• Lillan 1

Vinteroverall eller tvådelad?

Hej!

Funderar på vad som är bäst för min 4-åriga son i vinter. Vi flyttar från norrland till stockholms trakten och känner mig lite osäker på vad som är bäst för honom i vinter. Vad tycker ni och vad använder ni till era barn?

Har ni några supertips?!!!

• Svar på tråden Vinteroverall eller tvådelad?
  • Novah

De bästa me två-delad är att man kan använda jackan innan de blir super kallt o innan byxorna behövs.
    Köper man overall behövs tjocktröja o en jacka innan de är dags overallen.

• MysMellis

Min åsikt är både och...Overall är bäst på dagis, om nu barnet går på dagis...eller om man bara är ute och leker.
    2-delat kan man ha som "fint" typ om man ska ta en dag på stan eller dylikt så blir det inte så varmt när man kan ta av jackan.

Så tänker jag iaf göra nu i vinter till min 3 åring. Jag köper ju naturligtvis inte de dyraste för det har jag inte råd med.

• Jeriko

Har också en 4-årig son och har precis köpt en tvådelad vinterdress.

Dels för att kunna använda jackan separat samt för att jag tycker det är mer bekvämt för honom att leka i jämfört med overall som stramar så där otäckt i ryggen.

• LisaDelaney

Båda kanske? Jag har precis köpt en jacka från didriksons åt min 4 åring, ska köpa byxorna till så fort vår butik fått in dom. Kommer även att ha en beg overall åt henne + beg jacka och täckbyxor. Känns som en bra lösning. Settet från Didriksons är vattentätt vilket dom andra inte är så det är väll det hon kommer använda mest antar jag, bävernylon overallen blir säkert bra mitt i vintern när det är smällkallt.

• norgesessan

min son ska fylla tre år i vinter, så iår ska vi ha en tvådelat, och en overall....ananrs har vi bara haft overaller...det är for at ibland är det mer praktiskt med tvådelat, men på dagis är det perfekt med overall......

• Isabel 26

Hej när min son var 4 hadde han overall på dagis och jacka och byxor hemma.Overall är ju bra när dom är i den åldern och leker mycket i snön plus att det är lättare att ta av och på för barnen på dagis.Nu börjar min son på 6 års så i år blev det två delat

• Nana 24

Knepigt det där, men jag tycker att det var ganska ovanligt med overaller bland de då i vintras snart fyra åringarna på min sons dagis, de flesta hade två delat, jacka och byxor, vår son hade samma sak, tvådelat på dagis och overall hemma ibland i backen.
    I år tror jag inte att jag köper någon ny overall det får bli tvådelat nu är han på sitt femte år och jag tycker (och tror) att de börjar kanske bli lite stora för overaller, men jag ska fråga honom innan jag köper så jag vet vad han själv vill ha
    MEN det går inte att komma ifrån att det är praktiskt med overaller!!

• norgesessan

jag kommer ihåg själv at jag tyckte det var jätteskönt med overall när jag var liten..det var många som hadde det i skolan också dom första åren...men det var nog den tiden, tror jag...det var skönt i pulkabacken iallafall......

• LisaDelaney

norgesessan: Det där pratade jag och min sambo om för nån dag sen, vi kom fram till att när vi var små hade ju alla overaller inkl dom vuxna! Kommer ihåg att min mamma hade en turkos fluffig sak *ryser*.

• Ninja Girl

Vi köper både och faktiskt.

• Lillan 1

Tack för alla svar!! Ska nog köra på tvådelat. Han vill hellre ha tvådelat och jag tror nog också egentligen att han börjar bli för stor för overall. Redan förra året villa han allra helst ha jacka och byxor!
    Då slipper jag tjafsa med honom på morgonen om overallen, ingen kul start på dagen precis! Han är en liten kläd-galning, väldigt bestämd med vad han gillar och vad han inte gillar...

• Ilovethesun

Jag/vi har köpt både och......

Svar på tråden Vinteroverall eller tvådelad?