• LillaÄrtan

Färgklickar? Vad ska jag välja för färg? Hjääälp! ;-)

Har ljus ljus ljus beige väggar i vardagsrummet och en mörkbrun soffa. Bord & bokhylla i ek... Har just nu lite färgklickar i turkost, så som gardiner, kuddar, ljuslyktor osv.. Men börjar bli less och vette tusan vad jag ska köpa för färg nu till vintern som kommer!
    Såg idag i Europamöblers blad att dem hade jättesnygga rosa kuddar och ljuslyktor till brun soffa... Men är tveksam. Vad finns det annars för skoj man kan sätta?
    Funderar också på att göra en fondvägg.. Men vad den ska vara för färg vet jag inte...

Någon som villkomma med goda råd & tips innan jag bli heeelt galen?

• Svar på tråden Färgklickar? Vad ska jag välja för färg? Hjääälp! ;-)
  • Storm07

Till brun-beige tycker jag massor av andra färger passar. Varför inte orange, djuplila eller mustigt vinrött-rosa nu till hösten?

• LillaÄrtan

vinrött & rosa är jag jäkligt sugen på måste jag säga, men det är svåååårt att bestämma sig

• Nika75

Om du vill göra en fondvägg så tycker jag att du kan börja kolla på mönstrade tapeter. Det finns ju sååå många fina nu! Då kan du välja en flerfärgad och ta upp en av färgerna i kuddar, gardiner osv. Jag är väldigt förstjust i rosa i kombination med "mustigare" färger så varför inte välja en tapet i lite mörkare mönster men med röd-rosa-nyanser i mönstret...? En idé bara...

• LillaÄrtan

Åh skulle vara skitfint!

Men bara det att jag lessnar så jäkla fort.. haha, då är det inte så lätt som idag att bara byta kuddfodral & gardiner Utan då måste man även tapetsera om fondväggen... hmm!
    Har en ful beige färg nu, fasen, den kanske är mer åt aprikos-ljusgul-beige? haha fin är den inte alls.... blä. Men har inte varken lust eller råd att tapetsera heöa rummet...

• LillaÄrtan

Puffar för massa TIPS!!!

• LillaÄrtan

Har det mesta i beige i vardis. Gardiner, kuddar, matta. Soffan är mörkbrun... och så har jag även turkosa gardiner, ljuslyktor, kuddar & småprylar. Är spyless på det och vill bara ha NYTT nu!
    Så sugen på en fondvägg som tidigare sagt också. Men funderar om man ska ta en härlig färg eller bara beigemönstrat? Om man sätter en vinröd-plommon färgad, mönstrad eller ej, så är risken att man blir superless på en gång och det inte ät lika lätt att tapetsera somn att byta gardiner & kuddar...... ååå jag är så förvirrad

• LillaÄrtan

Oj vad jag blev tjatig idag, sry
    Kan bara inte sussa när hjärnan går på högvarv.... gaaaaaaah

• elims

var det färgförslag du ville ha eller tips på fondvägg? *förvirrad*

snygga färgklickar till beige,ek och mörkbrunt tycker iallafall jag kunde vara
    lime
    orange
    lila eller rosa (inte för ljusa nyanser)

• LillaÄrtan

Både och tror jag att ja menade... haha *förvirrad*

Tacl för tipsen iallafall

• Smajla

Det första jag tänker på är att visst är det snyggt med lime, orange, lila, rosa och andra starkare färger men tänk då på att en sån färg tröttnar man på ganska snart. I alla fall jag hade gjort det. Jag hade nog valt en mildare färg till fondväggen. Gå till en färgaffär och plocka på dig såna där gratislappar med färgerna på. Så kan ni titta hemma hur det ser ut. Sedan kan ni ju köpa nya kuddar eller kuddöverdrag alternativt sy själv samt nån snygg pläd, ny matta, lite nya lyktor osv i matchande färger. Det blir ju inte lika dyrt som att tapetsera en vägg i en stark färg för att sedan bli jättetrött på den. Tycker det är bättre med mildare färger på väggarna och färgklickar i rummet, så är det lättare att byta ut färgklickarna....

Lycka till hur ni än gör!

• LillaÄrtan

Haha tack så mycket!
    blir nog så.. jag kan lessna sjukt fort på saker & ting.. så kanske är bäst så
    Ska inte måla fondvägg eftersom tapeten där vi ska ha fond är trasig (gamla ägarna av lgh hade LIMMAT fast en spegelvägg, tro´t eller ej!)
    Så blir en tapet... Ska iväg i kika just på ett litet tag, ska bara undersöka vart vattnet som rinner på golvet från kylen kommer ifrån... Hm säkert har den rasat så vi måste köpa en ny, suuuuuck.

• Alle

Som inredningsfärg - alltså på detaljer som kuddar och sånt så skulle jag nog gå på Rosa som är jättetrendigt tillsammans med brunt i höst, eller orange.
    Som fondvägg skulle jag nog välja typ en "kaffe"färg, eller en ljust rosa...som Smajla säger - gå till färgaffärn o kolla

• väntar o längtar

Jag skulle helt klart välja en schysst tapet med beige i som fondvägg. Kanske lite grafiskt mönster... Men någorlunda neutral i färg för att kunna alternera färg efter årstid/humör/trender utan att behöva fixa väggen också.

Som accentfärg i höst skulle jag välja en vinröd-rosa som redan är föreslagen.

• LillaÄrtan

Här ska inhandlas kuddar, gardiner, plädar och ljuslyktor i plommon-vinrött-rosa aktiga färger. Åh så mysigt! Så bäcksvart om kvällarna redan nu så det får bli mycket mys denna höst!
    Nog för att det snart börjar svartna redan vid 14-tiden på dagen... Men det är mysigt!

• lycklig fru

Istället för fondvägg så kan du kanske göra tygtavlor att hänga upp på en vägg (bakom soffan?) eller gör tavlor av en läcker tapet. Då blir det lättare att byta ut när du tröttnat och du kan satsa på något riktigt mönstrat och färgglatt.
    Jag tycker också att vinrött, lila eller rosa vore snyggt.

• LillaÄrtan

Har redan en tygtavla som jag dock har ett beige-brunt-turkost tyg på just nu eftersom jag haft allting i dem färgerna! Ska til. tygaffären idag & kika om dem har ngt fint att smälla upp på den!

Ska beställa gardiner i brunt som soffan, sedan kuddar, ljuslyktor och allt möjligt i vinrött och lite i rosa.. Hoppas det blir finemang!

Svar på tråden Färgklickar? Vad ska jag välja för färg? Hjääälp! ;-)