• Anonym (husbygge)

lån på 3 milj, rimligt?

Jag har kommit över en mkt attraktiv tomt där jag och sambon planerar att bygga nytt hus.
    Vi kommer nog att landa på ca 3 milj kr totalt med allt.

Vår totala bruttoinkomst ligger på mellan 50-55 tkr/mån.
    Vi har var sitt mindre billån idag som vi planerar att ha betalt av då vi ska börja bygga. i övrigt inga lån och inga barn.

låter våra tankar rimligt i era öron eller är det för mkt lån i förhållande till vår inkomst?
    Hade in vågat ta så mkt lån? och ni som har lån i denna storleken, vad betalar ni i månaden?

• Svar på tråden lån på 3 milj, rimligt?
  • Hoppfullt

Jag tycker att det låter mycket i förhållande till era löner....Kanske kommer ni att behöva ta nytt billån nån gång? kanske skaffa barn? Vilken marginal finns om räntan går upp?

MEN å andra sidan får man göra lite uppoffringar för en dröm och kanske dra ner på kostnader som ni har nu.

• Argo

Det hade jag aldrig tagit det lånet på med så små inkomster.

5% ränta på 3 miljoner är 12500 i månaden. Det kan ni binda för på lång sikt idag och då räknar ni inte med att räntan kommer att stiga. Runt 7% är kanske mer rimligt att räkna med idag. För att ha säkerhetsmarginal och slippa gå från huset, alternativt leva som munk och nunna iförda säckväv.

Plus amortering och drift av huset varje månad = ca 5000 till. Klarar ni 17500 i månaden bara på bostaden?

2,2-2,4 hade jag kanske kännt mig bekväm med med er inkomst.

• Butterscotch

Jag tycker att det låter lite mycket med de inkomsterna, men inte ogörligt. Räntekostnaderna vid 5% blir 8.750 kronor per månad (skattereduktion inkluderat), och sen tillkommer driftskostnader och amortering. Klarar ni er med en bil om ni skulle flytta till den nya tomten? Det kan innebära några år av fattigare leverne, men förr eller senare ökar ju förhoppningsvis inkomsterna medan bolånen förblir desamma, alternativt har minskat pga amorteringarna.

Den stora risken, som jag ser det, är om ni kommer att klara er om en person blir sjukskriven/arbetslös/föräldraledig. Då förändras inkomsterna ganska drastiskt. Amorteringen kan man kanske lägga på is ett tag (beroende på belåningsgraden) men övriga kostnader kommer man inte undan.

• Argo
    Butterscotch skrev 2009-06-05 08:23:07 följande:
    Räntekostnaderna vid 5% blir 8.750 kronor per månad (skattereduktion inkluderat), ...
    Problemet med det resonemanget är att du måste likväl ut med pengarna varje månad. Oaktat att du sedan får tillbaka en summa på skatten.

Ska du räkna på något i månadsbudgeten ska du räkna på höjd inkomst pga skattejämkning.
  • Emriella

Jag tycker att det är vansinne att låna så mycket pengar! Jag skulle aldrig lägga större delen av min inkomst på boendet.

• Anonym (?)

Vi har 3 miljoner i lån, en heltidslön och en föräldrapenning (ett barn och ett till på väg). Höga driftskostnader men inga övriga lån. Får tillsammans ut ca 30' netto i månaden (bruttoinkomster är rätt ointressanta, det är ju det man får in på kontot som man kan göra av med).

Vi har inga som helst problem att klara oss, och skulle även klara en rejäl ränteuppgång.

Vi betalar i dagsläget ca 5000kr i ränta per månad (helt rörligt), men då är ju räntan historiskt låg. Förra året hade vi 10-12' i ränta per månad under en period.

• Anonym (Husägare)

Oj, jag skulle aldrig sätta mig en sån sits utan att ha en hel del pengar sparade på banken att ta till.

Vi har också ca 55 tkr i brutto tillsamans/månad och vi har lån på 1 miljon, jag tycker att DET är mycket. Men sen har vi 500 000 sparade pengar, men jag skulle aldrig låna så mycket som 3 mille.

• PetterL
    Argo skrev 2009-06-05 10:35:34 följande:
    Problemet med det resonemanget är att du måste likväl ut med pengarna varje månad. Oaktat att du sedan får tillbaka en summa på skatten. Ska du räkna på något i månadsbudgeten ska du räkna på höjd inkomst pga skattejämkning.
    Faktum kvarstår att nettokostnaden är 8750 kr/mån. Och eftersom man kan skattejämka behöver man inte vänta på skatteåterbäringen. Jag ser därför inget problem med resonemanget.
  • Anonym (dyrt)

Anonym (Husägare) skrev 2009-06-05 10:54:44 följande:

Oj, jag skulle aldrig sätta mig en sån sits utan att ha en hel del pengar sparade på banken att ta till. Vi har också ca 55 tkr i brutto tillsamans/månad och vi har lån på 1 miljon, jag tycker att DET är mycket. Men sen har vi 500 000 sparade pengar, men jag skulle aldrig låna så mycket som 3 mille.
    Låter precis som vår situation vad gäller inkomst, sparpengar och lån, och då har det ändå varit något snävt i ekonomin när vi har varit föräldralediga.

Jag tycker det låter väldigt mycket med 3 miljoner i lån på den inkomsten. Det går säkert att genomföra om ni snålar, men det kan ju vara kul att äta något annat än havregrynsgröt och lingonsylt till middag varje dag.
  • PetterL

TS:
    Vi har bruttoinkomster på drygt 60 tkr (netto cirka 44 tkr) när båda jobbar och har huslån på lite under 3 mkr. För tillfälet är frugan dock föräldraledig vilket innebär cirka 10 tkr mindre netto per månad. Jag tycker att vårt huslån är på gränsen till för högt och skulle inte vilja låna mer. Å andra sidan ångrar jag inte att vi köpte och renoverade huset. I dagsläget är ju marginalerna ändå rätt goda eftersom räntorna är så låga, men vi räknar med att klara även rejält höjda räntor.

Förutom att bestämma er för om ni klarar av ett lån på 3 mkr (med en ränta på 6-7 %) måste ni även fundera över om 3 mkr räcker för att bygga ert hus. Hur bra koll har ni på hur mycket det kostar att bygga?

Svar på tråden lån på 3 milj, rimligt?