• Jessan78

Kramp i benen…

Snälla kan någon hjälpa mig. Varje kväll har jag kramp i mina vader och fötter.
    Jag kan vakna flera gånger på natten med kramp.
    Är det någon som vet vad detta kan bero på och vad jag kan göra åt det!!!!

Tusen tack på förhand

Kram Jessan

• Svar på tråden Kramp i benen…
  • Ajsen

Kramp är en vanlig åkomma när man är gravid...käka bananer, det hjälper!! =)

Lycka till! cecilia

• Blivande mor

Jag har hört att man ska dricka kolsyrat vatten (typ vichy noveau). Har inte testat sjäv så jag vet inte om det funkar.

• lilla e med 3

Prova att stretcha vaderna ordentligt innan du lägger dig.

• Nina 78

Jag känner en tendens till kramp varje morgon när jag sträcker på mig, men så fort jag känner att det är på gång, så vinklar jag upp foten och motverkar krampen på så sätt.

Det är ju lite svårt att göra om man sover e klart

Hoppas att du hittar ett sätt som funkar för kramp e inte kul!

• aquagirl

jättejobbigtj ja jag vet. Vaknade upp häromnatten 3 ggr utav kramp i benet.

• Phantera

Hm...hjälper bananer? Kanske man borde testa!

Får också kramp i vaden/vaderna när jag sover...men jag hinner vakna i tid (sover inte så djupt) så jag kan vinkla upp foten...men det är ju onödigt att behöva vakna om man kan påverka det på annat sätt! :)

• dutten

Jag hörde att man ska dricka mjölk - att det kan vara kalkbrist som gör kramper i vaden?

Låter det vara osagt om det är sant men man vet ju inte....

dutten

• Madickeri

detta var ju lärorikt... ska prova lite då... men bananer allvar???... men visst man kan ju prova det... Jag får som kramp att det kryper i bena när jag ska sova... *obehaglligt*

• Bella B

Ghaaaaa vet inte hur många gånger jag vaknat i natt med kramp eller känningar att kramp är på G... Svullna vrister har jag också fått *hrmpf* Har hört att man skall dricka mycket vatten, tycker jag gör det men vad hjälper det... Mera huskurer mot kramp välkomnas!

• Monster

Magnesium och grapefrukt torde hjälpa.

Monstemor

• Monster

Magnesium och grapefrukt torde hjälpa.

Monstemor

• Edit

Tänkte ställa precis samma fråga som trådstartaren! Vaknade i natt av en rejäl kramp i ena vaden! Det gjorde så himla ont att jag skrek rakt ut så maken vaknade! Gick lite haltande imorse emn nu är det bättre. Händer det fler gånger ska jag vinkla upp foten i tid! Och så ska jag äta bananer på löpande band!

Fler tips för att motverka/lindra mottages tacksamt!

• gozen

hej min barnmorska så åt mig att dricka ett glas med grape dricka innan man går och lägger sig och det fungerar
    hoppas du hittar nåt som gör att det går över
    kram cina

• LindaTosa

Kramp KAN bero på kalciumbrist eller magnesiumbrist, vilket gör att mjölk/banan kan hjälpa. Det kan även bero på att man går och står mycket om dagarna. Jag har samma problem och min barnmorska har rekommenderat mej att använda stödstrumpor när jag jobbar i å med att jag går och står mycket då.

• Ajsen

Bananer funkar på mig iaf, det innehåller kalium som förhindrar kramp, ni kan juh prova, eller med grapefrukt eller andra av tipsen

Lycka till! cecilia

Svar på tråden Kramp i benen…