• Lillstrumpa79

Ni med erfarenhet av rör i öronen

Min son har nu haft upprepade öroninflammationer, vätska bak trumhinnorna, Täppt näsa utan förkylning i omgångar. Härom natten sprack bägge trumhinnorna på stackaren..
    Om han får ytterligare en inflammation i år så kommer de kanske sätta in rör.
    Känner mig lite skraj, mest för att jag vet så lite om detta.
    Vill veta allt ni kloka mammor kan berätta : fakta, egna erfarenheter - både bra & dåliga mm.
    Tackar på förhand!

• Svar på tråden Ni med erfarenhet av rör i öronen
  • Stårschan

Vår dotter fick äntligen rör i öronen i höstas. Det var lite spännande med operiation - men vilken skillnad det blev på ungen! Det var som natt och dag. Hon började delta i middagskonversationerna, blev gladare och så blev språket märkbart bättre väldigt snabbt. Jag kan bara ångra att vi inte tryckte på hårdare om att få rör tidigare!

• Lillstrumpa79

Ok, vad härligt! Hur länge brukar man ha rören? Gjorde det ont efter & hur lång tid tog ingreppet?

• Norrland09

Min bonusson har rör inopererade. Inte haft en enda inflammation sen dess och hörseln blev OTROLIGT mycket bättre!
    Tog bara ett par timmar allt som allt från det att de kom till sjukhuset tills de åkte hem. Kändes ingenting vare sig under op eller efter.
    Vet inte hur länge de sitter, ingen har sagt nått om det.

• happy2

Har 2 barn med rör i öronen där de inte blivit någon avsevädr skillnad, Även där mandlar o köttlar blivit borttagna, men infektionerna fortsätter dock med mindre smärtasamt tryck i öronen,,

Sebastian, Kevin och Alexander
  • Lillstrumpa79

Så himla skönt att höra! Antar att det vore det bästa för min son då.. Han har haft usel hörsel sedan i vintras..

• Lillstrumpa79
    happy2 skrev 2009-06-03 13:53:17 följande:
    Har 2 barn med rör i öronen där de inte blivit någon avsevädr skillnad, Även där mandlar o köttlar blivit borttagna, men infektionerna fortsätter dock med mindre smärtasamt tryck i öronen,,
    Det var just sådana erfarenheter de i min närhet hade... Att infektioner bara fortsatte & hörseln t o m blev sämre.. Tusan, jobbigt
  • Ord blind

Oj, inte bra att trumhinnan spricker (själv gammalt öronbarn med kraftigt nedsatt hörsel p.g.a. det). Rör i öronen är inget att frukta, utan snarare tvärt om, vänta inte förlänge!! :)
    Mina trillade ut av sig själva.

• Cerenna

Jag har själv haft rör i öronen i omgångar fram tills jag var 8-9 år, mina öron var lite extra besvärliga. Om det är operationen du är orolig för så kan jag säga att de aldrig var särskilt jobbiga för mig. När jag var liten sövdes jag med mask över näsa och mun, när jag blev äldre fick jag narkosen intravenöst tror jag. Båda sätten söver väldigt snabbt. Det känns ingenting och man hinner knappt räkna till tre. Det enda negativa med att bli sövd, eller operationerna överhuvudtaget var att jag mådde illa när jag vaknade. Men det gick ju över på någon timme. Jag hade inte ont av operationen eller rören. Mina föräldrar tyckte också att det var läskigt, det blir ju så när det handlar om våra kära små, men min egen erfarenhet är att det bara är läskigt för att det heter "operation" och för att det är en massa grönklädda människor överallt, inte föra att det gör ont eller är särskilt obehagligt. Hoppas du blir lite lugnad, och stort lycka till!

• lias

min grabb var sk öronbarn. tror han var 13 månader när han fick de första rören. de ska ramla ut av sig självt efter ett tag 1-2 år tror ( obs jag lite osäker). sen kollar man bara om det går bra utan. för våran del blev det nya öroninflammationer utan rör, så han fick nya varannat år tills han var 10 år. så länge brukar det inte hålla på. ibland fick han " rörinflammationer" som behandlads lokalt med droppar. under de perioder som han väntade på nya rör, fick han snabbt vätska bakom trumhinnorna och var då mer elelr mindre hörselnedsatt. själva ingreppet är inte besvärligt

• Lillstrumpa79

lias
    Ok, jag får väl käka Valium innan så går det säkert bra

Tusen tack till alla för jättebra information!!!

• Lovali

Min son har haft sina rör sedan februari 08. Han har endast vid ett tillfälle, i januari i år, fårr öroninflammation & då UTAN att ha ont alls. Rören transporterade bara ut vätskan ur örat istället. Dom har mao funkat KANON i vårt fall. Min son hade inte så otroligt många öroninflammationer men däremot öronkatarr, att vätskan låg kvar i örat hela tide mellan inflammationerna. Han hörde dåligt & därför fick han rör. Vätskan låg var vid varje kontroll, var 3:dje månad, i ett år innan de bestämde sig för op.

Min son har redan varit sövd innan för större op. så just det oroade mig inte alls.

• hannaliza

Har också en pojke med rör. Han fick dem vid 16 månader (11 öroninflammationer) och det var helt fantastiskt.

Samma dag som vi kom hem gick han runt i lägenheten och letade efter "barnena" - han hörde ljuden från lekplatsen utanför - vilket han tydligen inte gjort innan.

Språket kom igång med raketfart och han blev mycket lugnare och tryggare på dagis. Han är en social kille och ahde haft svårt att komma in i leken innan beroende på hörseln (fast vi hade inte tänkt på att det var därför - vi tyckte att han hörde).

Ett annat pluss var att hans förkylningsastma blev mkt bättre. Läkaren sa att det kan bli så då det inte längre finns grogrund för bakterier i öronen och bihålorna.

Idag är han 2,5 och rören är kvar än. Vi går på kontroll en gång i halvåret för att se om de är kvar. Den enda risken är att operationen måste göras om ifall öroninflammationerna återkommer efter att rören trillat bort.

• Cerenna

Mina öron var ju som sagt lite väl besvärliga så vissa gånger hjälpte rören och andra inte. Men oftast ska det hjälpa ganska snabbt. Rören är ju till för att få in luft i mellanörat, som ju i vanliga fall luftas genom örontrumpeten. Om örontrumpeten är igensvullen blir det undertryck i mellanörat vilket genererar vätska, vilket i sin tur kan orsaka inflammation. När man sätter ett rör i trumhinnan luftar man mellanörat genom trumhinnan i stället så att inflammationen kan försvinna och då förhoppningsvis även svullnaden i örontrumpeten. Det är nog när örontrumpeten fortsätter att vara igensvullen trots luftningen som problemen kvarstår, vilket det blev för mig (under hela min barndom kunde jag inte tryckutjämna i öronen som man gör när man håller för näsan och blåser). Men som sagt, vanligtvis brukar det bli bra med rör.

Om allt funkar som det ska så ramlar rören ut av sig själv när örat mår bra igen, det finns ingen särskild tidsram tror jag ,utan det sker som sagt när örat är friskt. De kan ramla ut för tidigt, och de kan även sitta kvar längre än de behövs. Jag tror att de plockade ut ett av mina en gång.

Om man har stora problem så kan man få bestående hörselskador, men trots mina jobbiga öron så har jag inte det. Mina trumhinnor är ärriga men funkar bra ändå, vilket jag ju såklart är tacksam för.

(ursäkta uppsatsen...

• Teskedsmamman

Sonen har haft problem en gång på ett halvår efter rören, när han var jätteförkyld så började ena örat vätska men en vecka med droppar 2 ggr om dagen så var det problemet borta! SMIDIGT!

Min son visade aldrig smärta utan vi upptäckte hans öroninflammationer pga det var en massa var runt örat på morgonen.

Vi vet inte hur många inflammationer han har haft men det är bara 4 som han är behandlad för.

Rören var verkligen räddningen för oss, vår son tog polyp, mandlar, rör och gastroskopi samtidigt och han var som vanligt igen dagen efter...

Fick 3 killar på 3½ år ☆ tesked.blogspot.com/virkaholic.blogspot.com/
  • Soya

Kan bara sälla mig till öronrörens lovkör :) Vår äldsta son hade vätska bakom båda trumhinnorna och var näst intill döv. Det första han sa när han vaknade var:
    - "Vad är det som brummar?"

Efter lite luskande listade hans far ut att han menade ljudet från ventilationen

Det enda problem vi haft är att han trilskas med hårtvätt för att han säger att det gör ont i öronen när det kommer in vatten. Men vi ska inhandla badproppar på apoteket och testa. Sen klagar han ibland över att höga ljud gör ont i öronen, men där är han väldigt selektiv så jag tror det är en grej han tar till när vi skäller på honom

Svar på tråden Ni med erfarenhet av rör i öronen