• Anonym (magen)

putmage - vad beror det på?

Har skrivit någon tråd förut om min putmage efter graviditeten men då hade det inte gått så lång tid. Nu är det c:a 2½ månad sedan jag fick barn med kejsarsnitt och magen har inte minskat någonting över huvud taget, även fast jag har gått ner alla kilon nu. Det är jobbigt, inga kläder passar och det ser helt oproportionerligt ut. Den börjar kanske 5 cm under brösten och sedan ser det ut som en liten gravidmage. När jag provar dra in magen går inte "bulan" in någonting heller, utan det är bara högst upp, där det redan är platt, som det går in. Nu undrar jag vad putet beror på? Alltså vad är det där under? För livmodern är ju bara längst ner, under naveln om man säger, och där är det ju någorlunda mjukt. Men där det mesta putet är, alltså över naveln, är det ju fastare där under. När man ligger på rygg blir det lite plattare men man ser ju ändå var kanten börjar, där det börjar gå ut. Och så undrar jag om det finns något man kan göra för att få mindre putmage? Just nu kör jag bara promenader och crosstrainer och äter nyttigt, men kan man börja träna magen lite nu 2½ månader efter snittet?
    Jag är väldigt tacksam för svar.

• Svar på tråden putmage - vad beror det på?
  • Neko

Dina magmuskler kanske inte håller in magen så bra? Har du kollat så de har gått ihop ordentligt? De försvagas ju också väldigt mycket under graviditeten.

• Anonym

när man har snittas så brukar man räkna med att det tar lika lång tid som graviditeten för magen att sjunka ihop det vill säga ca 9 månader...för många som har gjort snitt brukar det vara svårt att få bort hel...
    man ska inte börja träna för än tidigast efter 6 månader lite lättare promenader o så e givet vis okej nu..själv började jag löpa efter 4 månader o drog upp mina ärrbildningar ajjj så tänk på din hälsa..

• MaddeMamman

det låter ju som delade magmuskler, tycker du ska ta kontakt med en sjukgymnast som kan hjälpa dig med vilka rörelser du ska göra

• Anonym (magen)

Tack för era svar! Hur kollar man om magmusklerna har gått ihop ordentligt? Kan man göra det själv? Och var får man tag på sjukgymnast? Via vårdcentralen eller? Vad ska man isf säga när man ringer dit?
    Alltså jag vet ju att det kan ta tid ändå att bli av med magen men när den inte har krympt någonting sedan dagen efter förlossningen börjar man ju undra. Speciellt när resten av kroppen har gått tillbaka. Gick ändå upp 20 kg som jag har gått ner nu men får fortfarande ha mina gravidbyxor pga magen men i benen är dom slappa.

• Anonym
    Anonym (magen) skrev 2009-06-04 22:52:57 följande:
    Tack för era svar! Hur kollar man om magmusklerna har gått ihop ordentligt? Kan man göra det själv? Och var får man tag på sjukgymnast? Via vårdcentralen eller? Vad ska man isf säga när man ringer dit?Alltså jag vet ju att det kan ta tid ändå att bli av med magen men när den inte har krympt någonting sedan dagen efter förlossningen börjar man ju undra. Speciellt när resten av kroppen har gått tillbaka. Gick ändå upp 20 kg som jag har gått ner nu men får fortfarande ha mina gravidbyxor pga magen men i benen är dom slappa.
    jag gick upp 33 kg o har en mage som ser ut som om jag vore i 4-5 månaden o min son e nu 1 år ..

om du lägger dig på rygg o gör en vanlig situp sätt 2 fingrar lite under mällangärdet får di in dom där så har om inte gått ihop..sen om du tränar magen o dom inte har gått ihop ordentligt så omvandlas det till putmage får då bygger du musklerna utanpå istället för bakom..
  • Anonym (magen)

Åh fy, jag kände efter nu, vad äckligt. Kände musklerna men sedan i mitten var det inget. Kändes som man skulle kunna trycka in fingrarna där. Är det delade magmuskler då? Känns ju skönt isf att veta vad putmagen beror på. Och tack för tråden, det verkade ju jättebra. Ska läsa igenom den imorgon när jag har mer tid så kanske man kan börja rätt snart ändå.
    Tack för era svar, känner mig gladare nu när det kanske finns en lösning.

• Songs from the wood

Herregud. Du har inget att oroa dig över! Var stolt över din kropp! Det tog flera månader för mig att bli av med magen!

• Anonym (magen)

Men försvann den inte lite i taget då eller var den bara poff borta en dag? För min har varit likadan hela tiden och tycker att det borde ha minskat lite varefter jag har gått ner i vikt. Jag har inte bråttom, bara den går bort eller minskar men vill kunna ha mina vanliga byxor snart eftersom jag har gått ner all vikt jag gick upp.

• Anonym (magen)

Läste nu i min journal att de sydde ihop bukmuskulaturen med ett fåtal stygn, då kan den väl inte vara delad eller? Undra vad det då beror på.

• Anonym

2,5 månad är för kort tid för att återfå en helt platt mage, särskilt efter snitt.
    Ge dig själv tid, minst 9-12 månader och ta det lugnt

• Anonym (magen)
    Anonym skrev 2009-06-14 21:54:05 följande:
    2,5 månad är för kort tid för att återfå en helt platt mage, särskilt efter snitt.Ge dig själv tid, minst 9-12 månader och ta det lugnt
    Tack för svaret! Vet du varför det tar längre tid efter snitt? Och borde den inte minska lite i taget åtminstone? Nu är den ju fortfarande som dagen efter snittet, och ändå har jag gått ner alla kilon. Är trött på gravidbyxor ju.
Svar på tråden putmage - vad beror det på?