• Anonym

Mola+levande foster?? desperat efter info och hjälp!! (lite långt)

Hej!

Det är så att jag är gravid i vecka 9, har varit inne på akuten två ggr på mindre än två veckor pga kraftiga smärtor och blödningar + "vätska". nu hade jag ett besök på gyn som jag inte vet hur det gick egentligen.
    Det visade sig att i min livmoder finns det ett levande foster som växer som det ska, MEN det fanns två "rum" till i livmodern, i båda var det fyllt av vätska men i det ena var det något mera men dem vet inte vad. jag fick ta blodprov som visade högre hcg nivå än vanligt.

Dem spekulerade i Mola innan blodprovet och sen fick jag en ny tid för blodprov och undersökning nästa vecka igen, någon därute som har information att tillge mig? eller som har haft Mola och ett levande foster? vad kommer hända om det visar sej att det är Mola. Fick ingen info om vad det är eller vad som sker ifall det är det. läkaren spekulerade också i att det kan ha vart flera foster som inte gått vägen?
    Kan det vara så att hcg nivån är högre om det har vart mer än ett foster?

är helt förtvivlad då bebis är såå efterlängtad och det är oerhört jobbigt att gå och vänta, vill verkligen ha denna bebisen!

Hoppas ngn orkar läsa och kan ge mig ngn som helst info om vad Mola är och hur det fungerar och om ngn har haft liknande som jag??

• Svar på tråden Mola+levande foster?? desperat efter info och hjälp!! (lite långt)
  • Anonym

*puffar*

ingen?

• Anonym

ingen alls som vet vad Mola är eller har gått igenom det?

• Anonym (me)

Jag har faktiskt aldrig hört talas om någon som både haft mola och en vanlig graviditet på en och samma gång. :-0

Det som jag ställer mig undrande till är hur det fungerar med graviditeten eftersom en person som har haft mola inte får bli gravid på ett år pga risk för tumörutveckling.

Mola i sig ger ju en hög hcg-halt i kroppen så det är ju möjligt att det är därför det är högt.

Jag önskar att jag hade svar på dina frågor, men jag har aldrig hört om någon som har varit i den här sitsen förr.

• Anonym

tack Anonym(me)
    jag har vart på akuten igår igen då jag blödde stora pölar på bara sekundrar men dem visste inte mer än tidigare så det var bara att åka hem och invänta mitt besök jag har på måndag.

Läkarna ger bara diffusa svar, dem sa att detta var väldigt ovanligt men att det har förekommit och att det både har slutat bra och dåligt.
    Men jag får ju ingen info om vad det är? utan har bara hittat ytterst lite på nätet, men blir inte klokare.
    Gyn läkaren på akuten sa bara att jag har ju många veckor på mig att avbryta grav då jag BARA är i vecka nio. Men för mig är det inte bara tyvärr.
    Utvecklas det fort till tumörer eller skulle man klara att vänta tills bebis är livsduglig? det jobbiga är att dem kommer inte få ett 100 procentigt svar på om det är mola eller vart flera foster förrän efter jag ev. avbrytit min grav:(

• Anonym

Önskar dig lycka till! Själv hade jag mf för några månader sen och de misstänkte mola pga tre hinnsäckar som såg lite misstänkta ut. Det visade sig efter analys av skrapet att det inte var mola utan en trillinggraviditet som inte funkade. Hoppas att det är nåt liknande för din del. Att det är en flerbördsgraviditet där ett eller två foster dukat under och ett klarat sig. Det skulle ju förklara blödningarna och "två rum".....och hoppas att räkan som är kvar klarar hela resan. Kram

• lillalotta

Hur har det gått för dig?
    Kram

• Anonym

Hej!

Läkarna vet fortfarande inte mera tyvärr, ska till gyn i morgon igen för ett nytt blodprov och undersökning och se om det ser annprlunda eller bättre ut än tidigare. Men nu har det gått nästan två veckor sen mina blödningar sist som var ordentliga störtblödningar, blev en stor pöl på golvet på bara några sekunder när jag hade gått ur duschen.

Bebis hade växt som den skulle på gyn besöket förra veckan konstaterades så det känns skönt, och skulle det vara mola så har dem slutat rekomendera att avbryta graviditeten och det känns väldigt lättande. Det jobbiga är ju att inte veta hur det kommer att gå och om det ens kommer gå hela vägen eller om bebis fortfarande lever. Man stänger av på något sett att man e gravid och jag vill bara njuta och vara lycklig men vet inte om det e någon spärr i hjärnan som hindrar mej från att känna och måbra. Att jag inte vågar hoppas riktigt.

Oj nu blev det långt. hoppas ni orkar läsa.

• lillalotta

Anonym - Jag håller tummarna och hoppas att det går bra! Jag har själv haft en mola-graviditet som tyvärr inte slutade så bra :( Vad intressant att höra att dom slutat rekommendera att graviditeten avbryts? Så var det inte vid min mola, men det var 2004.

• Anonym

Hej! har varit mycket så jag har varit dålig på att uppdatera. Mitt senaste läkarbesök så hade hormon nivån gått ner, bebis mådde bra och hade växt bra.

Dem vet ännu inte vad det kan vara men läkarna hoppas på att det har vart tvilling eller trilling graviditet men att bara ena fostret klarat sig.

Ikväll har jag börjat blöda, fast det har varit helt brunt och mer tjockare och rinner emellanåt än tunnt rinnande svårt att förklara men det har kommit endel. jag har haft molvärk nu i kväll men inte mkt alls. Kan det vara så att det är det blodet dem sett i livmodern som kommer ut nu? eller tyder det på missfall?
    Jag har funderat på en sak till om blodet kommer ut ur livmodern om det skulle vara det som dem har sett på UL hur stannar då bebisen kvar? eller hur fungerar det?

Hoppas ngn kan ge mig lite ideer på vad ni tror eller om ni har en aning.

Tack för alla era svar=)

• Topdog

Jag tror inte att det är missfall. Brunt blod är gammalt blod så med största sannolikhet är det det som rinner ut nu. Bebisen sitter ju fast i livmodern så den påverkas inte.

• Anonym

topdog:
    jag har inte blödit nu på snart en vecka men det verkade som att det var gammaltblod som du sa och det e ju skönt.

Det mesta tyder på att det troligtvis har varit tre foster men att ett har klarat sig, är nu i vecka 15 och hoppas på att lill* krabaten fortsätter att må bra.
    för det är väl inte vanligt att det händer ngt då man gått såpass som till vecka 15?

Och sen en annan sak, sammandragningar är inte ovanligt i vecka 15 va? men jag får dem då jag varvar ner på kvällen och tar det lugnt. kanske beror på att min kropp är van att hålla igång och stressa och att jag bara varvar ner på kvällen och det är det enda lugn min kropp känner till? nu är jag säkert helt ute och cyklar hehe;)

Svar på tråden Mola+levande foster?? desperat efter info och hjälp!! (lite långt)