• Anonym (förstoppad)

Någon som tagit vattenlavemang hemma eller på sjukhus?

Har precis testat ett hemkit vattenlavemang från apoteket.
    Tyckte det var ganska obehagligt när vattnet kom in så fort i tarmen. Hängde påsen ca 1,5 meter över golvet och låg på badrumsgolvet. På bara 2 minuter hade ju allt vatten gått in och magen var stenhård och gjorde ont och jag kunde absolut inte vänta ett par minuter med att gå på toa som det stod utan fick gå direkt.
    Först kom såklart allt vatten och sen lite tarminnehåll också, men inte så himla mycket..

Jag gjorde om proceduren men med mindre vatten och då kom det nästan bara brunfärgat vatten..

Ska hela tarmen tömmas på ett vattenlavemang, gjorde jag fel eftersom det bara kom så lite eller..?
    Och hur snart igen kan jag testa?
    Kan det vara farligt eller skadligt med vattenlavemang?

Jag har haft förstoppning mer eller mindre i 5 veckor och misstänker att det sitter ett rejält stopp i tarmen. De få gånger jag varit på toaletten har jag haft diaree och det fick jag förklarat för mig på sjukvårdsrådgivningen att det är förstoppningsdiarée, dvs det som kan ta sig förbi stoppet i tarmen blir diarée..

Jag har testat laxoberal, men det gav mig bara en liten diarée och tömde inte direkt hela tarmen.
    Jag är gravid så jag vill helst inte ta massa mediciner heller.
    Har testat klyx och det kom en del, men långt ifrån så mycket som det borde efter 5 veckor..

Snälla hjälp!

• Svar på tråden Någon som tagit vattenlavemang hemma eller på sjukhus?
  • Anonym

Jag har råkat ut för detta när jag var gravid sist, det slutade med att jag fick läggas in en natt och fick både oralt medel (vet inte vad men fick dricka flera liter) och vatten i rumpan, det hjälpte, det var hemskt innan men oj så skönt efteråt, åk in om du har ont, ring sjukvårdsrådgivningen också tycker jag.

• aleksa98

usch hände mig oxå när jag var gravid, trodde jag skulle förlora barnet, fattade inte att det var för att jag var förstoppad förrän jag kräkte upp små liknande kanin lortar fast det låg i ngn gegga typ slem o jag fattade att det var min avföring som kom upp, så förstoppad var jag. Åkte in på kk o fick ett klyx o det släppte men fyyyyfan vad ont jag hade. Sorry att det blev lite äckelvarning över detta men det e ju sant

• Anonym (förstoppad)
    aleksa98 skrev 2009-06-03 20:48:41 följande:
    usch hände mig oxå när jag var gravid, trodde jag skulle förlora barnet, fattade inte att det var för att jag var förstoppad förrän jag kräkte upp små liknande kanin lortar fast det låg i ngn gegga typ slem o jag fattade att det var min avföring som kom upp, så förstoppad var jag. Åkte in på kk o fick ett klyx o det släppte men fyyyyfan vad ont jag hade. Sorry att det blev lite äckelvarning över detta men det e ju sant
    Hur länge gick du med förstoppning innan du kräktes upp det? Och hade du inte varit på toa överhuvudtaget då?
    Fick du ett vanligt klyx från apoteket på 125 ml eller fick du ett större och släppte det direkt då så att allt bajs som var samlat kom ut direkt eller kom en del då och resten kommande dagar?

Ingen fara för äckligtheten! ;)
  • aleksa98

Alltså nu när man e 30+ o har fått tre barn så börja althemirz light göra sin entre haha nä jag kommer faktiskt inte ihåg men jag kan tänka mig att det var totalstopp o då fanns det ju ingen chans att det ens skulle komma diarre utan det fick fint ta den andra vägen. jag låg i badkaret i fosterställning o trodde helt ärligt ngt skulle hända, min fd (kille då ) stog med luren i handen o skulle ringa 112, eftersom han inte visste vad som hände, vi som ett lakan var jag oxå o visst, det kan ju bli tarmvred o det e ju jättefarligt.
    Jag fick ett klyx på 500ml, sånt man får när man ska föda o sen satt jag en braaaaaa stund på kks toa haha inte det roligaste vill jag lova, när folk kommer o behöver låna toa osv, lite stressande men jag tror att det mesta kom då.
    Tog du vattenlevemang med olja?
    Om det e microlax du menar att du köpt på apoteket så funkar inte det, det e för litet o i vattenlavemang kan man ha jordnötsolja, det hade jag när jag gav pat det när jag jobbade på sjukhus, smörjer kråset lixom. Men jag tycker att det låter som att du tar i för mycket, så det inte hinner "mjuka upp" om du förstår vad jag menar

• TSadi

Har du provat dukrolax tablettera ta 2 st är kanon finns på apoteket.
    prova

Samuel -04 Emilia -06 BF 2009-11
  • Anonym (förstoppad)

puff upp

Svar på tråden Någon som tagit vattenlavemang hemma eller på sjukhus?