• Chokladälskaren

Nån som fått åderbråck och använder salva o stödstrumpa?

Jag är i v 31 och fick jättefula åderbråck på baksidan av ena låret några v sedan. tog upp detta med barnmorskan då jag träffade henne häromdagen. Hon tyckte att jag ska börja använda salva (hirudoid) på kvällen och stödstrumpor på morgonen för att det inte ska bli värre. Jag har dock inga besvär av dem. Vill hellre operera bort dem eft förlossningen. Funderar på att strunta i dessa inköp. Är det verkligen nödvändigt? Vad tror ni andra om det? Verkar krångligt o kostar pengar...

• Svar på tråden Nån som fått åderbråck och använder salva o stödstrumpa?
  • nallisen

Hej. jag har också fått åderbråck, som blivit större och på fler ställen under graviditeten. Är i v 34. Så jag rekomenderar dig att köpa stödstrumpor, själv har jag köpt stödsrumpor som ser ut som stay-ups, som är riktigt snygga, kostar runt 200 kr men det kan det vara värt. Har även köpt stumpbyxor som är stödstrumpor som går upp över magen. Är livrädd att det ska "ploppa upp" fler åderbråck. Tänker också att operara sedan, men om man har lite tur så kanske några av mina åderbråck bleknar så man inte tänker på dem så mkt.

• Tulip

nallisen - vart har du köpt dina "stay-ups"? Jag måste ha tag på stödstrumpor nu på en gång. Jag har inte fått några åderbråck än, men benen och fötterna svullnar något fruktansvärt så jag knappt får på mig skorna...

Jag har ett par stödstrumpor från Apoteket, men vill gärna ha tag på ett par lite snyggare nu när det snart är sommar och kjoltider.

• Chokladälskaren

Är det verkligen meningen att man ska gå med (stöd)strumpor hela sommaren?! Tänk om det blir en jättevarm sommar! Har bf 8/8.

• nallisen

Jag bor i Göteborg, och inne i nordstan på apoteket finns det sådana. Men jag har även hittat en snyggare modell i hälsokost affären där jag bor i nödinge. Stumpbyxorna som jag nyss har köpt som går upp över hela magen är av märket solidea, tror stay-ups var av det märket också.
    Jätte segt att behöva använda stödstrumpor när det är varmt ute, men det verkar som när jag inte använder dem så kommer det fler åderbråck, och det kan vara svårt att kanske operara bort alla. Jag har bf 20 juli och hoppas på en lagom varm sommar, utan för varma fötter .

• Castle

Hej

Jag har hört att det inte alltid är så att de vill operera bort åderbråck längre, då ska man nog ha väldigt svåra besvär inte bara utav utseende synpunkt. Men jag kasnke har hört fel.

Jag våndas också inför denna sommaren med stödstrumpor, men jag tänker som så här, hellre en jobbig sommar nu, än att få gå och skämmas för benen alla andra sommrar framöver i mitt liv.

Men visst är det inte nödvändigt, det är ju ett beslut som var o en får ta. jag tycker att det får vara värt det.

• nallisen
    Castle skrev 2009-06-05 22:06:41 följande:
    Hej Jag har hört att det inte alltid är så att de vill operera bort åderbråck längre, då ska man nog ha väldigt svåra besvär inte bara utav utseende synpunkt. Men jag kasnke har hört fel. Jag våndas också inför denna sommaren med stödstrumpor, men jag tänker som så här, hellre en jobbig sommar nu, än att få gå och skämmas för benen alla andra sommrar framöver i mitt liv. Men visst är det inte nödvändigt, det är ju ett beslut som var o en får ta. jag tycker att det får vara värt det.
    Håller med!
Svar på tråden Nån som fått åderbråck och använder salva o stödstrumpa?