putmage - vad beror det på?
Har skrivit någon tråd förut om min putmage efter graviditeten men då hade det inte gått så lång tid. Nu är det c:a 2½ månad sedan jag fick barn med kejsarsnitt och magen har inte minskat någonting över huvud taget, även fast jag har gått ner alla kilon nu. Det är jobbigt, inga kläder passar och det ser helt oproportionerligt ut. Den börjar kanske 5 cm under brösten och sedan ser det ut som en liten gravidmage. När jag provar dra in magen går inte "bulan" in någonting heller, utan det är bara högst upp, där det redan är platt, som det går in. Nu undrar jag vad putet beror på? Alltså vad är det där under? För livmodern är ju bara längst ner, under naveln om man säger, och där är det ju någorlunda mjukt. Men där det mesta putet är, alltså över naveln, är det ju fastare där under. När man ligger på rygg blir det lite plattare men man ser ju ändå var kanten börjar, där det börjar gå ut. Och så undrar jag om det finns något man kan göra för att få mindre putmage? Just nu kör jag bara promenader och crosstrainer och äter nyttigt, men kan man börja träna magen lite nu 2½ månader efter snittet?
Jag är väldigt tacksam för svar.