• smis

hund med diarre

min vovve har nu haft diarre i 4 dagar är nästan helt säker på att det beror på löptikar i området, han är 11mån.
    är det någon som vet hur lång tid detta kan sitta i?
    han har inget förändrat allmäntillstånd o äter och dricker som han ska..
    Tycker ni att jag ska ge honom risavkok hjälper det att stabilisera hans mage
    eller ska jag låta honom fasta en dag?

• Svar på tråden hund med diarre
  • köttbullelydnad

Ola blev sån i ungefär samma ålder när det var löp nånstans. Jag fastade honom en dag, och sen körde jag igång väldigt försiktigt med "magvänlig" mat, t ex riskok.

• smis

slutade han med det senare? eller kasterade du honom?

ska nog prova att fasta honom då.

• köttbullelydnad

Nej, han är okastrerad och när nästa löpperiod kom så var han som vanligt i magen Det var nog mest att det blev lite för mycket för honom med första löpet som han "kände av" Kolla med en veterinär om du är osäker?

• Xay1de

Ingen mat på ett dygn, bara vatten. Så att magen får en chans att lugna ner sig. Sen ger du honom kokt ris efter ett dygn och blandar sen successivt in vanlig mat.

Vår lilla dam hade mycket problem med magen när hon var unghund. Finns en tablett som heter Canicur att köpa hos veterinären som är super

• hundpuss

När min hund var grymt sjuk i magen köpte vi procolin hos vet, som vi blandade i riskok. Köpte även speciell mjukmat för hundar hos vet, minns inte exakt namnet på burken...
    Men det finns många bra metoder. Det första skulle jag säga är att fasta hunden 1 dygn med enbart vatten, sen lite ris i småomgångar.

Om hunden gillar att tugga kan knäckebröd vara en idé. Min hund älskar att ligga o tugga på knäckebröd, och det är ju också bra för magen. Givetvis efter några dagar när magen börjar stabilisera sig igen.

• Miss My

Ingen mat på ett dygn risavkok och faktiskt morotspure (barnmatsburk) det gav vi vår tjej här för en vecka sedan då hon hade diarre som rann av henne.

Lycka till.

• Xay1de

Miss My skrev 2009-06-04 14:48:08 följande:

Ingen mat på ett dygn risavkok och faktiskt morotspure (barnmatsburk) det gav vi vår tjej här för en vecka sedan då hon hade diarre som rann av henne. Lycka till.
    Ja, barnmat har jag blivit rekommenderad att köpa till en magsjuk katt av en veterinär en gång också. Det är ju milt och saltfritt
  • Dorina

Barnmat - just morotspurré som någon nämnde, är bra. Blanda gärna i lite salt och aningens druvsocker (eller vanligt socker).

Dessutom kan vanlig Immodium fungera. Dosering 1tbl/20kg - det har fungerat som en sista utväg för de hundar jag haft som råkat ut för diarré.

Lycka till!

• CornyElli

Jag brukar ge majsvälling...den för barn. Sedan kokar jag ris och fisk efter någon dag.

• smis

oj vad många bra tips ni har gett.
    Tackar

Svar på tråden hund med diarre