• LillaKanin

Hur "fäster" man armbandet?

Hej alla ni som trär pärlarmband och halsband och dylikt.
    Jag har en fråga!
    Hur gör man så att säga "knuten" som gör att armbandet går ihop och stannar så? Och inte spricker upp? Jag har köpt sån här "elastisk tråd" hette det, som en slags gummitråd som jag tyckte verkade bra att göra armband av, men det är jättesvårt att göra en knut som håller ihop?!!!
    Har jag missat något?
    Ska man smälta ihop den eller så?
    Är det någon som har lust att hjälpa en vilsen själ...

TACK!!!

• Svar på tråden Hur "fäster" man armbandet?
  • LillaKanin

Är det verkligen ingen som vet??!!!

• Cybermum

Jag brukar göra 3 st valiga knutar, smälter i hop ändarna sen..
    Det brukar hålla... Lycka till!

• LillaKanin

Åh tack cybermum!
    Men hur smälter du ihop den? gör du knutarna och sen "duttar" lite lätt med lågan från en tändare? Är det inte lätt att bränna av tråden då?

*frågvis*

• penapöna

Elastisk tråd är lite bökig, har du klämpärlor? För då kan du använda dem. Annars så gör jag dubbelknut och så en droppe lim, funkar jättebra! Oftast drar jag en pärla över knuten innan limmet torkat också.

• CEEN

jag brukar inte ha några problem men min elastiska tråd, tre, fyra knutar och sen är det bra. men man måste ju vara noga med att ho lite tråd över så att det är lätt att knyta annars är det svårt.

• LillaKanin

Tack snälla ni för era svar!
    Jag gjorde som så till sist, att jag knöt tre fyra knutar, och duttade någon droppe superlim på, det blev jättebra och knutarna gick att få så pass små att de knappt syns.
    Det har var ju stenkul!
    *ska beställa mer pryttlar nu*

• giz
    klämpärlor är min räddare, jag gillar wiern mera när jag gör armband osv.....
    ngt jag innsåg var drit var låsen med klämpärle effekt.....urka burka dom vill inte funka.
    å dessa ändpärlor kan man bli gaaaaaaalen på
  • penapöna

giz, jag får inte heller låsen med klämpärle-effekten att funka, de är ju urdumma!

Svar på tråden Hur "fäster" man armbandet?