• prickelina

kan man se om man blir tagen av en fartkamera?

Jag gissar att är det mörkt så ser man en blixt men kan man även se något i dagsljus? Har för mig att jag har läst att många faktiskt inte ens är igång...

Detta är mer än nyfiken fråga och ingen "det är olagligt att köra för fort "diskussion...

Nån som vet hur de funkar??

• Svar på tråden kan man se om man blir tagen av en fartkamera?
  • Mizz Gravid

Har också hört att vissa kameror inte är igång, men man vet ju aldrig.
    Angående det där om man ser när den tar en bild kan jag svara med egen erfarenhet att ooojaaa man ser blixten även på dagen.
    Vi gjorde en rejäl omkörning på väg hem från semestern för två år sedan och precis när vi var om tre bilar så dök det upp en kamera....BLIXT...sen kom en fet fortkörningsbot hem på posten. Med en klart och tydlig bild på sambon...Hehehe...

• prickelina

Tog det lång tid innan ni fick boten hem?

• Mum of love

Har inte själv sett men det sägs att de ska synnas rätt bra, när det blixtrar till ja man ska vist inte kunna missa de..
    Skulle vilja se hur det ser ut men ingen vill köra för fort och visa mig

• all is full of love

Mamma hade solen i ögonen, solglasögon på och märkte blixten ganska tydligt.

• prickelina

nej precis. Man är ju nyfiken...

• Mizz Gravid
    prickelina skrev 2009-06-03 20:51:47 följande:
    Tog det lång tid innan ni fick boten hem?
    Det tog ett bra tag tyckte vi...men det kanske kändes så eftersom vi gick och "väntade" på den.
    Men iallafall en månad har jag för mig.
  • BTD

Blixten märker man och det värmer till och med i ansiktet känns det som.

men bara 10% av alla kort blir tydliga ;)

• Klinggirl

Jag blev tagen mitt på dagen, med solbrillor på. Och visst märkte jag det, blixtrade rejält! Men kortet var knivskarpt och efter 6 veckor kom notan

• prickelina

okej, då har jag nog klarat mig... Var lite halv tveksam... Fast jag körde bara typ 5 km för fort men det tar de ju oxå nu förtiden...

• Bilbrud

Blev fotad igår trots att jag är så duktig med cruise kontrollen och gick ner till 70 från en 100 väg i god tid. Jag såg den portabla kameran på långt håll, men tryckte till på cruisen innan jag passerat den. Bilen som var en hyrbil skenade iväg och stax innan jag passerat blixtrade den till. Snabb blick på hastighetsmätaren visade 89 och min spontana tanke var att de kan inte hinna se mitt regnummer så nära. Jag hade en bil bakom mig också rätt nära så frågan är: Hur nära tar de kortet och kan man bötas via hyr/lånebil?

• Smecker
    Bilbrud skrev 2013-10-14 08:07:56 följande:
    Blev fotad igår trots att jag är så duktig med cruise kontrollen och gick ner till 70 från en 100 väg i god tid. Jag såg den portabla kameran på långt håll, men tryckte till på cruisen innan jag passerat den. Bilen som var en hyrbil skenade iväg och stax innan jag passerat blixtrade den till. Snabb blick på hastighetsmätaren visade 89 och min spontana tanke var att de kan inte hinna se mitt regnummer så nära. Jag hade en bil bakom mig också rätt nära så frågan är: Hur nära tar de kortet och kan man bötas via hyr/lånebil?

Tillräckligt nära. Ja, bilfirman har i hyresavtalet en klausul som säger att eventuella böter och avgifter skall betalas av den som hyrt bilen, dit räknas trängselskatt och fortkörningsböter. Eftersom fortkörningsböter är personliga, och inte "drabbar" bilen, kommer polisen skicka en förfrågan till bilfirman och få dina uppgifter därifrån. Kommer ta lite längre tid bara.
    Är du bara pantad eller är du dum i huvudet på riktigt?
Svar på tråden kan man se om man blir tagen av en fartkamera?