• amomentlikethis

Smala pannkakor?

Kan man göra smalare pannkakor på något vis?

Jag brukar göra på detta recept:
    3 ägg
    6 dl mjölk
    4-5 dl vetemjöl

kan man tex byta ut mjölken mot vatten?
    Eller byta från standardmjölk till lätt?

Nån som vet?

• Svar på tråden Smala pannkakor?
  • Tecken

Lättmjölk funkar, ingen aning om det funkar med vatten. Om du vill ha nyttigare pannkakor kanske du ska byta ut lite av vetemjölet mot någon annan typ av mjöl?

• Frk Svår

Byta till lättmjölk är ju ett alternativ, men inte ens då blir pannkakor speciellt smala tyvärr. Man kan ju testa dinkelmjöl osv. De blir kanske inte så mycket mer smala, men man kanske blir mättare?

• amomentlikethis
    Tecken skrev 2009-06-04 09:58:45 följande:
    Lättmjölk funkar, ingen aning om det funkar med vatten. Om du vill ha nyttigare pannkakor kanske du ska byta ut lite av vetemjölet mot någon annan typ av mjöl?
    jag har fullkornsvetemjöl hemma också. Kan det vara ett alternativ?
  • Anna Paulita

Jag tror mer att det är mjölet som är boven i dramat framför mjölken. Jag har gjort pankisar på vatten många gånger när mjölken typ varit slut eller inte räckt och det går hur bra som helst men man "vinner" ju inte på det speciellt mycket.

Så kanske att byta ut mjölet mot dinkelmjöl eller fullkornsvetemjöl. Ha i mer ägg och mindre mjöl kanske....

I det stora hela tror jag det är svårt att göra "smala" pannkakor.

• k a t t a

Ugnspannkaka är ju ett smalare alternativ då man slipper steka i fett.

• Pumpkin

Vi brukar byta ut hälften av mjölet mot grahamsmjöl (tror jag det är?) och vi har aldrig någonsin använt standardmjölk i smeten. Lätt- eller mellanmjölk blir det här.

• Tecken

Jag tror att tillbehören spelar stor roll också, sylt och grädde är ju t ex inte särskilt nyttigt - men exotisk frukt i tärningar är lite nyttigare (trots allt fruktsocker).

• LeWi

Tja lättmjölk funkar ju och du kan nog byta ut vetemjölet mot fullkornsvete eller 50/50 vete och grahams.
    Bästa tipset är nog dock att tänka på hur många man äter och vad man äter till - grädde och sylt går ju bort.
    En stor hög råkost/sallad eller liknande på tallriken och lite osockrade bär på pannkakan är bättre 

I reject your reality and substitute my own.
  • JennysAlma

jag brukar använda dinkelsikt och riva ner en morot i smeten, den kanske inte blir lättare, men nyttigare och dinkeln håller en mätt längre och man orkar inte äta lika många. ibland gör jag lite sötare pannkakor genom att hälla i någon msk socker och lite vaniljsocker, så behövs ingen sylt.

• Namin

Lättmjölk går bra, vatten blir nog sämre. Du kan också steka i olja i stället för margarin. Vetemjölet går också byta ut mot nyttigare, men det har jag aldrig provat. Googla lite eller kolla på:
    www.pannkakor.se/nyttiga-grahamspannkakor

Annars är tyvärr klassiska pannkakor ingen direkt smalmat... Men man kan ju alltid äta färre.

Svar på tråden Smala pannkakor?