• hoppaspåpluss

    2 missfall i rad, hur gick det med er tredje?

    Igår fick jag det tråkiga beskedet att magen är tom (vecka 10) och har idag varit och tagit blodprov bara för att få mf konstaterat. Detta är mitt andra jvla mf på rad. Fick ett mf den 11 februari och blev gravid direkt efter, men även denna slutade i mf.

    Jag kommer antagligen att skrapas för jag vill får ur allt ur kroppen på en gång. Har ju egentlige varit gravid i 16veckor denna gång. Då jag först var i vecka tio så flyttade min läkare bak mig till vecka fyra och sen under de andra vul så såg det ganska bra ut tills igår då jag återigen var i vecka 10.

    Jag vill bli gravid så fort som möjligt igen men undrar hur det gick för er den trdje gravidieteten? Blev det ett mf då också eller hur gick det? Hur fort blev ni gravida och vet ni om det finns några risker med att bli gravid efter att man ha skrapats???

    Snälla svara!!!

  • Svar på tråden 2 missfall i rad, hur gick det med er tredje?
  • Doriath

    Jag är i samma sits som du, fast jag hade min skrapning för 3 veckor sedan. Det var då inget farligt alls, jag var ute och gick på stan 2,5h efter att de ropat in mig till operation.
    Läkaren sa att man fick ägglossning ungefär 2v efter skrapning (och det stämde för mig i varje fall) och det fanns ingen anledning till att man inte kunde försöka på nytt direkt.

    Vi får väl se hur det går tredje gången. Vi får hålla tummarna, eller hur?
    Hoppas det går bra för dig och gruva dig inte för skrapningen, det var en baggis

  • Ninninn

    Samma här me!! fick missfall den 18 februari va då i vecka 14 och nu fick ja mitt andra missfall för 2 veckor sedan, ska tillbax på måndag kanske får skrapa då.

    Ja vågar knappt bli gravid igen för ja vill verkligen inte få ett tredje missfall..

    Barnmorskan säger ju a de bara är att köra på men man måste vänta en mens, borde man kanske vänta längre????

  • browniieee
    Ninninn skrev 2009-06-06 11:55:38 följande:
    Samma här me!! fick missfall den 18 februari va då i vecka 14 och nu fick ja mitt andra missfall för 2 veckor sedan, ska tillbax på måndag kanske får skrapa då.Ja vågar knappt bli gravid igen för ja vill verkligen inte få ett tredje missfall..Barnmorskan säger ju a de bara är att köra på men man måste vänta en mens, borde man kanske vänta längre????
    måste och måste.. då jag väntat in mensen har jag ändå fått MA så det är nog sak samma...
  • Mammelutten

    Beklagar...

    Jag skrapades för MA (v.12) i slutet av december, blev gravid direkt igen utan mens emellan men även den graviditeten gick åt pipan... skrapades igen för MA (v.10) i mitten på mars. Efter det väntade vi en mens innan vi började försöka igen, det tog sig nu på andra försöket - men - genomgår just nu ett tidigt MF (v.5)... Så för mig har det tyvärr inte gått bra den tredje gången heller...

    Efter första MA sa min bm att det bara var att köra på direkt, även om de på KK ansåg att jag skulle vänta minst en mens. Men efter mitt andra MA tyckte min bm att jag skulle vänta en mens emellan så att livmodern hann återhämta sig.
    Jag tycker inte heller att du ska vara orolig för skrapning, det är väldigt smidigt och kroppen återhämtar sig fort igen - jag fick äl ungefär två veckor senare bägge gångerna.

    Lycka till!


    ··?·?♥ Älskar min lilla familj ♥?·?··
  • namera

    Har läst siffror på detta som ger vid handen att efter 2 missfall i rad är risken 45% för att nästa graviditet slutar på samma sätt. Efter 3 missfall är den risken 75%. Inga roliga siffror, men det positiva i kråksången är att efter 3 missfall har man rätt till en utredning för att se vad problemen beror på. Förhoppningsvis kan då eventuella komplikationer rättas till och den fjärde graviditeten gå bra.

    Anledningen till att man bör vänta är att livmodern ska hinna återhämta sig - liksom man själv ska få tid att återhämta sig psykiskt. Dock skall sägas att många graviditeter som inleds snabbt efter MF/MA går bra, så det finns ingen klar sanning utan är individuellt och kan skilja sig mellan de olika tillfällena.

  • pumpkinhead

    innan min mamma fick mig hade hon tre missfall. det var tydligen bara att köra på oavsett hur oroliga mina föräldrar va. nu i efterhand har de sagt (efter att hon fött mig min syster, två missfall och sen min yngsta syster) att det kan berott på hennes blodgrupp. hon är rh neg och min far rh pos. alltså kan detta spelat roll. efter missfall nummer ett borde hon fått denna spruta man får som förstföderska för att inte bilda antikroppar mor kommande graviditeter (om man nu är rh neg och barnet rh pos) samtliga av oss systrar som "överlevt" är rh negativa!

    hoppas du förstår vad jag menar och kan framföra det om du inte fått någon spruta innan. lycka till!!

  • Mammelutten
    namera skrev 2009-06-10 16:53:38 följande:
    Har läst siffror på detta som ger vid handen att efter 2 missfall i rad är risken 45% för att nästa graviditet slutar på samma sätt. Efter 3 missfall är den risken 75%. Inga roliga siffror, men det positiva i kråksången är att efter 3 missfall har man rätt till en utredning för att se vad problemen beror på. Förhoppningsvis kan då eventuella komplikationer rättas till och den fjärde graviditeten gå bra. Anledningen till att man bör vänta är att livmodern ska hinna återhämta sig - liksom man själv ska få tid att återhämta sig psykiskt. Dock skall sägas att många graviditeter som inleds snabbt efter MF/MA går bra, så det finns ingen klar sanning utan är individuellt och kan skilja sig mellan de olika tillfällena.
    Vart har du läst de siffrorna? Jag har nämligen hört tvärtom, att risken att återigen få missfall minskar för ju fler du haft...{#lang_emotions_undecided}
    ··?·?♥ Älskar min lilla familj ♥?·?··
  • pumpkinhead

    jag kan tillägga att jag hört att det är från graviditet till graviditet. att det alltså inte spelar någon roll hur många missfall du haft innan när det gäller kommande graviditet. har du otur har du otur och får det vägen går det vägen. utredningen är till för att se om man kan hitta något som gör att det inte går vägen!

  • Längta78

    Jag har också hört helt andra siffror ang. risken att få tre mf på raken. Kan dock inte hänvisa till någon källa. Men har fått förklarat för mig att risken för att få två missfall på raken är ca 20%, att sedan få ett tredje mf är mindre troligt då risken plötsligt sjunkit till ca 3 %. Eftersom jag också nu fått två MF efter varandra kändes det väldigt skönt att se dessa siffror. Min gynekolog sa nu också att det är väldigt vanligt med två men mindre vanligt med tre på raken. Vi väntar nu två mencykler innan vi ens försöker. Måste gå lite tid nu känner jag för skulle jag återigen bli gravid snabbt och sedan få MF igen skulle jag bli helt knäckt. Behöver läka mentalt först.

Svar på tråden 2 missfall i rad, hur gick det med er tredje?