• Fåret Shaun

Vad är ett A-barn?

Min svärmor satt i helgen och sa att hon hoppas att vår nr 3 kommer bli ett A-barn. För det var min sambo.

Nu är det så att jag vet att sambons storebror fick mycket skit även om min sambo gjorde något, då hans mamma inte trodde att han kunde göra bus.
    Sen kom en kommentar att våra redan födda barn måste brås mycket på mig för de inte är några A-barn.
    Det enda som jag kan ge henne rätt i är att hon inte känner min dotter, inte mitt fel. 
    Men hon vill att dottern ska vara "riktig" flicka och leka med dockor, inte som jag var som liten och älska bilar och alla vilda lekar. 
    Sonen är lugnare men blir ofta med dragen i toksaker av sin syster.
    Vem leker smatterband idag då?
  • Svar på tråden Vad är ett A-barn?
  • Headrush

Ett A-barn är ett perfekt barn.... typ

Man slutar aldrig att förundras...
  • amasonas

A-barn brukar väl vara helt friska....inga allergier eller andra sjukdomar, perfekt syn, fysik & hörsel, samt duktig i skolan

Det är så jag fattat att ett s.k "a-barn" är......men hela grejen med a-barn är ju urlöjlig...be din svärmor skaffa sig en hobby istället för att klanka ner på stackars små barn...

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • Cocarola

Ett gammalt uttryck för ett barn som är kärnfriskt, följer "standardutvecklingen" gällande att lära sig sitta/gå etc, inte har problem med mat och sömn, är välnärd, glad och harmonisk.

Otrevlig svärmor, förresten!

• besser

Jag är övertygad om att dina barn är A-barn i dina ögon, så bry dig inte om din svärmors ord. Vad som är "perfekt" är ju upp till betraktaren att definiera.

• After Forever

Fy vilken elak och puckad svärmor du har.

• Fåret Shaun
    Jane Roe skrev 2009-06-03 12:18:07 följande:
    Synd att du inte fick en "A-svärmor"
    Kanske ska påpeka det. 
    Men när sambon berättar om sin barndom kan jag säga att han inte var något A-barn. Målade nya frysen med blåfärg, länsade barskåpet klättrade för att få tag i nyckeln och sen gjorde en grogg av slattar mm. MEn svärmor har satt en gloria på honom.
  • Hackemamma

Begreppet A-barn var vanligt på 70-talet^^

• Fåret Shaun

Hon tar alltid upp att han satt still och la pussel mm, och var en funderare. Inte brydde sig om vänner mm

• Hackemamma

Fåret Shaun skrev 2009-06-03 12:25:41 följande:

Hon tar alltid upp att han satt still och la pussel mm, och var en funderare. Inte brydde sig om vänner mm
    Låter inte som något positivt :P
  • Jesster
    Jane Roe skrev 2009-06-03 12:18:07 följande:
    Synd att du inte fick en "A-svärmor"
    Den som söker han finner - www.google.se
  • Legolina

Förklara lite fint att man gjort en massa nya upptäckter sedan 70-talet ... utvecklingen går frammåt. Bland annat betygsätter man inte barn längre utan säter bara in åtgärder om något är fel. Och om något ÄR fel så faller det ofta tillbaka på föräldrarna - tex om man har ett bråkigt barn som förstör nya kylskåp...

• hot fuss

a-barn är de barn som får äta bananer.
    var så förr i tiden. då ransonerades bananer ut till alla som klassades som just a-barn. dvs lite bättre än andra barn.

• Skitsnack

Gud vad ni har fel...

A-barn var ett uttryck som myntades när en veckotidning utlyste en tävling där barnens hälsa och välmående, uppfostran mm räknades som pluspoäng. 

Det fanns även en journalfilm som tog upp detta och läkare gavs i uppdrag att undersöka barnen som tävlade.

Bananerna kommer in i slutet av undersökningen som en belöning för de deltagande barnen i tävlingen.

Men bananer var sällsynta så det blev en stor belöning... men alla fick en som deltog i undersökningen...

Det fanns en film om detta på http://www.filmarkivet.se/ tidigare.

• Mollzor

"Åh, du menar ett asshole, som du?"

Vilket jävla sätt. Så säger man inte om man är normalfuntad om sina barnbarn eller sin familj. 

Svar på tråden Vad är ett A-barn?