• Mathilda2006

orm i trädgården

Hejsan!

Vi har kopparorm i vår trädgård. Jag är verkligen rädd för ormar även om de är ofarliga. Hur gör man för att få bort dem? Jag vill helst inte ha ihjäl dem, de är väl dessutom fridlysta så man får inte ha ihjäl dem. Men finns det något sätt att bli av med dem så mottages dessa tips tacksamt

• Svar på tråden orm i trädgården
  • isisisis

De ÄR fridlysta.Så du får inte ha ihjäl den.

Kopparormen är ingen orm för övrigt,även om den ser ut som en.
    Det är en ödla.

Tycker du ska be en granne att bära bort den till en skog någon annanstans om du inte står ut med den.

Men den är helt ofarlig.

• fjonkan

Skönt ändå att det är kopparorm då som e helt ofarlig ändå och väldigt skygg av sig.Om du trampar runt lite och klipper gräset så lär dom nog snart försvinna.

• Tusseluren

Synd att man inte kan köpa igelkottar på djuraffären...

• Mathilda2006

Missförstå mig rätt men jag skiter i att det inte är en orm utan en ödla. Jag vet det men det hjälper liksom inte när det äckliga djuret slingrar runt på stenläggningen bakom huset. Jag är inte rädd för mycket men ormar är inte ok för mig. Jag frågade grannen men han gillar inte ormar han heller så honom hade jag inte mycket hjälp utav...

• isisisis
    Mathilda2006 skrev 2009-06-03 15:44:18 följande:
    Missförstå mig rätt men jag skiter i att det inte är en orm utan en ödla. Jag vet det men det hjälper liksom inte när det äckliga djuret slingrar runt på stenläggningen bakom huset. Jag är inte rädd för mycket men ormar är inte ok för mig. Jag frågade grannen men han gillar inte ormar han heller så honom hade jag inte mycket hjälp utav...
    Har du bara en granne?
  • Mathilda2006

Ha ha Nepp jag har inte bara en granne men det är ju så att de flesta jobbar på dagarna vilket innebär att de inte är hemma. Just denna granne är hemma eftersom han liksom jag är föräldra ledig

• Henrik33

Be din man eller bekant att samla in dem och släppa dem i skogen.

• Isnogood

Klarar du av att ta bort den med hjälp av tex snöspade..?
    (brukar ju vara långa skaft på dem....)

-Jag bär bort huggormarna här på gården med hjälp av den, fast....ibland så verkar det liiiite korkat då de oftast är tillbaka nästa dag.....blir väl mer en symbol för stunden åtminstone....
    Om man inte bär iväg vääääääldigt långt då.....

Men nu har jag fått hjälp!
    -En igelkott har flyttat in här på gården (tyvär så bosatte den sig i hölagret...) o den är ute o promenerar varje kväll så förhoppningsvis så kanske den äter upp några av ormungarna åtminstone...det brukar bli några stycken per år...
    -förra året råkade jag rycka upp en huggormsbebis i svansen när jag ränsade ogräs i ett stenparti...undrar vem som blev mest förvånad, den eller jag....

• snusmumriken2
    Isnogood skrev 2009-06-03 17:59:13 följande:
    Klarar du av att ta bort den med hjälp av tex snöspade..?(brukar ju vara långa skaft på dem....)-Jag bär bort huggormarna här på gården med hjälp av den, fast....ibland så verkar det liiiite korkat då de oftast är tillbaka nästa dag.....blir väl mer en symbol för stunden åtminstone....Om man inte bär iväg vääääääldigt långt då.....Men nu har jag fått hjälp! -En igelkott har flyttat in här på gården (tyvär så bosatte den sig i hölagret...) o den är ute o promenerar varje kväll så förhoppningsvis så kanske den äter upp några av ormungarna åtminstone...det brukar bli några stycken per år...-förra året råkade jag rycka upp en huggormsbebis i svansen när jag ränsade ogräs i ett stenparti...undrar vem som blev mest förvånad, den eller jag....
    Läste nånstans att för att bli av med huggormen var man tvungen att bära iväg dem minst tre kilometer, annars kommer de tillbaka
    Som tur är har jag inga ormar här, inte vad jag sett iaf!
    Men vad mysigt med en igelkott
  • CarlHerman

Vi har samma problem, både kopparorm och snok och eventuellt huggormar i trädgården. Vi har rensat upp en hel del på tomten (naturtomt) och kommer röja upp ännu mer och även ta bort en liten stenmur.
    Häromveckan hade vi en igelkotte i trädgården två dagar i rad, hoppas den flyttat hit!

Förra året hade vi en snok simmandes i poolen, inte kul! Jag visste inte att jag var rädd för ormar förrän jag upptäckte att dom finns i min trädgård och överallt på promenadvägarna häromkring.

Har ni röjt ordentligt på tomten, inget högt gräs, stenhögar eller liknande?

• Isnogood
    snusmumriken2 skrev 2009-06-03 18:03:03 följande:
    Läste nånstans att för att bli av med huggormen var man tvungen att bära iväg dem minst tre kilometer, annars kommer de tillbaka Som tur är har jag inga ormar här, inte vad jag sett iaf! Men vad mysigt med en igelkott
    Åh...det förklarar ju varför dom kommer tillbaka då...
    Jag springer ju inte iväg SÅ långt med snöskyffeln....

Japp!
    -Igelkotten är jättemysig!
    Fast...det tog ett tag innan jag fattade vad det var som fräste/morrade så dant åt mig varje gång jag skulle hämta hö....
  • Kaldorei

Usch ormar e otäcka varelser å jag skulle fullständigt SKITA i att dem e fridlysta om dem bosatte sig på min tomt! som tur var har jag ingen tomt, så slipper bryta mot lagen iaf.....

• isisisis
    Kaldorei skrev 2009-06-03 18:19:57 följande:
    Usch ormar e otäcka varelser å jag skulle fullständigt SKITA i att dem e fridlysta om dem bosatte sig på min tomt! som tur var har jag ingen tomt, så slipper bryta mot lagen iaf.....
    Tur du inte är min granne då,för då hade jag anmält dig! Lätt!
    Jag hatar djurdödare som dödar oskyldiga djur bara för att de själva är oupplysta och vårdar sina fobier bättre än miljön!
  • Tusseluren
    isisisis skrev 2009-06-03 18:21:43 följande:
    Tur du inte är min granne då,för då hade jag anmält dig! Lätt!Jag hatar djurdödare som dödar oskyldiga djur bara för att de själva är oupplysta och vårdar sina fobier bättre än miljön!
    Slår du ihjäl myggan som biter dig???
  • isisisis
    Tusseluren skrev 2009-06-04 02:37:43 följande:
    Slår du ihjäl myggan som biter dig???
    Oftast låter jag den suga färdigt faktiskt.

Nu är det en väsentlig skillnad på en kopparödla och en mygga.

För det första är ödlan fridlyst!!!För det andra är det inget skadedjur som
    vare sig skadar människor eller hus.

Likadant med spindlar.

Kackerlackor,löss mm är skadedjur som måsta bekämpas.
  • AstraTrillian

Som tidigare sagt är det ingen orm utan en kopparÖDLA den saknar bara ben. Sen är både ödlor och ormar fridlysta.

Jag skulle vara glad över en orm på tomten som kan käka upp möss och råttor. Bättre än en katt.

• HellviHumle
    AstraTrillian skrev 2009-06-05 16:08:18 följande:
    Som tidigare sagt är det ingen orm utan en kopparÖDLA den saknar bara ben. Sen är både ödlor och ormar fridlysta. Jag skulle vara glad över en orm på tomten som kan käka upp möss och råttor. Bättre än en katt.
    Fast det är ju inte riktigt sant. En orm tar råttan och vilar sig sedan tills råttan smälts, ,vilket kan ta veckor. Dessutom är det nog bara huggormar som äter råttor och möss. Snoken tar grodor, fisk mm. Har dålig koll på vad hasselsnoken lever av.
Svar på tråden orm i trädgården