• NellieB

Hur snabbt läker sårig bröstvårta?

Hej

Har efter en helg med hög feber och mjölkstockning fått en sprucken bröstvårta. Gjorde så ont att amma på den att jag bara grät. Så nu har jag haft amningsnapp på den i några dagar och det börjar så mått bli bättre.

Hur lång tid har det tagit för er andra med såriga bröstvårtor innan de har läkt igen?

• Svar på tråden Hur snabbt läker sårig bröstvårta?
  • NellieB

Ingen som haft såriga bröstvårtor?

• Lilla Mims

Ja guu, visst har jag det! Vill inte göra dig nedstämd men det tog 3 mån (!) innan mina såriga bröstvårtor hade läkt ordentligt Jag använde också amningsnapp men då fick jag direkt mjölkstockning.. pest eller kolera liksom! På BB och BVC sa de bara att jag skulle smörja med bröstmjölk och lufta mycket. Hjälpte inte ett dugg. Sen började jag på eget bevåg smörja in med Bepanthen (salva som finns receptfritt på Apoteket) och då tog det nån veckan innan det läkte!

• Alvine

Ingenting hjälpte för mig, testade snäckor, amningsnapp, bröstvårtssalva, Bepanthen, smörja med bröstmjölk, lufta (gick naken dagarna igenom) amma i olika ställningar och pumpade istället för att amma. Efter 7 veckor hade jag inte nog med mjölk kvar och det gick inte att öka produktionen så jag gav upp... :( Vart skitlessen över det.

Men det som verkade fungera bäst var snäckorna och bröstpumpen...

• NellieB

Jag hade aminingsnapp i tre månader på båda brösten förra gången och hade ingen mjölkstockning då så jag verkar inte få det av den anledningen. Däremot om jag kyler brösten det minsta minsta så är det kört!

Bepanthen har jag hemma, ska nog köra igång med det igen. De sa bara på amningshjälpen att man inte skulle ha den på ett öppet sår, men nu börjar klyftan stänga sig så smått efter en vecka med amningsnapp.

FASAR bara när jag ska testa första gången utan amningsnapp, tänk om såret går upp igen...

• Alvine

Hade också sår så det var en klyfta, såg ut som att toppen på bröstvårtan skulle trilla av :( Och det läkte aldrig för mig, först när jag slutade amma. Det var ett helvete varje gång lillan blev hungrig, hade sån ångest för amningen så det inte var sant, sen när hon väl högg tag så satt jag och grät och bankade nävarna i soffan eller bet på dom så jag inte skulle skrika rakt ut och skrämma henne... :(

• Lilla Mims

Usch ja, jag känner igen det där.. jag hade så ont när lillan ammades så jag stress-svettades och amingstoppen var helt genomblöt efteråt! Dessutom var det ingen som sa att det är typ bara i en kvart som bebisen äter, sen ligger de bara och snuttar. Jag kunde ligga där i flera timmar och undrade om hon aldrig blev mätt..

Jag hörde förresten från en annan mamma långt efter att jag slutat amma att hon fått hjälp på BVC med sina såriga bröstvårtor. De misstänkte att hon fått infektion i såren och penslade på "något lila", och det läkte på nolltid (!). Ingen aning vad det kan vara men på ditt BVC kanske de vet? Lycka till!

• Ankissen

Jag fick en spricka i bröstvårtan, precis i skarven mellan vårta och vårtgård på ovansidan i början av amningen med Ella. Det gjorde svinont, men jag bet ihop och ammade på som vanligt ändå. Smorde med vårtsalva mellan amningarna och var noga med att bröstvårtorna fick lufttorka och gick mycket bh-lös (till mannens glädje.. )

Det tog en vecka tills såret läkt och jag var smärtfri. Under tiden var jag oxå väldigt noga med att bara amma i en ställning som jag kände mig säker i och inte experimentera en massa...

• Alvine

Jo jag kollade också upp så det inte var nån infektion men det var det inte. Ja det där med 15 minuter stämmer inte alls här heller, hon åt minst 30 minuter, sov 20 åt igen 30 minuter hela dagarna, och ibland på nätterna, som att hon aldrig blev mätt. På BVC sa dom att jag inte fick amma så ofta, att mina sår aldrig skulle läka då. Dom sa att jag skulle amma 15 min på varje bröst istället... Men inte blev hon mätt av det heller, och inte ökade min produktion, fast jag ammade dygnet runt i en månad... Sen tycker jag man får så himla dålig hjälp från BVC så man ger upp till slut, helst när dom säger att det inte är nån ide längre, jag menar man tror ju på vad dom säger och att dom kan sitt yrke...

• Aurora84

usch. jag fick såriga bröstvårtor redan på bb och det höll i sig i en månad ungefär.. så jag har mest pumpat sen starten.. precis när det läkt ihop fick jag en infektion i ena bröstet som precis har spruckit av sig själv, har ätit pencillin en gång (är inne på andra kuren nu) Jag har bestämt mig för att sluta med bröstmjölk, har fått piller för det så nu sitter jag mes sjukt spända bröst och vill att såret från infektionen ska läka!

• Lycka72

Hej tjejer!

Ringblomsolja!!! Det är mirakulöst bra, men BVC rekommenderar ju aldrig det eftersom det är en naturprodukt som inte säljs på Apoteket. Kolla med hälsokosten, Weleda har ekologisk ringblomsolja.

Lycka till!

=)

Svar på tråden Hur snabbt läker sårig bröstvårta?