Delfinen skrev 2009-06-04 18:54:27 följande:
Jodå tack..! ;)Fast jag har inte sådana sammandragningar att jag skulle kunna räkna dem, utan min mage blir som en fiolsträng så fort jag reser mig och aktiverar mig. Jag sjukskrevs 2v. efter att läkare nummer 2 sagt att jag "MÅSTE vila och dra ner på tempot". Jag hade då jobbat ca 100h övertid sedan slutet på januari, för jag orkade massor och är med i ett kul projekt på jobbet... Å eftersom jag är van att hålla tempot uppe både fysiskt och mentalt så kändes det helt sjukt att jag skulle dra ner på tempot ännu mer än vad jag tyckte jag redan gjort.. Men ONT gjorde det ju, så nånstans fick jag ju bara inse det hela...Jag sjukskrevs 2v helt å hållet i vecka 29.. (då hade jag gått med denna smärtan så fort jag aktiverat mig i ca 3v redan..) Sen nu sedan 1v. så arbetar jag 50% av min tjänst och sjukskriven resten. Jag undrade som du; "vad sjutton ska jag sysselsätta mig med nu".. blev vansinnigt rastlös å kunde inte släppa jobbet mentalt riktigt.. Men jag fick TVINGA mig själv att låta kroppen vila.. ligga raklång i soffan.. äta regelbundet & i lugn och ro, pyssla hemma.. göra korta små ärenden och sen hem igen, osv. Det tog nog ca 5 dagar innan jag "landat" men sen så insåg jag hur bra det var för kroppen!! Att vara gravid är verkligen ingen sjukdom - MEN det bör tas på allvar när kroppen signalerar att den är för stressad...Du som är så långt gången när detta börjat, borde väl "boa" som sjutton?! ;)Göra fint hemma.. pyssla med bebisgrejorna du ev. har inhandlat.. skriva ner dina tankar inför förlossningen.. osv :)
Å - vad "roligt" med någon som haft ungefär samma situation!
Min mentala stressnivå är inte något jag ens har reagerat över de senaste månaderna, eftersom jag faktiskt har dragit ner så pass mycket jag har kunnat på jobbet.
Men att dra ner på jobbet och att fortfarande ha samma ansvar förstår ju de flesta (till och med jag) att det inte fungerar. Jag har fortfarande samma ansvar, vilket blir en stress i sig, eftersom jag vet att saker inte blir gjorda.
Självklart är det ingen sjukdom (förutom de som faktiskt blir fysiskt sjuka), men jag vill heller inte pressa mig själv så pass mycket att jag får ett barn som föds för tidigt!
Imorgon är det iaf läkarbesök, vi får se vad han säger. Förhoppningsvis är tappen opåverkad, förmodligen kommer jag få en liten utskällning av honom. Var hos samma läkare för 10 veckor sen, då sjukskrev han mig på 25% och ville sen att jag kom på återbesök, vilket jag inte gjorde. Det var först nu vid senaste BM-besöket som min sambo skvallrade om vilka sammandragningar jag hade.
Inte bara vid ansträngning, de kommer gärna när jag sitter stilla också, men de kommer ofta och de är tydligen rätt så starka (hur de nu avgör det).
Så imorgon blir det att se att tappen inte är påverkad, utan att jag kommer kunna gå så här (utan att helst jobba) i X antal veckor till!