet", dvs. det är inte omöjligt att bli gravid men det kanske tar lite längre tid Vi ger inte upp i vår kamp för att få en även om vår väg dit kan bli en annan än den "normala"!

Ett förhöjt FSH kan vara ett tecken på att man är på väg in i ett för tidigt klimakterium. Ofta är man iaf mer svårstimulerad än "normala" kvinnor, vilket beror på att ett högt FSH signalerar att äggstockarna är lite latare, trögare, svårstartade... och det kan vara svårt att stimulera fram många ägg. Unga kvinnor (iaf under 35) som har högt FSH ska dock oftast inte ha problem med äggkvaliteten utan det är kvantiteten som är bekymret. Det är helt enkelt glesare mellan guldäggen! Vad det förhöjda värdet beror på vet forskningen inte säkert, men orsakerna KAN vara t.ex. endometrios (som förstört äggstocksvävnad eller pga att man opererat bort delar av äggstockarna), genetiska (andra släktingar har också hamnat i ett tidigt klimakterium) eller så har något skett under fosterutvecklingen så att man fötts med färre ägganlag än andra (t.ex. pga infektion under ett kritiskt skede).

Det är svårt att hitta info om FSH på svenska sajter och många som tittar in har inte heller fått veta nånting vettigt av sina läkare. I våra tidigare trådar (se länkar nedan) har vi samlat länkar till främst amerikanska sajter där det finns mer information att få. Det är dock värt att minnas att olika labb och olika kliniker mäter FSH enligt olika skalor och det går inte alltid att jämföra sina egna värden med tabeller etc. (Gäller främst amerikanska sajter.)

Ett viktigt test för att mäta hur stora chanser man har trots ett förhöjt FSH är det s.k. klomifentestet (eng. Clomifen Challenge Test=CCT) där man först mäter FSH cd 3, äter Pergotime dag 5-9 och mäter FSH igen cd 10. Ett värde som dag 10 hållits kvar på samma nivå som dag 3, eller ännu hellre sjunkit, tyder på att äggstockarna är mottagliga för stimulering. Ett stigande värde ger en vink om att äggstockarna troligtvis är mer eller mindre svårstimulerade.

Del 1:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m13410282.html

Del 2:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m16049831.html

Del 3:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m19532117.html* * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet! * *

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-20 13:19:14:
    Del 4:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m23023753.html

Del 5
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-24 11:02
    www.familjeliv.se/Forum-7-128/m29347053.html

Del 6
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-10 09:55
    www.familjeliv.se/Forum-7-132/m32105568.html

Del 7
    www.familjeliv.se/Forum-7-128/m35145008.html

Del 8

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-02 17:02
    www.familjeliv.se/Forum-7-132/m41984554.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-03 09:45
    Del 9
    www.familjeliv.se/Forum-7-132/m44484824.html

• Svar på tråden Vi med högt FSH forts. 2009 (3 juni - 3 sep)
  • Bubblare

Mitt senaste inlägg, mailar de jag kan så ni hittar hit.

Hej tjejer!

Pratade med sambon precis! Jag vill med sätta igång med äd NU. Varför vänta, jag har hållit på med det här sen jag var 29 i år 32 (jag och Vickan ) Han är villig till privata försök, varför ska vi vänta 2-3 år, för ett försök via Sthlm's landsting, känns meningslöst, och då är jag 34...Inget om ålder man kan försöka hur länge som helst, men tiden bara går känner jag.

Nej jag ska med kontakta äd kliniker, tänk vad fantastisk om det skulle gå vägen. Jag längtar verkligen efter barn. Min kropp, själ, allt är inställt på att bli mamma. Märker t.o.m hur jag håller katten, som ett litet barn i famnen. / Jag och mitt glas rödvin talar...

Mera
    Jag tror att man kan se kvalitet, eller det är vad jag fått veta att det ska se ut på ett visst sätt för att vara ett toppägg.. Hoppas du har många, många i reserv. Men visst har du fler försök?!? Härligt med ett varmt bad!

Javabönan: Jag har haft två vänner som gått via Sofia hemmet. Min närmaste fick missfall första gången och 2 till frysen. SH var så glada i början att hon var gravid och sa att "Nu blir vår statistik fin", det gjorde henne sur, hon vet min situation. Andra försöket fungerade. Mina andra vän gjode ett försök, bra kvalitet, men mf inget till frysen. Hon kände at de var något känslokalla. Det jag vill säga är att min uppfattning om dem är att de är inställda på resultat, vilket kanske är svårt för OSS, du vet vad jag menar. Och där finns inga "buy one get one free". Alternativen är Fertilitets Centrum har paket om 3, och Cvl där Kramis gått, de verkar supergulliga. Jag vill inte ge dig mindre hopp mer chanser. KRAM

Kramis: Det blir nog Finland för oss med, det som går snabbast!
    Missne: ska nog gå med i IRIS, en början.

Lägger till vår lista jag uppdaterar mig själv, visst vi har haft det tungt men vi har HOPP eller hur!.

Under utredning:
    Javabönan (FSH 24 dag 3)

Väntar på behandling:
    Missne(FSH 17 dag 4, AMH 0,878)

Behandlingar:
    Carolines: Sprutstart ca v.22 Menopur 450 (FSH 8,8 dag 4, AMH 0,298)
    Mera: Sprutstart 13 maj, puregon 375 (FSH 12.3, AMH 0.5)
    Kramiiis: sprutstart 13 maj. Menopur 450, slutar med spray vid sprutstart. (FSH 17, AMH 0,34)
    Hoppet: Sprutstart 6 maj, tredje försöket. och korta metoden. Menopur 375 (FSH 10.67 dag 3). Avbröts, 1 ägg men det befruktades inte. 1:a icsi gav 4 ägg varav jag fick 1 tillbaka och resten blev till ingenting, 2:a icsi gav 2 ägg men inget befruktades.

Ruvare:

Plussare:
    Vinteräpple: plus 24/4 efter IVF, korta metoden med gonal-f (FSH 18 dag3, 22 dag10)
    mammaat: plus bf 31/12 spontant trost fsh på 17

Äggdonation:
    Bubblare: Står i kö via landstinget, men ska även ställa mig i kö utomlands.

• Vinteräpple

Uppdaterar:

Under utredning:
    Javabönan (FSH 24 dag 3)

Väntar på behandling:
    Missne (FSH 17 dag 4, AMH 0,878)
    Vinteräpple: väntar på FET (FSH 18 cd3, 22 cd10)

Behandlingar:
    Kramiiis: sprutstart 13 maj. Menopur 450, slutar med spray vid sprutstart. (FSH 17, AMH 0,34)
    Hoppet: Sprutstart 6 maj, tredje försöket. och korta metoden. Menopur 375 (FSH 10.67 dag 3). Avbröts, 1 ägg men det befruktades inte. 1:a icsi gav 4 ägg varav jag fick 1 tillbaka och resten blev till ingenting, 2:a icsi gav 2 ägg men inget befruktades.

Ruvare:

Plussare:
    mammaat: plus bf 31/12 spontant trots fsh på 17

Äggdonation:

• kramiiis

tack bubblare för länk

uppdaterar listan:
    Under utredning:
    Javabönan (FSH 24 dag 3)

Väntar på behandling:

Behandlingar:

Ruvare:

Plussare:

Äggdonation:
    Kramiiis: står i kö via landstinget och även AVA finland, ÄD till hösten (FSH 17, AMH 0,34)

I don't want to loose control but I'm falling. I just can't believe it.
  • kramiiis

missen: ja ngt tungt och jag satt väl mest och stirrade...
    CvL har väl ljugit lite om kvalitén på äggen vid ET. Fick min journal och har haft mellan 5 och 8,4 i kvalité och nu sist sa Thomas att kvalitén var väldigt dålig och att det nog är därför jag inte blivit gravid. Lite upprörd men samtidigt så sa ju även KS att äggen var fina vid ET....Och jag ska nog vara glad att jag ens fått göra ivf då jag fick nobben helt av sophiahemmet.

Blev så stum när min kollega sa så, verkligen snällt. I sthlm får man 1 ÄD om man inte har egen donator, men 2 om man har egen. Med egen är det väl 1 års kötid typ.
    kram!

mera: ja det är lika bra att åka innan jag deppar ihjäl mig... och speciellt nu när jag fått med sambon på det hela oxå.
    Vi har inga alternativ. Pga min sjukskrivning får vi nog inte adoptera. Så ÄD är det som gäller.

hoppas det går bra för er hos läkaren!
    kram kram

bubblare: känner igen det där med hur man håller katten. Jag håller oxå katten som en bebis och leker med honom som en bebis. Hmm.
    Häng på till Åbo eller Island.
    Säg du om du vill ha länkarna till de kliniker jag pratat med.

är det sant att SH sa så?!?!
    kramar-p

kram på alla

I don't want to loose control but I'm falling. I just can't believe it.
  • mera

Tack Bubblare för ny tråd!

uppdaterar listan:
    Under utredning:
    Javabönan (FSH 24 dag 3)

Väntar på behandling:
    'Mera: Ev ny behandling...(FSH 12.3, AMH 0.5)

Behandlingar:

Ruvare:

Plussare:

Äggdonation:
    Kramiiis: står i kö via landstinget och även AVA finland, ÄD till hösten (FSH 17, AMH 0,34)

• mera

Kramiiis, är det verkligen så hårt att man inte får adoptera om man är sjukskriven?? Jag vet att det är hårt men jag vill inte tro att de är så hårda.

Bubblare - ja vi har ett försök kvar privat, om de nu vill göra ett till. Och så har vi landstingsförsöken också, är framme i den kön. Men frågan är om de låter oss försöka. Vi får se...

Men ÄD i Finland är ett mer och mer lockande alternativ nu måste jag säga. Får se vad läkaren säger om ett par veckor när vi träffar henne...Jag hoppas nästan att det är min mans spermier som har blivit slöa så att icsi kan lösa det men det är nog inte så värst troligt. Och sen se vad landstinget säger. Vi har kört igång adoptionsprocessen också...Så en unge blir det någon gång till slut iallafall. Jag längtar efter att vara gravid...tycker det är så märkligt att känna det efter mitt sena missfall. Men efter det längtar jag än mer efter att vara gravid...

Snart har vi alla barn, på ett eller annat sätt...

• Gadget

Hej!

Jag har tjuvläst i era tidigare trådar sedan jag fick veta att jag har ett högt FSH värde, några av er har jag även stött på i andra trådar här på Familjeliv. Nu när ni startat en ny kände jag att jag kan hoppa in och hänga på även om de flesta av er kommit betydligt längre än jag vad jag förstår.

Jag är hyffsat ung, 28 år, och vi kommer att börja med IVF efter sommaren. Vi har kontaktat CvL och har informationssamtal inbokat i augusti. Känns bra att vara på banan men samtidigt läskigt. Vår läkare kommer att ställa oss i ÄD kö direkt samtidigt som vi kör IVF privat, för mig känns det helt ok även om jag inte vill tänka så långt än. Men jag tror ändå att jag mår bättre av att vara lite vidsynt, då känns inte hela IVF grejen så avgörande även om jag hoppas, hoppas och hoppas.

Lägger till mig själv på listan och uppdaterar den:

Under utredning:
    Javabönan (FSH 24 dag 3)

Väntar på behandling:
    'Mera: Ev ny behandling...(FSH 12.3, AMH 0.5)
    Gadget (FSH 16 cd3)

Behandlingar:

Ruvare:

Plussare:

Äggdonation:
    Kramiiis: står i kö via landstinget och även AVA finland, ÄD till hösten (FSH 17, AMH 0,34)

• Misa

Huga jag blir tokig på all väntan...
    Jag och min sambo genomgick barnlöshetsutredning privat och var färdig utredda den 21 april. Jag har förhöjt FSH..9 eller 10..kommer faktiskt inte ihåg. Vi blev remitterade till landstinget för att få göra IVF.
    13 maj damp det ner ett brev...jag måste ta ett till prov innan vi blir kallade till ett inforamtions möte. Tog AMH provet dagen efter och hade hoppats på att vi skulle få svaret på det provet samt mötet innan sommarsemestern, men så är inte fallet. Vi får vänta till den 17 augusti. Känns som att mina chanser att bli mamma bara rinner iväg med tiden som går.

• Missne

Bubblare: Bra att du tartade en fortsättningstråd Hinner inte skriva så mycket just nu, måste gå och sova men kramar om er alla..

• Bubblare

Hej alla och välkomna nya!!

Tyvärr kunde jag inte inboxa alla jag fick spamförbud av fl, skickar fler idag.

Kramis: skicka gärna äd-länkarna, annars kan jag leta upp dem i tidigare tråd. Se fram emot resan nu. Konstigt att Cvl inte sagt något om kvaliteten tidigare. Hoppas u mår lite bättre, nu får du se fram emot resan! SH sa precis så, man blir så arg!!

Mera: härligt att det rullar, ni har privta försök kvar och sen landstinget. Och går inte det så äd, all chans i världen att det ska gå!! Jag tror det kommer går bra, med någon av cyklarna kommer det bli en toppenbehandling, du har ju ruvat tidigare. Men jag skulle kanske inte visa min privta journal för landstinget med risk för att det "avråder" er från försök d.v.s ej genomför trots att ni är framme i kön.

Gadget: Välkommen! Bra att du börjar så tidigt, och ni har ju kommit långt . Vad sa CVl om dina fsh värden, det var inga problem och att ni samtidigt ska stå i äd-kö? Er läkare vill inte skicka remiss för IVF?

Misa: Hej! Har för mig att AMH tar 4-6 veckor. de kommer att visa hur bra äggreserv du har. Vi har listat AMH i vår lista. Jag hade själv mycket låg, 0.06 el. 0,6 bra var det inte.

Svar på tråden Vi med högt FSH forts. 2009 (3 juni - 3 sep)