• Anonym (ont!)

Varför helt plötsligt mensvärk from hell...?

Jag håller på och bli tokig....jag vaknade för 2 nätter sen av att den kändes som om nån stack in en kniv i livmodern, och jag kunde knappt gå ut till köket för att hämta smärtstillande, gud så ont jag hade. Åt sen lite smärtstillande, satt sen på toa och mådde illa och hade smärta. Sen hämtade jag en varm vetevärmare och lade mig med den...smärtan försvann sen med hjälp av mina smärtstillande. Dagen efter hade jag molande mensverk mest hela dagen.

ALdrig haft såhär intensivt. Så inatt bullade jag upp med smärtstillande och vatten och javisst, mitt i natten så känns det som om nån hugger mej igen...det gör så ont att jag bara vill gråta när det blir som värst =(

Och idag har jag mest hela dagen ätit smärtstillande. Det gör så j*vla ont rent ut sagt...och såhär har jag aldrig haft förut, mensen har alltid kommit ganska så tätt inpå första molandet. (det är nämligen dags för mensen nu)

Vi håller också på att försöka skaffa smått och jag blir typ orolig att det ska ha hänt nåt iom det =(  eller?? Aldrig haft såhär förut i hela mitt liv och börjar oroa mej lite nu...  Råd, erfarenheter någon??

• Svar på tråden Varför helt plötsligt mensvärk from hell...?
  • fruis

Jag har också haft så i perioder. Ett tag efter andra barnet gjorde det djävulskt ont de två första dagarna, så ont att jag nästan trodde att jag höll på att föda barn. Nu har det gått tillbaka igen och är mer normalmolvärk. Innan jag fick barn hade jag aldrig någonsin några känningar av mensen alls.

Tyvärr har jag inga tips mer än att ligga ner och försök andas lugnt in genom näsan och ut genom munnen så att kroppen slappnar av. Varma vetekuddar kan också vara skönt att lägga under ryggen eller på magen.

• Anonym

Du kan ju vara gravid. Jag hade väldigt ont vid första graviditetens början. Annars är det så med mensvärk att den kan vara mycket värre/bättre i längre eller kortare perioder utan att det är något fel.

• Anonym (ont!)

tack för era svar, känns genast lite bättre...!

Jag hoppas helst på att det är graviditet såklart....men jag törs inte hoppas heller knappt...

Skönt om det bara kunde vara mensen och mensvärk som spökar, min stora oro är typ att jag skulle fått utomkveds...? Kan man få det så tidigt och känningar av det så tidigt? eller att det skulle vara ett jättetidigt missfall.. =(  Kan man få det så tidigt också....? och kan det te sej såhär..?

• Manchester

Om du kan vara gravid så kanske du ska kolla upp det. Troligen är det i så fall bara som för Anonym här ovan, att det gör ont i början av en alldeles normal graviditet. Men det finns också en _liten_ risk att det skulle kunna vara utomkvedshavandeskap. Det lär göra fruktansvärt ont och är dessutom farligt om man inte gör något åt det. Dock låter det inte riktigt som utomkveds om det går över på dagtid och med vetevärmare. Men för säkerhets skull kanske du skulle ringa sjukvårdsrådgivningen nu eller MVC/gyn imorgon.

Om du inte är gravid finns en risk att du råkat ut för endometrios. Det är vanligt och kan göra riktigt ont, särskilt vid mens. Det är inte farligt, men det är bra att få det konstaterat så tidigt som möjligt. Om det får fortgå år efter år kan det bli svårt att bli gravid.

Svar på tråden Varför helt plötsligt mensvärk from hell...?