Jag har själv varit drabbad av något som kallades "medaljongsjuka" av min läkare. Det var ett par år sedan nu, men jag letade fram denna info på Netdoktor. Stämmer det in på dig eller?
Pityriasis rosea (Fjällros)
Pityriasis rosea är en vanlig och helt ofarlig hudsjukdom som oftast uppträder under vår och höst, särskilt hos barn och yngre vuxna.
Hur drabbas man av pityriasis rosea ?
Man kan ibland se en anhopning av fall andra tider på året varför man misstänker att en virusinfektion kan vara orsaken. Ofta ser man dock endast enstaka fall i en familj eller skolklass och därför anses sjukdom ej vara smittsam.
Hur känner jag igen pityriasis rosea?
Börjar i typiska fall med en eller två (2-6 cm stora) rodnade, lite större fjällande fläckar "primärmedaljong" som sitter på överkroppen. Flera dagar senare uppträder en mängd nya, lite mindre utslag (1-2 cm stora) lokaliserade till överkroppen och mer sparsamt på armar och ben. Hos vuxna förekommer utslagen sällan i ansiktet, men ibland på halsen. Utslagen är ovala, rosafärgade med fjällning i kanten och är symmetriskt utspridda på huden.
Vad är symptomen?
Utslagen ger oftast inte upphov till något obehag alls men ibland förekommer lättare klåda.
Hur ställer man diagnos?
Med hjälp av den typiska sjukdomshistorien och utslagens utseende ställer läkaren diagnosen, varför man inte behöver ta några prover. På den tiden syfilis fortfarande var vanligt i Sverige togs blodprov eftersom syfilis kan ge snarlika utslag.
Behandling?
Sjukdomen är självläkande och försvinner i regel inom 6 veckor.
I de fall klådan blir mer besvärlig kan detta lindras med till exempel zinkpudervätska eller kylbalsam. Om utslagen irriteras (badning, skrubbning, rivning) kan ett eksem uppstå - detta kan då behandlas med milda kortisonkrämer. I mer besvärliga fall kan även ljusbehandling ges.
Prognos
Det är mycket ovanligt att sjukdomen återkommer vid ett senare tillfälle i livet.