• solskina

polsk frukost

Jag ska servera frukost år massor polaker i helgen.
    Imorgon ska jag handla och då är ju frågan.
    Ska jag köpa yoggi och fil det gör jag ju normalt?
    Äter dom sådant det är ju lite udda smak.
    Jag är glad för alla tips.
    Jag ska även tillhandahålla kvällsfika.

• Svar på tråden polsk frukost
  • SeTa

Korv! Korv är polackernas liv! =) Korv med mycket kött i, eller fläsk, eller bacon. Äggröra till?

• solskina
    isisisis skrev 2009-06-04 19:19:25 följande:
    Såna degknyten med kött i.Typ kroppkakor
    jaha och var köper man sådant?
  • BuoBä

Det finns massa olika syrnade mjölkprodukter (och smaksatt yoghurt typ Yoggi) att köpa i Polen, så även om de inte har ätit exakt svensk fil tidigare så tror jag inte de tycker det är något konstigt.

De polacker jag känner har helt "normalsvenska" saker som kaffe och mackor till frukost.

• solskina

Det låter ju bra, man vill ju inte köpa massor och så är det något dom aldrig sett och inte törs smaka på. Det är ju tonåringar, dom bryter ju inte sina vanor i första taget. Dom är 17 st så det blir lite att kasta om dom inte äter det jag köper.

• BuoBä

Så sant.

Till kvällsfikat skulle jag bjuda på mackor och sen lite kakor/kex typ Singoalla och Jättenrån. Ingen bjudning utan kakor är min erfarenhet.

• BuoBä

(och om man umgås med något äldre polacker så är det "ingen bjudning utan vodka och juice" )

• solskina

Nja nu är det ju ingen bjudning utan dom ska uppträda i eskilstuna och bo hos oss på vårt hotell. fredag till tisdag.

Normal frukost är:
    fil yoggy o mjölk. två sorters flingor nötblandning.
    kaffe, te, ögonchoklad, jo´s, vatten med bär
    smörgåsar
    ost, mjukost, kaviar
    skinka
    prickig korv
    grönsaker av olika sorter även frukt

kokt ägg har jag hållt på med, men när jag slutade så var det ingen som saknade det!

Duger det åt ett sådant sällskap tro?
    eller ska jag steka korv?

• BuoBä

Aha det är hotell. Buffén låter utmärkt.
    Stekt korv till frukost verkar onödigt, vad jag vet räknas det mer som lunch/middagsmat.

Kakor är mer en sån där sak som man blir bjuden på när man kommer hem till folk och umgås. På ett hotell är det ju en annan sak, men det är ju trevligt om du har lust att köpa in det såklart.

Svar på tråden polsk frukost