• Pebbles82

Fler med ordinerad vila för sammandragningar?

Är vi v 34 och har alldeles för många sammandragningar enligt min barnmorska. Igår hade jag "bara" 41 stycken (vaken tid) under hela dagen, vilket för mig är lite....

Är det någon mer som lider av det här?

Jag känner mig ju pigg, fräsch och HAR energi, men nu är jag alltså beordrad att vila. Något jag inte riktigt vet hur man gör!

Ska till läkaren imorgon för att prata om en eventuell sjukskrivning (de tror att min ansvarsroll på arbetet framkallar många av dessa sammandragningar).

Så vad ska man göra? Finns det något att sysselsätta sig med?

Snälla - lite råd och tips!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 13:12
    Med vila menar jag alltså inte sängläge på något sätt - bara att jag ska dra ner på tempot!

• Svar på tråden Fler med ordinerad vila för sammandragningar?
  • Anki85

stackare! vet hur det känns, blev beordrad vila när jag väntade mina tvillingar. fick tidiga sammandragningar redan i v 19-20 så jag blev sjukskriven och beordrad att jag var tvungen att ta det lungt.
    nu stannade tjejerna i magen ända till v 34+4 och föddes friska så jag är överlycklig men det var massor med sega veckor
    lycka till
    Anki

• LWJ

oj hur kan du räkna dom då?
    Jag har haft mycket sammandragningar hela grav men inte blivit beodrar vila för det.
    Du får la köpa hem massa filmer och gottit till det och ligga i soffan lr sängen.
    Segt jag vet hehe. men é ju lite tidigt fr bebis att komma nu.

• Pebbles82
    Anki85 skrev 2009-06-04 13:06:10 följande:
    stackare! vet hur det känns, blev beordrad vila när jag väntade mina tvillingar. fick tidiga sammandragningar redan i v 19-20 så jag blev sjukskriven och beordrad att jag var tvungen att ta det lungt.nu stannade tjejerna i magen ända till v 34+4 och föddes friska så jag är överlycklig men det var massor med sega veckor lycka tillAnki
    Jag har ju lite vant mig vid mina, de började komma i v 24 tror jag och blev då sjukskriven på 25%, men de gick över ett tag - så började jobba heltid igen. Nu kommer de dock mer och mer (och börjar kännas rätt så rejält många gånger - blir andfådd)....

Tack!
    Ska till läkaren imorgon, mest troligt blir jag inte ordinerad sängvila - men jag kommer nog inte få jobba iaf....
  • Pebbles82
    LWJ skrev 2009-06-04 13:06:23 följande:
    oj hur kan du räkna dom då?Jag har haft mycket sammandragningar hela grav men inte blivit beodrar vila för det. Du får la köpa hem massa filmer och gottit till det och ligga i soffan lr sängen. Segt jag vet hehe. men é ju lite tidigt fr bebis att komma nu.
    Just igår gav jag mig F*N på att jag skulle ha koll på hur många det var, så sa till sambon varje gång det kom en, så han höll koll..

Men vet ju att det var färre igår än vad det brukar vara....

Alltså - jag har ju inte blivit beordrad vila som i sängläge, bara att jag ska dra ner på tempot, mest troligt kommer jag inte få jobba vidare - eftersom jag har ett väldigt stressigt jobb!

Just det där med att sitta/ligga på soffan har jag alldeles för svårt för..
  • Delfinen

Jodå tack..! ;)
    Fast jag har inte sådana sammandragningar att jag skulle kunna räkna dem, utan min mage blir som en fiolsträng så fort jag reser mig och aktiverar mig. Jag sjukskrevs 2v. efter att läkare nummer 2 sagt att jag "MÅSTE vila och dra ner på tempot". Jag hade då jobbat ca 100h övertid sedan slutet på januari, för jag orkade massor och är med i ett kul projekt på jobbet... Å eftersom jag är van att hålla tempot uppe både fysiskt och mentalt så kändes det helt sjukt att jag skulle dra ner på tempot ännu mer än vad jag tyckte jag redan gjort.. Men ONT gjorde det ju, så nånstans fick jag ju bara inse det hela...

Jag sjukskrevs 2v helt å hållet i vecka 29.. (då hade jag gått med denna smärtan så fort jag aktiverat mig i ca 3v redan..) Sen nu sedan 1v. så arbetar jag 50% av min tjänst och sjukskriven resten.

Jag undrade som du; "vad sjutton ska jag sysselsätta mig med nu".. blev vansinnigt rastlös å kunde inte släppa jobbet mentalt riktigt.. Men jag fick TVINGA mig själv att låta kroppen vila.. ligga raklång i soffan.. äta regelbundet & i lugn och ro, pyssla hemma.. göra korta små ärenden och sen hem igen, osv. Det tog nog ca 5 dagar innan jag "landat" men sen så insåg jag hur bra det var för kroppen!! Att vara gravid är verkligen ingen sjukdom - MEN det bör tas på allvar när kroppen signalerar att den är för stressad...

Du som är så långt gången när detta börjat, borde väl "boa" som sjutton?! ;)
    Göra fint hemma.. pyssla med bebisgrejorna du ev. har inhandlat.. skriva ner dina tankar inför förlossningen.. osv :)

• Pebbles82
    Delfinen skrev 2009-06-04 18:54:27 följande:
    Jodå tack..! ;)Fast jag har inte sådana sammandragningar att jag skulle kunna räkna dem, utan min mage blir som en fiolsträng så fort jag reser mig och aktiverar mig. Jag sjukskrevs 2v. efter att läkare nummer 2 sagt att jag "MÅSTE vila och dra ner på tempot". Jag hade då jobbat ca 100h övertid sedan slutet på januari, för jag orkade massor och är med i ett kul projekt på jobbet... Å eftersom jag är van att hålla tempot uppe både fysiskt och mentalt så kändes det helt sjukt att jag skulle dra ner på tempot ännu mer än vad jag tyckte jag redan gjort.. Men ONT gjorde det ju, så nånstans fick jag ju bara inse det hela...Jag sjukskrevs 2v helt å hållet i vecka 29.. (då hade jag gått med denna smärtan så fort jag aktiverat mig i ca 3v redan..) Sen nu sedan 1v. så arbetar jag 50% av min tjänst och sjukskriven resten. Jag undrade som du; "vad sjutton ska jag sysselsätta mig med nu".. blev vansinnigt rastlös å kunde inte släppa jobbet mentalt riktigt.. Men jag fick TVINGA mig själv att låta kroppen vila.. ligga raklång i soffan.. äta regelbundet & i lugn och ro, pyssla hemma.. göra korta små ärenden och sen hem igen, osv. Det tog nog ca 5 dagar innan jag "landat" men sen så insåg jag hur bra det var för kroppen!! Att vara gravid är verkligen ingen sjukdom - MEN det bör tas på allvar när kroppen signalerar att den är för stressad...Du som är så långt gången när detta börjat, borde väl "boa" som sjutton?! ;)Göra fint hemma.. pyssla med bebisgrejorna du ev. har inhandlat.. skriva ner dina tankar inför förlossningen.. osv :)
    Å - vad "roligt" med någon som haft ungefär samma situation!
    Min mentala stressnivå är inte något jag ens har reagerat över de senaste månaderna, eftersom jag faktiskt har dragit ner så pass mycket jag har kunnat på jobbet.
    Men att dra ner på jobbet och att fortfarande ha samma ansvar förstår ju de flesta (till och med jag) att det inte fungerar. Jag har fortfarande samma ansvar, vilket blir en stress i sig, eftersom jag vet att saker inte blir gjorda.

Självklart är det ingen sjukdom (förutom de som faktiskt blir fysiskt sjuka), men jag vill heller inte pressa mig själv så pass mycket att jag får ett barn som föds för tidigt!

Imorgon är det iaf läkarbesök, vi får se vad han säger. Förhoppningsvis är tappen opåverkad, förmodligen kommer jag få en liten utskällning av honom. Var hos samma läkare för 10 veckor sen, då sjukskrev han mig på 25% och ville sen att jag kom på återbesök, vilket jag inte gjorde. Det var först nu vid senaste BM-besöket som min sambo skvallrade om vilka sammandragningar jag hade.
    Inte bara vid ansträngning, de kommer gärna när jag sitter stilla också, men de kommer ofta och de är tydligen rätt så starka (hur de nu avgör det).

Så imorgon blir det att se att tappen inte är påverkad, utan att jag kommer kunna gå så här (utan att helst jobba) i X antal veckor till!
  • Delfinen

Jag menade det där att man ska alltid tänka på att graviditet är ingen sjukdom.. folk anser ju så. Å det är det verkligen inte, det är ju ett friskhetstecken!! Men det kan också uppstå saker som gör att man får respektera sin kropp och vad man känner mer än man kunnat föreställa sig.

Jag tyckte inte heller att jag var stressad - tills jag blev sjukskriven helt då i de där 2 veckorna och liksom kom lite "outside the box".. Då insåg jag att eftersom det tog flera dagar för mig att kunna slappna av och göra ingenting överhuvud taet.. då har man nog en del på hjärnan.. Men så ÄR ju mitt jobb, och jag behöver ju sköta det liksom tyckte jag.. Yeah sure! De klarar sig bra utan mig - det måste dem! Å nu är det ingen som ens frågar om vissa saker på jobbet - jag har påtalat för min chef hur läget måste bli om jag ska tillbaka och det var inga problem. Hon har satt mig i administrativt arbete istället. Perfekt! Å nu räknar jag dagarna tills jag slipper jobbet ;) Samtidigt som det ju känns heeeelkonstigt att man sen inte ska dit på jättelänge... Minst ett år :)

Pebbles82 skrev 2009-06-04 19:47:37 följande:
    Å - vad "roligt" med någon som haft ungefär samma situation! Min mentala stressnivå är inte något jag ens har reagerat över de senaste månaderna, eftersom jag faktiskt har dragit ner så pass mycket jag har kunnat på jobbet. Men att dra ner på jobbet och att fortfarande ha samma ansvar förstår ju de flesta (till och med jag) att det inte fungerar. Jag har fortfarande samma ansvar, vilket blir en stress i sig, eftersom jag vet att saker inte blir gjorda. Självklart är det ingen sjukdom (förutom de som faktiskt blir fysiskt sjuka), men jag vill heller inte pressa mig själv så pass mycket att jag får ett barn som föds för tidigt! Imorgon är det iaf läkarbesök, vi får se vad han säger. Förhoppningsvis är tappen opåverkad, förmodligen kommer jag få en liten utskällning av honom. Var hos samma läkare för 10 veckor sen, då sjukskrev han mig på 25% och ville sen att jag kom på återbesök, vilket jag inte gjorde. Det var först nu vid senaste BM-besöket som min sambo skvallrade om vilka sammandragningar jag hade. Inte bara vid ansträngning, de kommer gärna när jag sitter stilla också, men de kommer ofta och de är tydligen rätt så starka (hur de nu avgör det). Så imorgon blir det att se att tappen inte är påverkad, utan att jag kommer kunna gå så här (utan att helst jobba) i X antal veckor till!
  • blinkalilla

Är i vecka 29 och blev sjukskriven för sd för en vecka sedan och blev ordinerad sängläge eller knappt någon rörelse alls.
    Skriver i en liten anteckningsblock hur många sd jag har under en halv dag t.ex.

Jag gör inte så mycket under dagarna eftersom jag måste ligga eller halvsitta, jag ägnar mig åt att surfa och se på filmer som jag alltid har velat se men inte hunni

• Delfinen

TS: hur har det gått idag ??

• Pebbles82

Så, nu har jag varit hos läkaren....

Rent påverkningsmässigt (kroppsligt) så såg det bra ut. Livmodertappen var inte påverkad, så jag blir inte ordinerad någon sängvila. MEN han vill inte att jag arbetar.

Jag fick en av de här läkarna som förstår att vissa jobb är inte 8-17, som förstår att bara för att man SKA jobba 75% så minskar inte ens arbetsbelastning.
    Sammandragningarna kommer av att jag måste hinna göra en massa saker, jag stressar ofrivilligt och omedvetet. Jag hinner inte under en dag på mitt jobb ta en paus och bara stanna upp, det finns helt enkelt inte tid med det. Min chef har försökt att avlasta mig på alla sätt och vis han har kunnat, men de tider som råder nu gör att mer och mer frågor hamnar på mig.
    Till och med min chef tyckte att det var skönt för mig att jag fick bli sjukskriven, eftersom han varit rädd för att mina sammandragningar ska skapa problem.

Och nej, det är absolut ingen sjukdom. Jag är inte sjuk, jag vill kunna jobba! Men min kropp vill inte riktigt fungera med mig!
    Har jag under en arbetsdag 40-50 sammandragningar innebär detta 40-50 moment av störning (utöver all annan störning). Tillfällen då jag helt enkelt måste stanna upp och bryta koncentrationen, det här tar jättelång tid att ta igen.

Nu hoppas jag bara att de börjar göra mindre ont när jag får vara hemma och vila upp mig lite, ställa om kroppen på att den ska få sin vila! För det är ju faktiskt inte sammandragningarna i sig som är problemet, utan det är min kropp som skriker att det räcker!

Svar på tråden Fler med ordinerad vila för sammandragningar?