• lohiwi

bio ger 1000 extra till 13 åring för märkeskläder.

Är det vettigt?

pojken bor varannan vecka, delad vårdnad och de delar på barnbidraget.
    han har två garderober..dvs lyxen att slippa släpa kläder sins emellan.

nu berättade barnet att han minsan hos mamma får tusen spänn varje månad på lyx kläder, det ska då inte gå till strumpor eller dylikt utan bara till märkeskläder.

han får dessutom månadspeng..utöver dom pengarna.

hur ska han lära sig pengars värde?

till det hela hör att vi har en bättre inkomst, hans mamma arbetar extra som städerska för att få det hela att gå runt.

luktar som om det är enbart för att konkurera om popularitet.

så ledsamt...eller är det vettigt att han har det så?

• Svar på tråden bio ger 1000 extra till 13 åring för märkeskläder.
  • bebe längtan

konkurera?
    med vem då? er menar du lr???

min 14åring bor hos mig, får sin barnbidrag för o handla märkesgrejer, jag laddar mobilen, köper kalsonger, strumpor, jackor, skor, ger pengar för bio, presenter för födelsdag när han är bortbjuden,etc...
    han får fickpengar av mig..av mina föräldrar, hans pappa unnar honom då och då dyrare grejer som jeans för 1500kr och sånt som verkligen kostar mer.

ändå har hans kompisar lika mycket o mer än han...dyra mobiler som inte jag ens har råd köpa till mig själv...

jag beundrar mamman som jobbar extra!

pengars värde kan man lära dem även om man unnar barnen saker!

• Zaria

Låt du mamman göra som hon vill.

Anser hon att hon vill ge barnet 1000 kr extra till kläder så ä'r det väl upp till henne?

Att dessutom ens ta upp vad hon jobbar med och vem som har mest pengar låter absurt, låter snarare som det är du som vill konkuera eftersom du ens tar upp det.

• AnnanAnna

Man kan ju tycka vad man vill. Du och din man uppfostrar ju killen på det sätt ni tycker är vettigt, och biomamman på sitt sätt. Visst vore det toppen om man var helt överens om allting när man delat på sig, men det vet jag nog ingen som är tror jag.
    Huvudsaken ni lägger krut på att förmedla era värderingar så han vet vad ni står för. Ibland är ju också en sån där grej något ungarna överdriver för att få mer saker på det andra (d.v.s. hos er) stället.
    Typ "hos mamma får jag..." och så är det allt från pengar till att lägga sig kl.24 på vardagar eller alltid skjuts till skolan. Känns lite som ett förhandlingsknep också, men oavsett det så kommer grabben ha med sig de värderingar ni förmedlar till honom också, oavsett hur hans mamma uppfostrar honom!

Svar på tråden bio ger 1000 extra till 13 åring för märkeskläder.