• malinka2

Föra över pengar, utland?

Shit nu har vi problem här o tänkte att nå här kankse har nån smidig lösning

Min sambo har nyligen börjat jobba i Norge. Tanken var att han skulle skicka över lön till oss då jag studerar o fick bara 6500 denna månaden som rök på ett kick till de räkningar som var viktigast. MEN idag när han knata in på banken i Norge gick det tydligen inte att sätta in kontanter på ett konto i Sverige, han var tvungen att ha ett konto. För att få konto måste han ha tillfälligt norskt person-nummer vilket inte kommit än. Fram tills han får konto får han bara kontanter... (allt är vitt o ärligt). Dead end.

Så finns det något annat sätt att föra över kontanter? Tänkte typ paypal eller liknande? Posten vågar jag inte...

• Svar på tråden Föra över pengar, utland?
  • Tecken

Finns väl flera företag som sysslar med pengaöverföring, Western Union tex.

• all is full of love

Har han frågat på Postbanken? Jag vill tro att de kanske är mer medgörliga än "vanliga" banker.
    Annars så ställer jag upp! Din man kan få mitt kontonummer så skickar jag över det till dig.

• malinka2

Tecken: Wester union, kikade lite men det verka va kontoöverföring bara.

All is full of love: Postbanken ligger närmast en 15 bil bort Sparbanken enda som finns tillgängligt... skit, annars en bra ide. Hi hi tack för erbjudandet men min sambo är en misstänksam typ

• all is full of love

Shit pomfritt! Var håller din karl hus egentligen?
    Nåja, du vet att jag finns och att jag har ett norskt kontonummer som kan hjälpa er. Och jag är ärlig! Herregud.

• Ord blind
    malinka2 skrev 2009-06-04 18:27:56 följande:
    Tecken: Wester union, kikade lite men det verka va kontoöverföring bara. All is full of love: Postbanken ligger närmast en 15 bil bort Sparbanken enda som finns tillgängligt... skit, annars en bra ide. Hi hi tack för erbjudandet men min sambo är en misstänksam typ
    Jag är nästan helt säker på att de har western union och att de går att överföra, annars finns väl Forex?
  • malinka2

all is full of love skrev 2009-06-04 18:30:23 följande:

Shit pomfritt! Var håller din karl hus egentligen? Nåja, du vet att jag finns och att jag har ett norskt kontonummer som kan hjälpa er. Och jag är ärlig! Herregud.
    Ha ha han är lååångt upp i bergen Bykle om du vet?
  • all is full of love

Fjällen, med andra ord. Jag håller mig till Oslo och civilisationen.

Lycka till med problemet i alla fall!

• malinka2

Ord blind skrev 2009-06-04 18:30:32 följande:

Jag är nästan helt säker på att de har western union och att de går att överföra, annars finns väl Forex?
    Tack men jag börjar tappa hoppet, finns inget forexkontor heller i närheten... Oslo hade varit enklare. Fasen!
  • Ord blind
    malinka2 skrev 2009-06-04 18:41:02 följande:
    Ord blind skrev 2009-06-04 18:30:32 följande: Tack men jag börjar tappa hoppet, finns inget forexkontor heller i närheten... Oslo hade varit enklare. Fasen!
    Var är han då?
  • BuoBä

Han skickar norska kontanter i ett REK-brev och du växlar in dem i Sverige? Det blir ju lite avgifter, men bättre än inget om det är bråttom.

• malinka2

Ord blind skrev 2009-06-04 19:03:14 följande:

Var är han då?
    Han jobbar i Bykle o Hovden. Ligger inte i närheten av nån större stad alls... mitt i ingenting. När vi åkte dit på anställningsintervju började vi nästan tro att vi blivit lurade, mil efter mil efter mil med berg berg berg , ruskigt vacker dock! Tack ändå för all försök till hjälp, bara att hoppas dom snabbar på att fixa norskt person-nummer så ordnar sej allt. Å så kommer ju snart skatten
  • malinka2
    BuoBä skrev 2009-06-04 20:29:40 följande:
    Han skickar norska kontanter i ett REK-brev och du växlar in dem i Sverige? Det blir ju lite avgifter, men bättre än inget om det är bråttom.
    har jättedåliga erfarenheter av posten (i sverige i varjefall) så jag vågar faktiskt inte. Vore inget vidare att förlora en massa pengar på ingenting... Synd för det hade ju varit smidigt. Ha ha svärmor föreslog att han skulle skicka en massa olika brev med lite i varje Inte så dum ide heller faktiskt hi hi.
  • PetraD

men western union har ju inget konto man ska skicka till
    din sambo går ju bara in till ett ombud och fyller i en blankett, sen när är färdigt får han ett nummer som han ger dig och du går med det numret till ett ombud här och får fylla i en lapp för att hämta ut och så får du pengarna

• malinka2
    PetraDeliu skrev 2009-06-04 21:12:47 följande:
    men western union har ju inget konto man ska skicka tilldin sambo går ju bara in till ett ombud och fyller i en blankett, sen när är färdigt får han ett nummer som han ger dig och du går med det numret till ett ombud här och får fylla i en lapp för att hämta ut och så får du pengarna
    Vad är det för sorts ombud då? Kan ha helt fel men det låter som en storstadsgrej? Jag bor oxå på liten ort här i sverige så här finns inte heller tillgång till sånt... tyvärr. Men jag ska googla lite o se vad det är för sorts ombud du menar
  • PetraD
    malinka2 skrev 2009-06-04 21:24:16 följande:
    Vad är det för sorts ombud då? Kan ha helt fel men det låter som en storstadsgrej? Jag bor oxå på liten ort här i sverige så här finns inte heller tillgång till sånt... tyvärr. Men jag ska googla lite o se vad det är för sorts ombud du menar
    bor också i en ganska liten stad, men två platser som är ombud. tobaksaffärer/spelaffärer....
    tror det är www.westernunion.com tror de har lista med alla ställen det finns ombud på
  • MammaMia87

TS vad har han för konto i swe då?

Har han kontaktat swedbank? där får du ju genom att använda din svenska personnr och då kanske inte E-nr behövs? Värt ett försök iallfall?
    Norska kontot kostar 50kr/mån å då får man kontokort å det ä enda utgiften. å gratis överföring till svenska swedbank konton....
    Kanske han kan kolla upp det...

Ifall ni sänder rekomenderat så tar ju posten ansvar ifall det försvinner..
    Men håller med dej lita inte på posten mistit så mycket post under min norgeperiod...

• Marina Elena

western union använder typ alla som skicker pengar utomlands

• malinka2

Marina Elena skrev 2009-06-04 21:48:48 följande:

western union använder typ alla som skicker pengar utomlands
    Grr håller på att bli tokig! Har hittat ett ombud jättenära mej men inte nära honom... finns bara yttepytte byar i närheten o jag försöker hitta dom på kartan o söka... men nej, skit oxå! Typiskt min otur...

Jag söker vidare o tackar alla som försökt hjälpa mej
  • Ord blind
    malinka2 skrev 2009-06-04 22:14:34 följande:
    Marina Elena skrev 2009-06-04 21:48:48 följande: Grr håller på att bli tokig! Har hittat ett ombud jättenära mej men inte nära honom... finns bara yttepytte byar i närheten o jag försöker hitta dom på kartan o söka... men nej, skit oxå! Typiskt min otur... Jag söker vidare o tackar alla som försökt hjälpa mej
    Återkom annars så får vi se om vi har några mer förslag :)
  • PetraD
    MammaMia87 skrev 2009-06-04 21:30:39 följande:
    TS vad har han för konto i swe då?Har han kontaktat swedbank? där får du ju genom att använda din svenska personnr och då kanske inte E-nr behövs? Värt ett försök iallfall?Norska kontot kostar 50kr/mån å då får man kontokort å det ä enda utgiften. å gratis överföring till svenska swedbank konton.... Kanske han kan kolla upp det... Ifall ni sänder rekomenderat så tar ju posten ansvar ifall det försvinner..Men håller med dej lita inte på posten mistit så mycket post under min norgeperiod...
    tror faktiskt inte att de tar ansvar om man skickar pengar, har för mig att det stod på en infolapp vi fick en gång när skickade rekommenderat
Svar på tråden Föra över pengar, utland?