• Gnatajajart

Klåda i händer och fötter

Jag är i v 30 och igår började det helt plötsligt klia supermycket i handflatorna och fotsulorna. Det har blivit lite bättre idag, men ringde till MVC i morse och barnmorskan sa att om det bara är händerna och fötterna som kliar så är det inget fel på levern. Stämmer detta verkligen? Har läst lite om graviditetshepatos och är jätterädd för att jag ska ha fått det. Kan man ta prov för levervärden privat om min MVC inte skulle vilja göra det på mig?

• Svar på tråden Klåda i händer och fötter
  • Småtokig

Min hepatos började med klåda p+å just händer och fötter. Kräv att ditt MVC tar prover på både lever och gallsyra.

♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • Gnatajajart
    Småtokig skrev 2009-06-03 14:44:36 följande:
    Min hepatos började med klåda p+å just händer och fötter. Kräv att ditt MVC tar prover på både lever och gallsyra.
    Jag ska dit på fredag nu och ska be dem ta prov, ska man komma fastande då?
  • Småtokig
    Gnatajajart skrev 2009-06-03 14:52:55 följande:
    Jag ska dit på fredag nu och ska be dem ta prov, ska man komma fastande då?
    Gallsyran ska man vara fastande för att det ska bli rätt värden.
    ♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • Gnatajajart

Så, nu har jag tagit proverna men får inte svar förrän nästa vecka. Min barnmorska sa att jag inte alls behövde oroa mig eftersom att jag inte hade några utslag på magen och att klådan säkert beror på att jag är svullen om händerna och fötterna. Kan det klia där för att man är svullen? Min mormor hade hepatos när hon väntade barn, är det ärftligt?

• iii83

Ja, ärftligt, sedan är inte bara hepatos utslag och gallsyra utan även övriga levervärden, men kika in i hepatostråden där står massor, viktigast är dock att din bebis föds före v. 37, därefter ökar fosterdödligehten md 10 %

• buffybus

men usch det är ju just handflator och fotsulor man ska kolla upp... ringde om klåda en dag o då sa dem det att sålänge det inte är på dem ställena kunde jag va lugn!!

hoppas du får svar fort nästa vecka..

André ska bli storebror i Juli-09
  • Valt

Kommentar om klåda på händerna:
    Jag är man 65 år. Igår var jag ute och promenerade i kylan -8 grader, stark sol. Jag hade inga vantar på mig, dvs bara händer. Vi gick och vi fikade ute, ca 1/2-3/4 timme exponering.

I natt kl 04´kliade det outsägligt på båda händerna, handflatorna, handloven. Efter två timmar gick det över, jag tog en ipren. Sov bra sedan till kl 10.

På dagen kliade det igen. Jag hade varit ute i kylan tio minuter med och utan vantar. Jobbat lite. Kliande 2 timmar, sedan bra. Tog en ipren, det påverkade positivt, även salva Kamoden.

Nu på kvällen kliar det lite, känns lite här o där.

Det kan alltså för mig vara solen, överbelastning, kylan. Eller något annat (jordärtsskockor igår kväll...). Jag avvaktar vidare förlopp.

Svar på tråden Klåda i händer och fötter