• Eima

Mörkbrunt färgat - ljusbrunt ??

Har färgat håret rätt regelbundet sen jag var typ 12.
    Senaste åren har jag kört med mörkbrunt, och aldrig gjort som man ska och bara färgat utväxten utan har tagit hela håret, mycket eftersom färgen släpper från mitt hår ganska fort även om det ska vara permanent färg. Men topparna har ändå successivt blivit lite mörkare efter alla färgningar förstås.

Men nu, skulle jag vilja ljusa upp det en hel del. Till nån ljusbrun nyans.
    Men jag gissar att det blir dyrt hos frissan eftersom det kommer krävas flera färgningar, så jag funderar om det är möjligt att göra det hemma..

Isåfall var min tanke såhär.. Först färga hela håret en gång (detta för att inte avfärgningen/blekningen ska bli konstig, bleker jag direkt nu kommer det ju bli en väldigt blond rand där utväxten är, och resten orange typ).
    Sen alltså bleka/avfärga alltihopa (minst en gång). Och sen på med en ljusbrun färg.
    Ni som kan, hur låter det ? Tror ni jag kan lyckas? Annars, tips på hur jag ska göra (eller om jag ska satsa på att gå till frisör direkt...)

• Svar på tråden Mörkbrunt färgat - ljusbrunt ??
  • Jesster

Jag hade struntat i den första färgningen.

Jag hade exakt samma tanke för nåt år sedan. Blekte det en eller två ggr och i med avfärgning och sedan slänge jag i en askblond färg. Blev perfekt

Den som söker han finner - www.google.se
  • Eima

Blev det inte randigt då? För sist jag blekte håret så blev det en blond rand längst in, när sen riktiga färgen växte ut hade jag 3 olika färger, inte alls snyggt..

Men du säger "i med avfärgning", jag har trott att avfärgning och blekning var typ samma sak fast blekning var starkare..?

• Jesster

Jag har ingen aning om vad skillnad är mellan blekning och avfärgning Det är säkert samma sak. Mitt hår blev inte randigt men jag kan ju inte säga hur ditt kommer att bli.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Jane Roe

Jag hade färgat håret svat men ville ha det mörkbrunt igen.
    Så jag avfärgade håret i ganska många slingor och färgade det sedan mörkbrunt.
    Då syns iaf inte utväxten lika mycket medan jag väntar på att det svarta ska gå bort :)

¤- Kärlek är Perser -¤
  • Eima

Åh vad svårt det här känns.. Så sugen på att testa, men det kan ju gå åt skogen också.. Mest rädd att det ska bli en sån där jätteblond rand där jag har utväxten, för den kommer väl säkert synas även om jag färgar om håret efteråt!
    Får kanske bunkra upp med lite olika färger ch skiter det sej får jag väl färga allt mörkt igen

• optimisten

Vad har du för kvalité på håret? Den avgör ju också hur resultatet blir dvs hur mycket färg som håret suger åt sig m.m

• Eima

Har väldigt tunna och många strån, det är vad jag vet.. Sen har jag som sagt upplevt att även permanent färg försvinner ganska fort, syns på schamposkummet fler veckor efter färgning, därför har jag fått färga varannan månad eller oftare för att fräscha upp färgen.. Så jag hoppas att det inte ska vara så knepigt att få bort.
    ¨
    Nu har jag inhandlat blekning!! Få se om jag vågar mej på att göra det ikväll.. Köpte även en annan färg att färga utväxten med innan, för att minska risken för randen jag skrev om tidigare.. Och så har jag en färg att färga med efteråt, mörkblond blev det, det är ungefär den färgen jag vill åt...

Hjääälp, känns skitnervöst det här

• Eima

Nu är det gjort

Som du sa Jesster, så var den där första färgningen onödig, men jag vågade inte chansa..
    Det gick inte att få hela håret så jätteljust, för jag ville inte bleka/avfärga (hittade inget som hette avfärgning, dock hette det så på norska :P) mer än en gång. Men slutresultatet blev jag oväntat nöjd med
    Är nån nyfiken så har jag lagt upp bilder på http://ellenvestermark.blogg.se/

• bimadrock

Jag har precis samma hårhistorik som dig och vill också få det ljusare... Ska man alltså försöka sig på samma metod som dig. Ooohh.. läskigt =)

• Andora

har ändrat mig tusen gånger från mörkbrunt och svart att jag vill ha ljust hår.
    Varje gång förutom EN har jag gjort det hemma!
    Vad jag har gjort är att köpa en stark slingning, tagit på hättan och blekt.
    Bleker aldrig mer än 30 minuter.
    Efter det tvättar jag håret och sedan lägger jag på en ljusbrun färg.
    Har också alltid färgat hela håret, inte bara utväxt.

Lycka till!

• Eima

Tack hörni
    Det är väldigt ovant med färgen, tycker fortfarande det ser lite gulaktigt ut, så jag funderar på att tona i en lite brunare nyans nu. Men ska vänta ett tag, kanske vänjer mej och blir mer nöjd snart..

Svar på tråden Mörkbrunt färgat - ljusbrunt ??