• Libras

    Någon med steriliserad man?

    Är det någon mer än jag som har en steriliserad man som kommit på att han vill ha barn. Det gör mig glad att han vill satsa men visst är man orolig att det inte ska fungera.

    Är det ngn här inne som har en man som är steriliserad, hur gör ni? Eller är det kanske ngn som vet ngn steriliserad man som blivit pappa?

  • Svar på tråden Någon med steriliserad man?
  • Önskan om att bli 3

    Hej!
    Min man har precis fått veta att han är infertil. Han/ vi vill ha barn så för vår del får det bli en donation.
    Om man blir godkänd....
    Så här finns en till....

  • Libras

    Vad är det som krävs för att bli godkänd?

    Vi har tänkt att testa en Pesa/Tesa för att se om det finns några simmare kvar där inne. Satsa pengar på en operation för att vända vasektomin satsar vi inte på, alldeles för dyrt och det är mer komplicerat än T/P.

    Hoppas vi har tur, annars blir det Danmark för vår del, så är tanken iaf, mkt hinner ju ändras.

  • SBPS

    Hej!
    Min man är oxå steriliserad, han gjorde det ca 1 år innan vi träffade varandra. Jag trodde inte då att jag ville ha barn, men senaste 3 åren har "klockan" på mig tickat.
    Med tanke på att ,han en gång valt att sterilisera sig så tror jag det är jätte viktigt att tänka igenom allt både 1 och 2 gånger innan man bestämmer sig.

    Jag har pratat lite smått med en kvinna här på familjeliv vars man var steriliserad men åkte till Norge och gjorde en refilisering (tror det heter så) och idag är dom gravida så helt omöjligt är det inte.

  • CombatLover
    SBPS skrev 2009-06-18 21:20:29 följande:
    Hej! Min man är oxå steriliserad, han gjorde det ca 1 år innan vi träffade varandra. Jag trodde inte då att jag ville ha barn, men senaste 3 åren har "klockan" på mig tickat. Med tanke på att ,han en gång valt att sterilisera sig så tror jag det är jätte viktigt att tänka igenom allt både 1 och 2 gånger innan man bestämmer sig. Jag har pratat lite smått med en kvinna här på familjeliv vars man var steriliserad men åkte till Norge och gjorde en refilisering (tror det heter så) och idag är dom gravida så helt omöjligt är det inte.
    Hej,
    hur länge hade den andra kvinnans man varit steriliserad, har ju förstått att spermaproduktionen avstannar efter ett par år.

    Det är ett känsligt ämne det här och man vill så gärna ha ngn man kan prata med men det går ju inte att prata om det öppet med vem som helst. Folk som vet tycker ju man är galen som ändå satsar på förhållandet.
  • Zixi

    Min man är steriliserad så vi har två val: IVF kombinerat med att man plockar ut omogna spermier ur honom, eller spermadonation.

    Vi anser att spermadonationen är lindrigare (hormoniellt, emotionellt samt ekonomiskt) och den genetiska delen är inte så viktig för oss så det är vårt val. Om vi inte lyckas med spermadonationen så blir det adoption.

  • Zixi

    Önskan om att bli 3 skrev 2009-06-04 12:58:07 följande:


    Hej!Min man har precis fått veta att han är infertil. Han/ vi vill ha barn så för vår del får det bli en donation. Om man blir godkänd....Så här finns en till....
    Man behöver väl inte godkännas för spermadonation? Det är bara att ställa sig i kö i Sverige eller sticka till Danmark.
  • Önskan om att bli 3

    De sa till oss att man skulle bli godkänd men vi var på samtal i tisdags men de var ett samtal som varade i 30 min. Det var min man jag, läkaren och en kurator. De sa att nu var vi ställda i kö och det är ca 1 års kö.

    I Danmark är det bara att "köra på". Dert är lite provtagning innan man åker dit som ska skickas samt ett samtal med läkaren innan man gör det där.

    Så så Bökigt var det inte, bara att allt tar sån tid!!!!

  • CombatLover

    22 september gör vi en Tesa/Pesa och ser om det finns några spermier att arbeta med. En lång väntan är snart över, snart vet vi, svart på vitt.

    Nervöst!

  • Mayflower

    Min sambo är också steriliserad och nu är vi mitt uppe i en IVF behandling. vi hade ett möte i våras då ett pesa prov visade att det fanns simmare, så nästa vecka är det dags!

    Spermadonation tänkte vi inte ens på, såg det inte som ett alternativ då, men det gör jag nu. Om det inte skulle gå vägen för oss denna gång

  • CombatLover
    Mayflower skrev 2009-09-03 11:20:28 följande:
    Min sambo är också steriliserad och nu är vi mitt uppe i en IVF behandling. vi hade ett möte i våras då ett pesa prov visade att det fanns simmare, så nästa vecka är det dags! Spermadonation tänkte vi inte ens på, såg det inte som ett alternativ då, men det gör jag nu. Om det inte skulle gå vägen för oss denna gång
    En nyfiken fråga då vi är i samma sits. Hur länge hade din man varit steriliserad när ni gjorde ingreppet?
Svar på tråden Någon med steriliserad man?