• With a devilish smile

Tips mot hård mage/ förstoppning 7 mån

Min dotter har inte kunnat bajsa alls på hela dagen & igår var det inte heller mycket att heja för , brukar komma en rejäl minst 1 gång om dagen.
    har kommit en hård "harplutt" idag ungefär & hon verkar ha ont i magen också .

Några tips mot detta?
    Gett henne katrinplommon men hon fes bara lite av det,
    hur mycket ska man ge ?

Även provat tempen , det gjorde inte heller något ...

Ängla 081028
  • Svar på tråden Tips mot hård mage/ förstoppning 7 mån
  • Southern Belle

Vad äter hon? Prova att ge lite mer fiberrik kost samt mycket att dricka! Päron är lösande samt sockerlösning. Koka upp lika delar vatten och råsocker. Ge teskedsvis.

Undvik att peta i rumpan med tempen eftersom det stör tarmens egen reflex att tömma sej!

• With a devilish smile
    Southern Belle skrev 2009-06-03 23:55:10 följande:
    Vad äter hon? Prova att ge lite mer fiberrik kost samt mycket att dricka! Päron är lösande samt sockerlösning. Koka upp lika delar vatten och råsocker. Ge teskedsvis. Undvik att peta i rumpan med tempen eftersom det stör tarmens egen reflex att tömma sej!
    Hon äter mestadels ersättning fortfarande, men ett mål brukmat om dagen & frukt efter. och en halv portion gröt om dagen också .
    Men vi har inte ändrat så hon fått något nytt heller så man blir lite ställd .
    Hon har aldrig varit hård innan så .

Ska prova päron imorgon !
    Ängla 081028
  • gaffsan

Messmör i tillägget är också lösande .

• Anubisa

Hur mycket katrinploomonpuré gav du?

Vår 7 månaders är ganska hård i magen ofta och jag får nog mata på bra med ktarinplommonpuré då. Blir ofta en halv liten burk, då brukar det släppa. Det KAN vara jobbigt för magen på vissa barn med mycket katrinplommon har jag hört men i vårt fall har då sonen haft det betydligt jobbigare i magen utan :)

Annars päronpuré förstås :)

Och så får man ju undvika fruktpuréer och sånt som är stoppande, typ blåbär och sånt.

• Skorpan B

Det finns ju mild fullkornsgröt och välling från 8 månader.
    Ibland kan fullkorn ha en "lösande" effekt (ibland kan det vara tvärtom oxå att de blir hårdare av det.)
    Men eftersom hon bara är 7 mån. så kanske du kan testa att blanda tex. fullkornsgröt och havregröt och se om det hjälper.
    Jag började med mild fullkornsvälling/gröt vid drygt 7 månader och det satte fart direkt, tidigare åt hon oxå ersättning och var jättehård i magen så vi fick ge henne laktulos.
    (Sedan finns det en gröt från nestlé som skall vara för känsliga magar, det är katrinplommon i den oxå....luktar supergott som sockerkakssmet, min flicka älskade den! Den är från 6 månader om jag inte minns fel.)

• violatricolor

Vi blandar ersättning och fullkornsvälling 50/50, började med det vid 8 månader och det är stor skillnad. Även kiwi är jättebra o broccolipuré brukar funka. Mer vätska är bra, gör ibland mer utblandad ersättningsvälling.

• Puffy75

Vi blandade alltid lite rapsolja i vällingen (en liten skvätt) eller i gröten så funkade magarna utan problem.
    ta först typ en tsk sen kan du öka och minska "dosen", märker nog vad ditt barn behöver.

• With a devilish smile
    Anubisa skrev 2009-06-04 08:38:10 följande:
    Hur mycket katrinploomonpuré gav du?Vår 7 månaders är ganska hård i magen ofta och jag får nog mata på bra med ktarinplommonpuré då. Blir ofta en halv liten burk, då brukar det släppa. Det KAN vara jobbigt för magen på vissa barn med mycket katrinplommon har jag hört men i vårt fall har då sonen haft det betydligt jobbigare i magen utan :)Annars päronpuré förstås :) Och så får man ju undvika fruktpuréer och sånt som är stoppande, typ blåbär och sånt.
    Hon fick ett par skedar igår & några idag på morgonen & då kom det lite i blöjan men det är jobbigt för henne .
    Så jag ska prova på Päron sen när hon vaknat & se om det kan sätta igång lite.
  • mytol

Om inget hjälpt ännu så vill ja tipsa om kiwi. det satte fart på min sons mage. så nu får han 2 msk 1 gång om dan så utför han nr 2 minst 1 gång om dan.

• Southern Belle

Glömde säga att katrinplommon kan verka stoppande för vissa. Olja i maten är ett bra tips!

Man kan testa att ge fullkornsgröten/vällingen betydligt tidigare än 8 månader om man vill! (Tips från barnläkaren när min dotter var förstoppad vid ett halvårs ålder.) Som sagt, det kan hjälpa till att sätta fart på magen. Testa med en liten portion första gången så det inte blir magknip!

Om omlagd kost inte funkar kan du prova Lactulos. Det är en sockerlösning som gör avföringen lösare utan att påverka tarmfunktionen.

• With a devilish smile

Gjorde päronpure & det hjälpte faktiskt .
    Idag har hon varit mycket gladare & har lagt ifrån sig en del iallfall :)

Tack för tipsen !

• Southern Belle

With a devilish smile skrev 2009-06-04 22:35:24 följande:

Gjorde päronpure & det hjälpte faktiskt . Idag har hon varit mycket gladare & har lagt ifrån sig en del iallfall :)Tack för tipsen !
    Vad skönt! Grattis till leveransen!
  • With a devilish smile

Southern Belle skrev 2009-06-04 22:42:55 följande:

With a devilish smile skrev 2009-06-04 22:35:24 följande:
    Vad skönt! Grattis till leveransen!
    Tackar :D
Svar på tråden Tips mot hård mage/ förstoppning 7 mån