• janne j

förvildade katter skall skjutas

enligt jordbruksministern så vill man se över djurskyddslagstiftningen och göra det möjligt att avliva förvildade katter tex genom att skjuta dem för att på så sätt få bukt med det allt större antalet förvildade katter runt om i landet

vad anser ni om det förslaget är det bra eller anus?

www.aftonbladet.se/nyheter/article5305106.ab

• Svar på tråden förvildade katter skall skjutas
  • Buster78

skjuta dom va ju inte deras första alternativ. men något borde nog göras åt detta med vilda katter. sätt samma status på katten som på hunden. med andra ord ska man va tvungen att registrera sin katt och försäkra den!

• hmcc

"En tänkbar lösning", när man läser ts så tror man att dom ska ut och härja i stora jaktlag och skjuta första bästa katt

• Dynamic

Anus. Kastrera vildkatterna istället.
    Bara för att människan har betett sig som kompletta idioter så ska man väl för bövelen inte få ta den enkla vägen ut och bara massavskjuta katter eller vad det nu gäller, utan samhället ska betala för kastreringen eftersom samhället har skapat problemet.

• Rigmor Mortis

En död katt lider inte. TNR är en bättre lösning men så länge det inte är tillåtet är avlivning imho ett ganska bra alternativ. Dessutom måste kattens status höjas, annars tar det bara några år innan det finns lika många förvildade katter igen.

• Kan inte bli bättre än såhär

Jättebra. De behövs skjutas av ibland.

• CTMT

Det är skillnad på vilda och vilda.

Vissa katter är förvildade från födseln, medans andra katter har varit tamkatter men sedan sparkats ut och kanske blivit lite skygga efter det.
    Det ska inte bara skjutas av överallt. Katterna/kattkolonier ska utvärderas, och de katter som inte är förvildade ska få en andra chans och därmed tas in och kastreras och placeras ut i nya hem. I värsta fall släppas ut igen efter kastreringen om hem ej finns.
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • mrbiig

Har varit med och försökt fånga vad vi trodde var en tamkatt, tji fick vi + en stelkrampsspruta och en massa stygn i handen,det var en vildkatt som försvarade sina ungar.....nä sätt ut fällor och låt dom sen somna in,det hjälper inte att kastrera vildkatter och dom kan inte bli tama igen...

• kråkanbråkan

men hur sjutton ska man avgöra om de är en vildkatt då? vem ska få avgöra de? jamenar, en skygg utomhuskatt som hamnat lite på villovägar, ska man bara skjuta den? jamenar, en katt som man sett lös ute på sin tomt upprepade gånger kan ju mycket väl ha ett hem där den sover/äter varje dag och är någons husdjur.
    och vilka ska skjuta? alla som har licens?
    och ska man skjuta i tätbebyggt område?
    ja tycker man ska fånga in katten ifråga istället och kastrera... kan inte våran djurskuddsmyndighet göra en liten insatts... eller vem som nu brukar göra sånt...

• mrbiig

Varför kastrera? Meningen är nog ändå att det inte skall finnas några vildkatter och då är det nog meningslöst att kastrera dom!
    Börja med att kastrera eran tamkatt innan ni släpper ut den.
    Nä ta ert ansvar och höj deras status med att börja registrera eran älskling och gå ut med dom i koppel.....sen skiter jag i allt snack om att det är i deras natur att gå fria?
    Registrera,få bättre status,höj priset på katterna så att inte ett barn har råd att köpa en leksak för veckopengen.
    Helt enkelt......ta ert ansvar för ert husdjur,hundägare gör det varför skall inte ni behöva göra det?

• kråkanbråkan
    mrbiig skrev 2009-06-04 21:59:15 följande:
    Varför kastrera? Meningen är nog ändå att det inte skall finnas några vildkatter och då är det nog meningslöst att kastrera dom!Börja med att kastrera eran tamkatt innan ni släpper ut den.Nä ta ert ansvar och höj deras status med att börja registrera eran älskling och gå ut med dom i koppel.....sen skiter jag i allt snack om att det är i deras natur att gå fria?Registrera,få bättre status,höj priset på katterna så att inte ett barn har råd att köpa en leksak för veckopengen.Helt enkelt......ta ert ansvar för ert husdjur,hundägare gör det varför skall inte ni behöva göra det?
    skulle nog inte funka att gå med dom i koppel... han fångar så lite råttor när ja är med :0) Men klart att man ska kastera sina katter.-
  • lollisen

Jag tycker att man ska kastrera alla kattor om man inte skall använda dem i avel. Varför inte liksom, då de allra flesta ändå går ute i det fria?

och jag ser inget negativt alls med att avliva vildkattor, snarare tvärtom! Jag är positiv till detta. Jag bodde på ett område där det var fullt av vilda kattor, de var hemska och inte ett dugg söta eller fina!
    De strök omkring, var aggressiva och såg hemska ut hela bunten! De var helt sprängfeta runt magen, fulla av mask och såg helt galna ut. Usch...

De förstörde en massa saker med på nätterna. De stökade till i soputrymmena då de åt sopor, samt pissade överallt så att det verkligen stank! Urk.

Jag gillar för övrigt katter annars, men inte vildkattor.

• köttbullelydnad

Alla tamkatter som inte avlas på borde kastreras, och folk som dumpar sommarkatter borde... Ja... Hm... Positivt om de tar bort många av de förvildade katterna, de kan börja här hemma!

• hmcc

Nu är jag inte kattägare, men chippar eller tatuerar man inte katter?

Det hade ju varit jätttenket att kolla innan dom skjuter, inget chip ingen katt.

• köttbullelydnad
    hmcc skrev 2009-06-05 10:36:28 följande:
    Nu är jag inte kattägare, men chippar eller tatuerar man inte katter?Det hade ju varit jätttenket att kolla innan dom skjuter, inget chip ingen katt.
    Jo, det tror jag nog att man bör göra som seriös kattägare.
Svar på tråden förvildade katter skall skjutas