• Mrs Anna

Vattkoppor/höstblåsor?

Ja, hur vet man egentligen vad man har fått? Efter två besök på vårdecentralen och flera samtal till sjukvårdsrådgivningen vet jag fortfarande inte... Både jag och min 9,5 månaders son verkar i alla fall smittade.

Sonen insjuknade i lördags. Han fick rätt hög feber, 39,6, ville inte äta eller dricka och dreglade massor. Grät om man försökte ge honom mat. Sedan fick han massor med knottriga utslag på bak och ben, men även några på händer och fötter och överkropp. Vissa blev vätskefyllda blåsor. Nu har en del skorpor. Han hade även någon blåsa på tungan.

Jag blev sjuk i måndags, med hög feber, var uppe i 39,9. Hade sedan några blåsor på händerna tisdag. De kliade en aning. Var till läkaren, men de kan ju inte säga vad det är, de tog dock ett CRP (typ sänka) som visade 110, vilket är väldigt högt så nu äter jag pencillin. Har nu även fått blåsor under fötterna och har massor med små röda prickar i munnen. Det gör OTROLIGT ont att svälja. :-/

Är det någon som har någon åsikt om detta troligen är vattkoppor eller höstblåsor? På mig liknar det nog mer höstblåsor tycker jag. Ingen av mina blåsor har ännu blivit till skorpor och det gör ont att använda händrna då blåsorna är där...

Tacksam för svar och ideer.

• Svar på tråden Vattkoppor/höstblåsor?
  • Mrs Anna

Nej, jag har inte det. Testade om jag var immun nu när jag var gravid, eftersom jag eventuellt blivit utsatt för smitta. Och jag hade inga antikroppar...

• Tingeling76

Kanske du redan e säker på vad det var men jag misstänker höstblåsor... Min dotter har det just nu och det är precis på det sättet du beskriver (förutom att hon inte har så mycket på fötter och händer). Vi trodde först det var hörntänderna som va på g men det visade sig att det är blåsor och enligt sjukvårdsupplysningen (fick prata med en jättetrevlig och duktig kvinna) så går det mycket just nu.

Svar på tråden Vattkoppor/höstblåsor?