• Culete

Bra recept på (tunnare) pizzabotten? =)

Nästkommande helg vill jag göra pizza.
    De få ggr vi gjort det hemma har det varit på pizzamjölmix men jag vill helst göra allt från grunden.

Söker därför ett gott (!) recept på pizzabotten, gärna en tunnare variant då vi inte är så glada i pan-varianten. Om den dessutom är lite smalare är det ett stort plus i kanten, men smaken går före helt klart! =)

• Svar på tråden Bra recept på (tunnare) pizzabotten? =)
  • MBert

Jag kopierar in mitt basrecept:

En riktig pizzadeg görs av jäsdeg.
    Eftersom degen är vatten- och oljebaserad blir den mjölkfri. För att korta ner jästiden kan man välja quickjäst.

Ingredienser
    ½ paket jäst eller Dr Oetkers Jäsblandning (se till att det är väl blandat så de båda beståndsdelarna kan arbeta ihop. Alternativet är att dubbla satsen och använda hela påsen).
    2,5 dl vatten
    1-2 msk olja
    1 tsk salt
    6-7 dl vetemjöl

Gärna 1-2 tsk socker som jästnäring, som påskyndar jäsningen, men som jäser bort.

Degen:
    Om du använder torrjäst eller jäsblandning ska den blandas med mjölet. Tillsätt sedan de övriga ingredienserna. Fördelen med jäsblandningen är att degvätskan inte behöver värmas upp och att degen bara behöver jäsa i 15 minuter. Under tiden hinner ugnen bli varm och man har plockat fram och förberett pizzapålägg!

Utbakning:
    Dela degen i 4-6 bitar, rulla dem till bullar och kavla ut dem till tunna runda bottnar, de stora ca 25 cm i diameter. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.
    Degen kan också kavlas ut till två stora tunna bottnar, lika stora som en bakplåt på ca 25 x 35 cm.
    Pensla gärna bottnarna med olja.

Pålägg:
    Bred först på tomatpuré och väl avrunna krossade tomater eller skivade tomater, men lämna ca 1½ cm runt om. Tomatpuré och tomater kan med fördel bytas mot kall italiensk tomatsås (hopkokt så att den är ganska tjock). Lägg sedan på ca 2/3 av osten, grovt riven eller hyvlad, och därefter extra pålägg efter smak och tillgång. Strö över smulade örtkryddor och till sist resten av osten. Om örtkryddorna läggs överst kan de lätt bli brända.

Grädda i 225-250°C i mitten av ugnen 10-15 minuter.

TIPS:
    Ogräddade pizzor kan frysas på plåt tills de hårdnat och sedan packas i fryspåsar. Tinas medan ugnen värms och gräddas som ovan. Färdiggräddade pizzor kan förstås också frysas. Tinas och värms i 175°C 5-10 min.

TIPS 2:
    Man kan göra dubbel sats pizzadeg och göra pizzabullar (rulla ihop och skär på samma sätt som kanelsnäckor) att frysa in, i väntan på att pizzorna blir klara och sedan grädda bullplåten medan man äter de nygräddade pizzorna...

• annca

Min variant, smakar inte *riktigt* som köpepizza, men god och enkel. Och tunn. :

½ pkt jäst
    1 dl fingerljummet vatten
    ½ krm salt
    2 dl vetemjöl
    1 msk olivolja

Smula jästen och rör ut i vatten.
    Tillsätt olja och salt. Arbeta in mjölet.
    Låt jäsa minst 30 min.
    Bakas ut på oljad och mjölad plåt. (Blir en vanlig plåt stor)
    Gräddas i 275 grader vanlig ugn, eller 225 grader varmluftsugn.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Culete

En fråga då jag tänkte förbereda bottnarna nu på måndag redan.
    Hur tunt skall jag baka ut/kavla degen?

Tack för recepten, förresten! =)

• Culete

Fråga 2; Jästiden... 30 minuter, utbak och sen? 30 till eller frysen direkt??

• hink o spade

Ett Tips från pizzabagaren!
    Lägg pizzorna på bakplåtspapper utan plåt.
    Sätt in plåten så den är riktigt varm, sedan tar du bakplåtspappret
    med pizzorna och drar över dom till den varma plåten.

Pizzorna blir ännu godare.

• Culete

Jag testkörde en pizza med första receptet i tråden men den blev så knaprig...
    För tunnt kavlad kanske? Annars följde jag receptet och gräddade på 250 grader ca. tills den blev lite färgad i kanten.... Har lagd dom andra i frysen med bakplåtspapper emellan men är nu lite orolig att dom kanske är för tunnt kavlade som sagt...

Någon som har ett recept på "mjuk" pizzabotten?
    Och vad är egentligen skillnaden mellan botten gjord på jäst mot botten på bakpulver?

• Culete

Tror ni mina bottnar kanske blir bättre om jag gräddar dem i lägre gradantal istället? 175 tex? Usch, vill inte ha knaperbottnar även om jag gillar dem tunna... =/

• hink o spade
    Hallonmask skrev 2009-06-07 19:17:02 följande:
    Jag testkörde en pizza med första receptet i tråden men den blev så knaprig... För tunnt kavlad kanske? Annars följde jag receptet och gräddade på 250 grader ca. tills den blev lite färgad i kanten.... Har lagd dom andra i frysen med bakplåtspapper emellan men är nu lite orolig att dom kanske är för tunnt kavlade som sagt... Någon som har ett recept på "mjuk" pizzabotten? Och vad är egentligen skillnaden mellan botten gjord på jäst mot botten på bakpulver?
    Jag tycker pizzorna blir godare med jäst.
    Men har man ingen jäst hemma så duger bakpulver också.
  • Culete

Jag föredrar att baka på (färsk-) jäst själv, så därför har jag inte testat bakpulver.
    Kanske man får göra ngn gång så man kan jämföra. =)

Förresten, ngn här som gjort botten på vetedeg? Vet att mina systrar gör det men dom får ju då så tjocka bottnar - kanske kan det funka för mjuk botten om man bara kavlar riktigt tunnt? Vad tror ni?

• MBert
    Hallonmask skrev 2009-06-07 12:32:50 följande:
    Fråga 2; Jästiden... 30 minuter, utbak och sen? 30 till eller frysen direkt??
    Ja använder man vanlig jäst ska det jäsa i 30 minuter och sen utbak och in i ugnen eller frysen direkt. Ingen ytterligare jäsning.

En jäst-bakad pizza ger mer smak (hinner utveckla mer arom när det jäser) och blir inte "sconesaktig" (med ev. bismak) som en bakpulverbaserad deg blir (som bör gräddas och ätas direkt).
    Men har man bråttom så kan ett bra alternativ vara jäsblandning (kallades tidigare quickjäst).

Vill du ha mjukare botten så kan du prova med att byta ut vattnet mot mjölk. Vetedeg är det ju redan - vad menar du?
  • powerpuffpinglan

Vi åkte till pizzerian och köpte deg från dom. Kostade inte alls mkt tror vi betalade typ 20-30 kronor för 5 degklumpar.

• Culete

Menade mer kanelbulledeg fast lite mer osöt...

Iaf, skall testa att göra receptet med mjölk nästa gång och kanske inte kavla riktigt så tunnt. Hur tjock brukar du låta den vara MBert?

Har iaf i frysen och tanken var pizza imorgon men nu blir det restaurang istället. Får se om det blir på söndag annars tar jag och mannen dem i veckan när besöket åkt igen. =)

• MBert

Okey. Ja man kan säkert göra en annan deg som pizzabotten. Ibland använder vi vanlig polarkaka eller hönökaka som botten (kanske tunnbröd om man vill ha tunn pizzabotten).
    Men tittar man på receptet "pizzadeg" så brukar det innehålla dessa ingredienser (jäst, vatten, olja, salt och vetemjöl (+ev. socker)), och proportionerna är det inte så mycket att göra åt. Man kan ju ta i mer olja och minska på vattnet något, och kanske byta ut en del av vetemjölet mot annat liknande (dinkel, vetemjöl special eller durumvete).

Jag vet faktiskt inte hur tunn jag brukar trycka ut min deg. "lagom"
    Det är jättesvårt att gissa när jag nu sitter och måttar med fingrarna och funderar. Jag får väl mäta nästa gång

• inze

Jag gör ungefär som MBert men byter ut hälften av vattnet mot mjölk. Har aldrig upplevt våra bottnar som så knapriga. Kavlar i o f s inte ut den så tunnt, utan trycker ut den i formen till ca 3-5 mm tjocklek innan fyllningen läggs på. Blir kanske lite mer som ett mellanting mellan tunna och pan-pizza.

Svar på tråden Bra recept på (tunnare) pizzabotten? =)