Mina öron var ju som sagt lite väl besvärliga så vissa gånger hjälpte rören och andra inte. Men oftast ska det hjälpa ganska snabbt. Rören är ju till för att få in luft i mellanörat, som ju i vanliga fall luftas genom örontrumpeten. Om örontrumpeten är igensvullen blir det undertryck i mellanörat vilket genererar vätska, vilket i sin tur kan orsaka inflammation. När man sätter ett rör i trumhinnan luftar man mellanörat genom trumhinnan i stället så att inflammationen kan försvinna och då förhoppningsvis även svullnaden i örontrumpeten. Det är nog när örontrumpeten fortsätter att vara igensvullen trots luftningen som problemen kvarstår, vilket det blev för mig (under hela min barndom kunde jag inte tryckutjämna i öronen som man gör när man håller för näsan och blåser). Men som sagt, vanligtvis brukar det bli bra med rör.
Om allt funkar som det ska så ramlar rören ut av sig själv när örat mår bra igen, det finns ingen särskild tidsram tror jag ,utan det sker som sagt när örat är friskt. De kan ramla ut för tidigt, och de kan även sitta kvar längre än de behövs. Jag tror att de plockade ut ett av mina en gång.
Om man har stora problem så kan man få bestående hörselskador, men trots mina jobbiga öron så har jag inte det. Mina trumhinnor är ärriga men funkar bra ändå, vilket jag ju såklart är tacksam för.
(ursäkta uppsatsen...