• Anonym (drygt)

kristallsjukan!!!!

hej! fick diagnosen kristallsjukan för 3 dagar sen!!! detta är så fruktansvärt obehagligt!!!!! nån som har nåt tips hur jag ska göra för att bli av med detta???tacksam för svar!!!

• Svar på tråden kristallsjukan!!!!
  • Anonym

Hur ordentligt blev du undersökt. Vet att öronspeciallister ska kunna göra en rörelse med huvudet (ditt alltså) så att kristallerna hamnar rätt. Annars kan det gå över av sig själv men det kan ta flera veckor.

Min man misstänktes nyligen ha detta men visade sig inte vara det. Har fått denna info då.

• Anonym (drygt)

en läkare undersökte mej och jag fick med mej ett papper hem med övningar..står på pappret att övningarna är för yrsel, inte exakt att dom ska bota kristallsjukan. har provat att göra dom men det blir ju bara ännu värre. läkaren sa att om jag fortfarande är snurrig om ett par veckor så skulle jag höra av mej igen så skulle hon skicka en remiss till öron. varför kan man inte få komma dit på en gång? kan ju för i helvete inte gå rakt.folk kan ju undra om jag är full!

• saija

Jag har haft kristallsjukan - huaa så obehagligt!
    Det finns ett rörelsemönster som man kan göra för att bli hjälpt men det är viktigt att en läkare eller sjukgymnast gör detta på dig, och lär dig.

Det går över av sig själv, mitt längsta hhöll i sig i en vecka, annars brukar det ta ett par dagar.

Lycka till!

• Anonym (drygt)

tänkte fortsätta med dom där övningarna jag fick, o hoppas på att de fungerar så småningom. detta önskar jag inte ens min värsta ovän, eller jo kanske..haha. man får väl hålla humöret uppe o försöka härda ut!
    tack för alla svar!!

• Anonym (En till)

Jag har också haft kristallproblem, tror det hela sattes igång när jag trillade och slog i huvudet. Det som var mest irriterande var att jag vaknade på nätterna när jag vände mig i sängen. Jag läste en massa om det och jag känner andra som har kristallsjukan och det brukat alltid försvinna efter en tid, annars finns det läkare som vet hur det ska luta huvudet för att kristallerna hamnar på rätt plats. Jag har också läst att hjärnan efter ett tag kompenserar på något sätt så att yrseln försvinner. Jag hade yrseln i 2-3 månader sedan klingade den bort. På slutet var jag så van vid den att jag inte brydde mig. Fast man får passa sig om man klättrar upp på en stege eller nåt. Om du googlar lite så hittar du mycket info. Det jag hittade bl a att man inte ska undvika aktiviter utan träna och gå ut.

• Anonym (hm)

Är det när man ligger i sängen ibland och känner hur allt snurrar typ, och sen är man lite yr dagen därpå? Kan det vara sånt med?

• Anonym (En till)

Yrseln kan sitta i lite efter att man lutat huvudet åt det kritiska hållet.

• stresss

Jag har haft ngt som kanske var kristallsjukan, men berodde på stress enligt läkaren. jag fick tips av ngn att göra häftiga rörelser med ögonen (typ titta först uppåt vänster och sen snabbt neråt höger osv åt olika håll).
    Man ska alltså göra just det som utlöser besvären, så att man tränar bort det.

• Anonym (p)

Ni som haft detta, vart ni illamående också? (kräkningar?)

Är nyfiken då en släkting till mig under några månaders tid plötsligt utan föregående varning blev jätteyr och tokspydde! Kunde hända mitt i natten! Inte så kul....

• Anonym (vet)

När man gör de övningar som någon här skrev om att de fått med sig hem på ett papper så SKA det bli värre, det är ett bra tecken på att det funkar.
    Man blir frisk fortare om man utsätter sig för rörelser som provocerar fram yrseln eftersom det hjälper det centrala nervsystemet att adaptera (= ungefär "vänja sig vid ett nytt tillstånd"). Det tar längre tid att bli frisk om man undviker att röra sig!

PS Rörelse-schemat som kan bota kristallsjukan kallas Epleys manöver och lägger kristallerna på en bättre plats än där de skapar yrsel. Dock är de fortfarande lösa och kan hamna fel igen så man måste sitta och sova, inte böja sig mm

• Anonym (Anonymus)

Hur känns dina ögon i samband med detta?

• amasonas

jag har haft det 2 ggr, brukar ge med sig på 2-3 veckor (snabbare om man gör "övningarna" då skakar du fast kristallerna snabbare)

Väldigt Obehagligt men ofarligt att ha det.

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • Anonym (drygt)

hej. var ett tag sen jag startade tråden. ville bara hälsa att snuret är borta. det höll sej kvar i nästan 2 veckor, sen avtog det. idag kan jag känna av det endast om jag gör snabba rörelser me huvet...men sånt får man undvika. tack för alla era svar! ha en underbar sommar!

• gjan

känner mig jätte snurrig jag med,kommer och det kan bara inte vara stress heller,eftersom jag lider
    av problem med tinnitusdet är otroligt jobbigt,vet inte riktigt vad jag ska ta mig till iblandSolig

• En helt vanlig mamma

Det finns en bra sida, kanske yrsel.se eller ngt där man kan läsa vad som är specifikt för de olika tillstånden...

• maddizz1980

Hej, jag har läst eran intressanta tråd. jag fick idag beskedet att jag har kristallsjukan, har gått med yrsel eller mer som en Ostadighetskännsla som ibland kan övergå till riktiga yrselattacker spec under stressade situationer samt nattetid när jag lyfter huvudet ifrån kuddenoch skall vända mig och även samma sak händer om mornarna..skit läskigt!:(

mellan era sk yrselattacker har ni molande yrsel då? jag har svårt att fokusera blicken och har som ett tryck i huvudet samt känns det som jag inte går rakt.

hoppas verkligen detta kommer att gå över. har ett jobb att sköta samt två små barn att ta hand om...detta tär verkligen på humöret och jag har börjat känna mig riktigt nerstämd av detta:( 

• Cipro

Hej!

"Kristallsjukan" som ni benämner det är helt ofarligt om än en mycket jobbig sjukdom. Yrseln kan oftast framkallas vid vissa rörelser och förekommer vanligen med illamående och kräkningar. Sjukdomen läker ut av sig själv inom max några månader. Det finns en del övningar att göra precis som några föreslagit. Tanken med dessa övningar är att framkalla yrseln och "trötta ut den". Ibland provar läkaren vissa manövrar som behandling. Dessa är inte speciellt effektiva och mycket svåra att utföra korrekt vilket gör att man numer sällan utför dem. 

Yrseln kommer att släppa med tiden. Kämpa på! 

• Anonym (...)

Skaka huvudet tills kristallerna lägger sig på rätt plats

Svar på tråden kristallsjukan!!!!