• LoveSharPei

Jag ska börja ersätta allt kött med quorn, finns det någon här som äter mycket quorn och kan ge mig lite tips? :-)

Jag ska sluta äta kött så mycket som möjligt, och ersätta det med quorn. Dels för att det är nyttigare och att jag inte gillar kött så mycket. Tycker det är äckligt när jag tänker på vart det kommer ifrån.

Jag har smakat quornfileerna och dom var goda. Men nu är ju frågan om kan laga mat precis som vanligt med samma recept men att bara byta ut det andra köttet mot quorn? Eller hur funkar det? Är det speciellt att tillaga quorn mot kött?

Ni som äter mycket quorn, vad har ni för tips på goda rätter? Äter ni alla quornprodukter, eller vilka är era favoriter och vilka gillar ni inte?

Jag blir glad över allt som har med quorn att göra, ge mig massa tips och förslag! Vore så tacksam över det!

• Svar på tråden Jag ska börja ersätta allt kött med quorn, finns det någon här som äter mycket quorn och kan ge mig lite tips? :-)
  • logg81

Morsan är veg... likaså min bror...
    Och de håller på med den där vidriga quornen... Jag gillar den inte alls...

Det går att ersätta rakt av. Vill du göra köttfärssås på quorn så gör du likadant som med köttfärs...

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • LoveSharPei
    logg81 skrev 2009-06-05 01:21:42 följande:
    Morsan är veg... likaså min bror...Och de håller på med den där vidriga quornen... Jag gillar den inte alls... Det går att ersätta rakt av. Vill du göra köttfärssås på quorn så gör du likadant som med köttfärs...
    Okej, tack för ditt svar!
  • Turran

Det går att byta ut kött mot Quorn i många olika recept. Jag använde vanliga kokboken och ersatte köttfärs med Quornfärs, kyckling med Quornbitar osv. Använder du Quorn kan det hända att du behöver använda lite mer vätska i receptet eftersom Quorn suger åt sig en hel del.

www.quorn.se//cmpage.aspx
    www.tasteline.com/receptsok/quorn

Hoppas att du hittar något gott!

• ElisaDay

När jag ska steka qournfiléer så har jag i massa creme fraiche i pannan också med alla kryddor jag vill ha. Annars tycker jag det blir alldeles för torrt och smaklöst.
    Och så låter jag det gärna steka en liten stund så fileerna får suga åt sig lite, mums! :)

• LoveSharPei
    Mandragora skrev 2009-06-05 01:25:23 följande:
    Varför inte bli vegetarian på riktigt?
    Nej, jag vill kunna äta om jag blir sugen. Men jag vill undvika det så mycket som möjligt.
  • LoveSharPei
    Turran skrev 2009-06-05 01:27:22 följande:
    Det går att byta ut kött mot Quorn i många olika recept. Jag använde vanliga kokboken och ersatte köttfärs med Quornfärs, kyckling med Quornbitar osv. Använder du Quorn kan det hända att du behöver använda lite mer vätska i receptet eftersom Quorn suger åt sig en hel del. www.quorn.se//cmpage.aspx att du hittar något gott!
    Tack för ditt svar!
  • LoveSharPei
    ElisaDay skrev 2009-06-05 01:31:05 följande:
    När jag ska steka qournfiléer så har jag i massa creme fraiche i pannan också med alla kryddor jag vill ha. Annars tycker jag det blir alldeles för torrt och smaklöst.Och så låter jag det gärna steka en liten stund så fileerna får suga åt sig lite, mums! :)
    Okej, tack för ditt svar!
    Vad brukar du äta till det? Potatis?
  • ElisaDay

Javisst :) typ klyftpotatis, eller kokt.. med nån god sås (varm eller kall) och grönsaker.. gärna med avokado i! heh. nu blir jag faktiskt sugen :P

• Mandragora
    LoveSharPei skrev 2009-06-05 01:57:07 följande:
    Nej, jag vill kunna äta om jag blir sugen. Men jag vill undvika det så mycket som möjligt.
    Okej ... annars skriver du i TS att du tycker att likdelarna är äckliga att tugga på.

Well. Bättre att ha någorlunda koll och medvetenhet och dra ned på konsumtionen än att blunda och smaska på. Bra att du vill göra en förändring!
Svar på tråden Jag ska börja ersätta allt kött med quorn, finns det någon här som äter mycket quorn och kan ge mig lite tips? :-)