• solstraalen

Dum fråga angående nagellack

Hur 17 målar man sina naglar snyggt?
    Utan massa kladd på nagelbanden osv?

Tycker mig se perfekt målade naglar överallt, men jag får helt enkelt inte till det?!

Nybörjare visserligen, men ändå.

Hur gör ni, har ni tips?

*Anton 9½, Saga 3½ och Josef nästan 2*
  • Svar på tråden Dum fråga angående nagellack
  • Fridapida

Öva... öva öva öva.

För det första så måste du ha ett bra lack. Ett gammalt lack klumpar och kladdar.

Vilken färg? jag jämför alltid med min hudton. Det finns millioner rosa men alla passar inte MIG.

Börja med att fila en fin form på naglarna och smörj in ordentligt för att sedan kunna peta till nagelband. Nagelband på nageln ger ojämn yta.

Jag börjar alltid med att måla HÖGER hand först jag är högerhänt). Varför? Jo, det är mycket enklare att måla med sin "dåliga" hand om naglarna på den inte är nylackade och kladdiga. Sedan målar du andra handen när lacket fått torkat lite iaf. Varje lager bör få torka en timme, oavsett vad som tillverkaren säger om lacket.

Det som fastnar på huden behöver du inte bry dig så mkt om. Nästa gång du tvättar händerna ordentligt och smörjer in händerna med handkräm så ramlar det mesta bort, resten kan du försiktigt peta bort. Men vänta tills nagellacket verkligen är torrt. Bäst är att måla "kvällen innan" så att man hinner bli av med det som fastnar på huden. Jag brukar inte göra så, men man kan ta lite nagellacksbortagningsmedel på en tops och ta bort det på nagelbanden. Risken med det är att man kommer åt nageln och förstör ytan och den blir ojämn.

Lycka till

• hjärtegryn

Jag tycker dom snabbtorkande nagellacken är lättare att stryka på, vet inte varför om det är en annan konsistens, däremot måste man jobba lite fortare eftersom det lätt klumpar sig då det torkar snabbt.

• Fridapida
    hjärtegryn skrev 2009-06-03 23:06:22 följande:
    Jag tycker dom snabbtorkande nagellacken är lättare att stryka på, vet inte varför om det är en annan konsistens, däremot måste man jobba lite fortare eftersom det lätt klumpar sig då det torkar snabbt.
    De är lite mer lättflytande. Jag håller med om att de är lättare att applicera.
  • Carriee

Ett tips om man gillar nailart är att använda sig av vanliga akrylbaserad hobbylack eller för mer 3d effekt använda vanlig konstnärs akryl färg.

Svar på tråden Dum fråga angående nagellack