Julia-vad betyder namnet?
någon som vet vad Julia betyder???
min kompis dotter heter Julia å vi undrar vad namnet betyder!!!
Så ni som vet svara gärna!!!
någon som vet vad Julia betyder???
min kompis dotter heter Julia å vi undrar vad namnet betyder!!!
Så ni som vet svara gärna!!!
Jag vet inte men jag vet en bra sida: www.svenskanamn.se
Där står det fakta om olika namn, hur vanliga de är etc.
ja jag var inne å kolla där mien hittade inte svaret! %Tack ändå!
Vår dotter heter Julia och jag försökte ta reda på namnets ursprung när jag började fundera på vad namnet betyder. Den info jag hittat är detta:
Julia är ett romerskt släktnamn som kommer av Julius. Enligt vissa betyder det "den skäggbeprydde". Jättekul att ha en tjej som heter "den skäggbeprydde"...
Men jag tycker iof att namnet är fint ändå, men hade jag vetat det INNAN vi gav vår dotter namnet kanske jag hade tänkt efter en ggn extra. Men vad gör det eg? Det är så många tjejer idag som har detta namn så vem bryr sig. Och vår Julia har definitivt inga skäggstrån på hakan - än...
Min Julia är inte så värst skäggig hon heller
Jag har inte heller hittat nån annan förklarig till namnet än vad "pejuliara" nyss sa.
okej då vet jag men jag va mera inne på typ såhär...
Hanna betyder Lycklig
Nova betyder Stjärna
Tindra betyder den som glittrar å glänser..
Julia betyder- ...........................
*puffar upp*
Julia betyder ungdomlig och kraftfull/ståtlig!
Tusen tack!!!!
Pallas Athena - å det var en fin betydelse!!! Vart har du hittat den namnförklaringen, den tar jag hellre till min dotter...
Julia kommer ifrån Julius och betyder mjuk som bomull....
Tja, jag vet faktiskt inte riktigt var det kommer ifrån, hittade det för många år sedan när jag kollade runt på namns betydelse, och en nära anhörig heter Julia.
Rebekka - vart har du hittat den namnförklaringen? Nu verkar det vara så många betydelser att jag inte vet vilket som är det riktiga? Vill bara veta, vill ju ha den rätta och bra namnförklaringen liksom... (även att det inte är jag som är TS i detta ämne)
Det jag kunde hitta nu var t ex på Susning.nu, och där stod att Julia betyder Skäggfjun, vilket jag vet att jag har sett på andra ställen med en förklaring att det innebär ungdomlig (och även ståtlig - det är ju bara "män" som får skägg") - så jag kan nästan garantera att mitt svar är att lita på!
Pallas Athena - Tack för info! Ska kolla upp det lite mer när jag har tid!! Jag håller mig till din förklaring, den var bra!!!
Ja nu fick man annat att fundera på då.. vilket av betydelserna som stämmer *ler* Tack
Hej Hannisen!
Jag lägger mig i lite! Jag tror inte att Nova betyder stjärna utan ny! Stella betyder däremot stjärna! Supernova är en "ny" stjärna på himlen, dvs en som flammar upp så att den syns från jorden ordentligt (egentligen en döende stjärna).
Hoppas du inte blir sur på mitt "besserwissrande". Julia är jättefint, men med sådana riktigt gamla latinska namn kan det väl ibland finnas flera betydelser. Pallas Athenas beydelse lät väl bra!
de e ingen fara... kag har inte kollat upp de utan de e bara folk som har sagt de till mig..