• magnus07

    Hjälp med val av småbil

    Vi har tänkt att byta ut vår Nissan Micra mot en ny liten bil men skulle behöva lite hjälp med åsikter och erfarenheter.

    Vi vill som sagt ha en NY bil och vi använder den dagligen till o från jobbet, affären o.s.v. men vid längre turer samt större inköp så har vi en annan bil vi använder. Det ska alltså vara en liten och smidig bil men fortfarande bör det få plats lite prylar i den.
    Det är ett absolut krav att den har antisladd, AC och en stereo i sig o priset vill vi naturligtvis ska vara så lågt som möjligt. Eventuellt kanske vi kan sträcka oss till 125000kr men det är tveksamt.

    De bilar vi har hittat och ska kika närmare på är:
    Suzuki Alto 1.0 - 99 900kr (Miljöbil)
    Hyundai i10 1.2 - 117 900kr (Miljöbil)
    Toyota Aygo+ 1.0 - 120 400kr (Miljöbil)
    Peugeot 107 1.0 - 115 480kr (Miljöbil?)
    Skoda Fabia - 109 900kr (Sommarbilserbjudande???)
    Citroen C1 1.0 - 106 990kr (Miljöbil)
    Citroen C3 1.4 - 125 900kr
    Mitsubishi Colt 1.3 - 124 800kr (Miljöbil)
    Kia Picanto 1.1 - 105 900kr (Miljöbil)
    Kia Rio 1.4 - 121 900kr

    De bilar som det står Miljöbil efter är sådana som berättigar till Miljöbilspremie fram till 30/6 så det blir väldigt tajt men priserna som står är UTAN denna inräknad och i många fall är det en annan variant än standart för att få till AC o antisladd.

    Så, vad tycker ni? Några erfarenheter? Några tips? Har vi missat någon bil?
    Tacksam för all hjälp!

  • Svar på tråden Hjälp med val av småbil
  • LJ87

    ja rekommenderar en liten peugeot.. vi hade en peugeot 206 innan, en helt underbar liten bil... rolig o köra o billig i drift, skatt o försäkring.. o dessutom är den riktigt snygg jämfört med många andra småbilar... =)

  • Caab

    Då rekommenderar jag Toyotan. Har köpt två nya Toyota och är supernöjd med deras bilar samt service på verkstäder osv.

  • Mama Africa

    Har själv en 3 år gammal Skoda Fabia som jag är supernöjd med. Skoda är numera lillebror till Audi och VW och har i princip samma kvalité som nämnda bilar. Fabia finns i olika storlekar, halvkombi och kombi. Kombin är rejält stor för att vara småbil, jag har en halvkombi, bra lastutrymme i den också. Antisladd, AC och CD-stereo är standard, liksom färddator etc.

  • Pixboy

    Finns nog en anledning till varför Fabia är Sveriges mest sålda bil (om man räknar bilar som köps av privatpersoner och tar bort tjänstebilar från statistiken)

    Körde Fabia med lilla motorn och var förvånad över hur pigg den var, den hade jag valt. Det är också en småbil, medan många av de andra bilarna såsom Picanto mer är microbilar. Det märks skillnad i komfort och säkerhet.

    Om ni tittar på Hyundai i10 så notera att den inte har antisladd i de billigaste versionerna.

  • Gung Ho

    Sysslar mycket med bilar i jobbet och brukar bli frågad av vänner angående bilval. Jag brukar fråga om de främst vill ha en praktisk bil, eller om själva bilkörandet i sig är en faktor. Ni verkar fokusera helt på en praktisk bil.

    Jag rekommenderar därför främst Toyota. Toyota är ju kassaskåpssäkra vad gäller kvalitet så länge man inte köper för gamla bilar (rostisar, som mycket annat gammalt med speciellt japanskt, fast mekaniskt funkar de bra fast de är gamla). De utmärker sig konstant vad gäller minst fel hos bilprovningen.

    Lista över % modellrelaterade fel på 8 år gamla bilar
    (Räkna hur många Toyota har i top 20 med minst fel):

    www.alltommotor.se/polopoly_fs/1.10402!Personbilar_8_ar_modellrelaterade_2008.pdf

    Notera även att många av de övriga top 20 bilarna är exklusiva cabrioleter och coupeer som kan antas inte vara lika mycket 'bruksbil' som en 'vanlig' japanare.

  • Tomase

    välj inte suzuki alto den är ju direkt farligt när det gäller krocksäkerhet

  • Prinsessorna

    c1:an , 107:an och Aygo är exakt samma bil. Jag hade val någon av dom. Jag håller själv på att leta beg och just någon av dessa tre.

    Har provat i10 och tyckte mycket om den. Mest var den trevlig innuti. Dock tyckte jag att man satt högt upp och det gillar jag inte. Suzukin alton provkörde jag idag. Inte alls lika fin som dom tre ovan och den fick inte lika bra i krocktestet iheller. Kia picanton är också fin men känns omodern jämnfört med dom tre.

  • magnus07

    Tack så jättemycket för alla åsikter!
    Det är alltid värdefullt att få höra vad andra har för erfarenheter och åsikter när det gäller såna här saker.

    Vi var iväg igår och kikade på Citroen C1, C3, Mitsubishi Colt och Kia och den vi fastnade mest för var helt klart C3:an. C1:an kändes alldeles för liten när man väl kom nära den så den går bort (och då med den tyvärr även 107:an och Aygo). Colten kändes även den helt okej men bagaget kändes mycket mindre än i C3:an.

    Nu står vi bara o funderar på ifall vi ska vänta på nya C3:an som kommer till hösten eller ifall man ska slå till på den som säljs nu. Fast det är klart, vi har ju några ytterligare bilar att titta på före vi bestämmer oss helt oxå så man vet ju aldrig vad det blir. Många svåra beslut...

  • Caab

    Tycker ni ska slänga en blick på toyota yaris. Har haft en Yaris T-sport och jag var grymt nöjd. Den ägs numera av min kompis och även hon är nöjd.

    Ang. C3 så tycker jag allt att den är ganska ful och tråkig, men det kanske bara är jag som tycker. Lycka till med ert val! Meddela gärna vad det blev.

  • Pallas

    #8: Kan man inte tänka sig att priset på den nuvarande C3:an sjunker när den nya modellen kommer i höst?

  • Gurkan

    Hej!

    Vi köpte en Colt förra året (den med större motor) och vi är nöjda!
    Colten har vid första anblicken ett ganska litet bagageutrymme men baksätena går att flytta fram (precis som man flyttar framsäten i en vanlig bil) och då kan man få ännu lite mer utrymme. Överhuvudtaget är Colten väldigt finurlig med just att fälla och plocka ur baksäten vid behov. Även framsätet går att fälla ryggstödet framåt på. Det gör att även två meter långa paket går att lasta om man vill. Tar man ut baksäteten får man plats med åtta flyttkartonger av normalstorlek, lite småjunk och två passagerare.

    Som bil tycker jag den är väldigt pigg och mjuk att köra. Följsam är nog ett bra ord. Liten och smidig att parkera men eftersom den är lite högre än en vanlig bil är det gott om utrymme inne i bilen.

    Den är bensinsnål även när jag inte praktiserar eco-driving.

    Den enda stora nackdel jag hittat med Colten är för att byta helljuslampa var man tvungen att gå vi hjulhuset och vi redde helt enkelt inte ut det utan fick lämna den på verkstad (400 kronor tror jag de tog) men eftersom vi inte är speciellt händiga och i övrigt så nöjd med bilen så tyckte vi det var en helt okej kostnad att ta.

  • Joico

    Jag kör en Citroën C3 -08 dock 1,6 turbodiesel. Jätteskön att köra, drar lite, pigg som tusan, relativt stort bagage ändå (ja ingen barnfamiljsbil, men det var ni inte ute efter heller). Jag gillar den skarpt! 17" fälgar och tonade bakrutor ocskå, den ser helball ut

  • ericlofberg

    Vi köpte en fabriksny Kia Rio 1.4 EX Komfort i oktober 2008 och är enormt nöjda. Mina krav var minst 4 stjärnor i EuroNCAP, ESP, AC och femdörrars halvkombi- eller helkombiutförande. Då bilen ägs privat är självklart en låg värdeminskning att föredra och Kias femåriga nybilsgaranti är en stor fördel i det avseendet. Vi tänker ha bilen tills den är tre år och den kommer då ha ytterligare två års nybilsgaranti kvar, dvs lika lång nybilsgaranti som många fabriksnya har. Detta kommer med all säkerhet göra bilen både värdebeständig och lättsåld.

    Förutom mina krav fick vi bland annat elhissar runt om, integrerad stereo med MP3-stöd, 12V-uttag, dimljus, läderklädd ratt, armstöd, avstängningsbar passagerarairbag, sidokrockgardiner. Vidare bjuder KIA på klimatkompensation i ett år. Skamligt låg försäkringspremie (180kr/mån) och moderata servicekostnader (ca 1800 för första servicen som snart ska utföras).

    Bilen fungerar som familjens andrabil och har nu rullat 1500 mil på ca 8 månader. Inte ett enda problem så här långt. Visst känns den billig i detaljkvalitet och matrial jämfört med vår Volvo V70 (modellår 2009) men den kostade bara en tredjedel så mycket som Volvon.

    Det tycks gå att köpa fabriksnya Kia Rio för 109000 lite här och var i landet. Du får inte en kul bil - men en sympatisk och prisvärd.

Svar på tråden Hjälp med val av småbil