• Sevgilim 79

Hur känsligt är huvudet?

Hej
    Jag är världens klumpigaste. Idag när jag skulle ta ut min 5 veckor gamla dotter ur bilen råkade jag slå hennes huvud i bilbarnsstolens handtag. (Det var inte så hårt, tog det försiktigt.) Nu har jag världens ångest. Tänk om jag har skadat henne. Hon gnällde bara till lite och somnade sedan om. Tänk om jag kom åt fontanellen. Hur känsligt är ett barns huvud?
    Tacksam för svar.
    /ångestfull

• Svar på tråden Hur känsligt är huvudet?
  • Bliglin

huvudet är känsligt men faktiskt lite mindre känsligt än hos vuxna personer eftersom småbarns huvuden är mjukare och spädbarn har större mängd vätska runt hjärnan än vad vuxna människor har.

Om hon bara gnällde till och inte gallskrek och inte fick ens en liten bula så behöver du inte vara orolig

• Tummelisa

Frågade på BVC just om det där med fontanellen (jag var också orolig), och hon sa att det inte alls var så känsligt. Är mest om det är något vasst som råkar rent stickas in som det kan bli allvarligt. Typ om de skulle ramla mot något eller att det faller något uppifrån och ner (strykjärn om de drar i sladden tex). Så en liten bump i huvudet som du veskriver behöver du nog inte vara orolig för.

Och som Bliglin skriver så är huvudet i övrigt mindre känsligt än hos vuxna. Just eftersom det inte växt ihop så fjädrar det ihop om barnen tex faller och slår i huvudet.

• maddan86

precis som föregående sa vassa grejer är farligt men det där har nog knappast skadat henne hihi = ) inte behöver ud vara orolig men förstår precis din oro var precis lika själv när dottern var liten nu är hon snart 10 månader och slår sig nästan varje dag så nu är man van haha och min bvc sa att tex sen när dom har syskon så kommer ju dom säkert komma och slå på bebisen men leksaker och det är inte farligt! höga fall och vassa saker däremot!

• Flickan och kråkan

Tror inte du behöver oroa dig. Har fått mitt andra barn nu. Det är lite annorlunda än med första. Storebror på 17 månader har slängt både det ena och det andra på lillebror och tryckt sina fingrar både här och där. Man funderar ju lite, men samtidigt har ju många småsyskon överlevt , och så tänker jag tillbaka på undersökningen på BB. Barnläkaren klämde rätt ordentligt på fontanellen.

Svar på tråden Hur känsligt är huvudet?