• Fratris

Kan man göra lasagne utan att grädda, för att grädda SENARE?

Snabb fråga till alla experter här! :) Jag ska laga lasagne til middag och tänkte, det tar så lång tid att "göra" den, med att bryna färs o göra ostsås och allt sånt. Så det jag tänkte var att göra allt det, samt lägga ihop det i formen med pastplattorna och osten på toppen på morgonen, för att sedan ställa in det i kylskåpet och ta fram den för gräddning på kvällen.

Funkar detta? Jag tänkte eftersm jag tänker använda mig av färska pastaplattor, blir det för kladdigt om det får stå i några timmar i kylskåpet? (tilsammans med ostsås och allt menar jag... "löses" pastaplattorna upp sig liksom?)

• Svar på tråden Kan man göra lasagne utan att grädda, för att grädda SENARE?
  • tisteln

Nej, det blir inte bra. Däremot så blir ju alltid lasagne bättre efter andra uppvärmningen!
    Vi gräddade alltid en lasagne, frös sedan in den, tog med den till mormor, värmde den i ugnen - alltid perfekt!!

• MBert

Vi har provat båda varianterna och det funkar bra.
    Men visst, oftast så gör vi den färdig och gräddar den på nytt senare.

• TSadi

när du slängt ihop alla grejer istället för att ställa in den i kylen så kasta in den i ungnen direkt så kan ni bara värma den på kvällen

Samuel -04 Emilia -06 BF 2009-11
  • MaddeMamman

jag tycker inte det blir så bra, grädda hellre med folie över så det inte bränns. När färsk pasta kommer ikontakt med vätska så börjar den lösa upp sig. När man lägger pasta i kokande vatten el sätter in det i ugnen så stelnar (förklistras som det heter på fackspråk )proteinet i mjölet och det behåller sin form. har man förberett en lasange som du beskriver tycker jag det blir geggig o klistrig

• MaddeMamman

jag är kock o har provat på det mesta

• Fratris

Åååå vad skulle man göra utan FL! :) Tack så mycket för råden!

• Grannen

Tycker det går kanon att göra så, har tom haft den över natt och gräddat till lunch! Aldrig ens reflekterat över att den blivit konstig på ngt sätt och jag är rätt kräsen när det gäller koncistenser!

Svar på tråden Kan man göra lasagne utan att grädda, för att grädda SENARE?