• Anonym (Svullen)

Varför blir magen så svullen tidigt i graviditeten?

Varför blir man så svullen om magen tidigt i graviditeten?

Är det gaser i magen, eller vad är det som händer med magen?

Går det att få ned svullnaden på något vis, exempelvis med lättsmält mat?

Det är ju lite pinsamt om någon gratulerar till en fin och stor bebismage när man bara är i vecka 5 och allt som syns är gaser......

• Svar på tråden Varför blir magen så svullen tidigt i graviditeten?
  • Krodan

För att tarmarna jobbar långsammare och blir retade så de sväller. Finns nog inte så mycket att göra mer än att ha på större tröjjor så det inte syns Grattis till graviditeten!

Angelina och Athena är mina sessor
  • Anonym (Svullen)

Tack! Ja, det blir stora munktröjor ett tag nu!

Så om tarmarna arbetar långsammare nu borde det betyda att magen innehåller massor av mer mat än annars? Eller är det bara att tarmarna reagerar på förändringen och blir större?

Det är intressant hur kroppen fungerar!

• Anonym (vill också)

TS

hur tidigt fick du denna svullnad?

• Anonym (Svullen)
    Anonym (vill också) skrev 2009-06-03 22:42:19 följande:
    TS hur tidigt fick du denna svullnad?
    En vecka efter ÄL ungefär.
  • Anonym (vill också)

Anonym (Svullen) skrev 2009-06-03 22:44:07 följande:

En vecka efter ÄL ungefär.
    trevligt!
    jag är nästan en vecka efter ÄL och känner en svullnad... hade du några andra symptom?
    (förlåt om jag frågar om annat. du behöver ej svara)
  • Anonym (Svullen)
    Anonym (vill också) skrev 2009-06-03 22:46:15 följande:
    Anonym (Svullen) skrev 2009-06-03 22:44:07 följande: trevligt! jag är nästan en vecka efter ÄL och känner en svullnad... hade du några andra symptom? (förlåt om jag frågar om annat. du behöver ej svara)
    Mensvärk har jag haft till och från. Och så lite svagt illamående. Och ett HIMLA humör

Någon mer som har en bra förklaring till varför man blir så svullen tidigt i graviditeten?
  • Anonym (vill också)

Anonym (Svullen) skrev 2009-06-03 22:49:23 följande:

Mensvärk har jag haft till och från. Och så lite svagt illamående. Och ett HIMLA humör Någon mer som har en bra förklaring till varför man blir så svullen tidigt i graviditeten?
    okej, tack för ditt svar!
    lycka till!
  • Anonym (Svullen)
    Anonym (vill också) skrev 2009-06-03 22:52:29 följande:
     okej, tack för ditt svar! lycka till!
    Tack det samma!
  • Angel1978

Vet inte med säkerhet sanningen i det, men har hört att det även, av någon anledning jag inte känner till, bildas en slags luftficka upp vid magen, som gör att man både känner sig och kan se mer svullen ut..

• k girl

Dels är det tarmarna som jobbar saktare, som Krodan säger. För min del mådde jag ganska illa och svalde en massa luft, vilket gjorde att jag svullnade en hel del.

• Anonym (Svullen)

Vad intressant, luftficka! Var har du hört det?
    Visst kan det vara massor av luft, men borde man inte gå omkring och fisa mycket, om det var luft och gaser menar jag?

Min mage är så i olag, ont och halvförstoppad och eländigt, så jag kan förstå om jag ser ut som om jag vore i femte månaden redan. Önskar det fanns något som hjälpte. Något som hjälper till med matsmältningen eller så...

• Anonym

Luftfickan har inget med att svälja luft/ha gaser i magen. Den är bara där nere. Åt mig har tarmarna skuffats upp och bildat en bulle i naveltrakten. Ser inte klokt ut och måste dölja det med kläder. Är nu i tolfte veckan och det var som värst i tionde.

Till skillnad från vanlig uppsvullenhet, gaser etc gör detta inte alls ont. Spänner ingenstans för hormoner gör samtidigt vävnaden lösare. Alldeles i början av grav när magen skulle vänja sig vid allt det här så blev det mera fis och rap (ca vecka 4-5).

• k girl
    Anonym skrev 2009-06-04 13:26:13 följande:
    Luftfickan har inget med att svälja luft/ha gaser i magen.
    JAG svalde luft på grund av illamående och det var direkt relaterat till hur svullen jag var om magen. Jag hade betydligt större mage i vecka 9-10 än vad jag är nu i vecka 15. På morgonen var magen platt, på eftermiddagen som en spärrballong. Och jo, jag både fes och rapade massor. Sen har även min mage möblerat om sig, men det började först för någon vecka sedan.
  • Anonym (vill också)
    Anonym skrev 2009-06-04 13:26:13 följande:
    Luftfickan har inget med att svälja luft/ha gaser i magen. Den är bara där nere. Åt mig har tarmarna skuffats upp och bildat en bulle i naveltrakten. Ser inte klokt ut och måste dölja det med kläder. Är nu i tolfte veckan och det var som värst i tionde. Till skillnad från vanlig uppsvullenhet, gaser etc gör detta inte alls ont. Spänner ingenstans för hormoner gör samtidigt vävnaden lösare. Alldeles i början av grav när magen skulle vänja sig vid allt det här så blev det mera fis och rap (ca vecka 4-5).
    jag hade ÄL för en vecka sedan och känner mig svullen och gasig redan. igår var jag dock lös i magen?? någon som upplevt det?
    ja, lös i magen för att sedan återgå till gaserna ihjäl. jag börjar inbilla mig att det är en graviditet på gång.
  • esti

Jag har också fått väldigt gasig mage, ibland är dentrög men vissa dadagar väldigt lös.. ser också ut att vara i typ femte månaden.. kan allt detta bero på vilken mat man äter? (Detta är min första graviditet)

Svar på tråden Varför blir magen så svullen tidigt i graviditeten?