• Tintene

Hur märkte du att nåt var fel med sköldkörteln?

Gick till läkaren igår då jag märkt av att ena sidan på nedre delen av halsen är något större än den andra sidan.... Hon menade att det inte var fråga om nåt elakartat utan att det var sköldkörteln som kändes tydligare på ena sidan. Fick ta ett snabbprov som skulle visa om jag hade en inflammation i sköldkörteln men d provet visade normalt. På tisdag får jag däremot svar på ämnesomsättningsprovet vilket jag förstått visar om du har för låg eller för hög ämnesomsättning som skulle vara kopplat till sköldkörteln? Googlade lite om detta o det verkar ju lite läskigt med mediciner livet ut samt svårigheter att få barn! Suck, vi har nyligen avslutat vårt andra ivf-försök som inte heller lyckades...
    Kan d alltså bero på dåliga sköldkörtelvärden?

Hur upptäckte du att du hade fel på sköldkörteln?
    Tittade i en journal från min gynekolog som skrev remissen till ivf o då togs ett sköldkörtel-blodprov på mig för drygt ett år sedan som visade ett TSH värde på 1,60 men efter vad jag forskat runt verkar d vara ganska normalt, dessutom sa inte gyn nåt särskilt... Men kan detta värde ändras, dvs kan sköldkörtelproblem komma plötsligt???

Hoppas på svar..... :)

• Svar på tråden Hur märkte du att nåt var fel med sköldkörteln?
  • vårtulpanen

Hej,

Mina symptom på sköldkörtelproblem var att jag var konstant supertrött, hjärtat slog långsammare, torr hud, viktuppgång med mera. Jag äter numera Levaxin resten av mitt liv, men det är helt okej! Hellre det än att vara obehandlad. Det kan vara svårare att bli gravid om man har obehandlad Hypoterios (underfunktion i sköldkörteln) har jag hört. Men behandlar man med Levaxin så ska det vara lugnt. Jag har haft Hypoterios i flera år och det var inga problem för mig att bli gravid.

Det man ska tänka på är att man ska kolla sköldkörtelvärdena innan och när man är gravid så att man medicinerar rätt. Mina värden blev signifikant sämre när jag blev med barn, men nu har jag höjt dosen och är på banan igen!

En bra sida med info: thyroid.se/

Lycka till!

• Shorona

Vi upptäckte det pga att jag bara orkade vara vaken ca 2-3 timmar per dygn. Somnade överallt. Sen så blev mina ögon väldigt stora också. Det var när jag var 15.
    Men läkaren tyckte inte att jag behövde medicin utan han sa åt mig att vara hemma en dag extra från skolan för att sova och dricka ett glas berocca varje morgon.....

♥Niclas 061103 ♥Bf 091108
  • Tintene

ok, nej jag känner inte riktigt igen mig i era symptom....-d skulle vara något torr hud o torr hårbotten i så fall, men d kan väl bero på mkt?!

ingen som fått något förstorad sköldkörtel?

• Kanskedinsyrra

Jag har "ätiit" Levaxin sedan jag var 11. IOm att man är behandlad har det aldrig varit tal om att det skulle kunna minska bäbisrisken. Jag har nu gått över tiden å bara går å väntar på att min bäbis ska komma ut... :) Så det behöver inte vara problematiskt att bli gravid när man har fel på körteln. Däremot ska du ju se till att de tar prover när du väl blivit gravid. Mellan var 4 och 8 vecka har jag fått ta nya prov hela graviditeten. De ändrade dosen en gång i början å sedan har det varit bra värden utifrån det :)
    Det är ju så mycket mer som spelar in om man blir gravid fort eller itne eller överhuvudtaget. Övervikt är ju rätt vanlig hos Levaxinmänniskor och det kan vara svårare å gå ner i vikt. Jag gick ner 6 kilo månaderna innan jag blev gravid, kanske det hjälpte mig, vet inte.

Jag vill passa på å säga:
    Läs inte allt du ser på nätet, det kan skrämma upp dig å då kanske du spänner dig å blir stressad å då blir det ju itne lättare å få barn... Se till att du får träffa en läkare du har förtroende för istället! ... å ta till dig god info från nätet om du vill få mer info.

Lycka till!

• Fru U

Det vanligaste är hypotyreos, då får man levaxin, men det finns hypERtyreos också

Om du söker på det kanske du hittar något.

Jag vet tyvärr inte hur hypert. påverkar människor då det är min kisse som har det

• Lilli by the Sea

Symtomen beror ju lite på om du har hypo eller hypertyreos. Mina två bästa vänner båda "struma, de är systrar. Hon med underproduktion var trött hela tiden, trög mage, frös hela tiden & ökade i vikt. Hennes syster som hade överproduktion hade en stor"knuta" på halsen, hjärtklappning, hyperaktiv, utåtstående ögon & tunn som en tråd. Den senare är opererad dvs. att de tog ut sköldkörteln & de går båda på Levaxin för resten av livet plus en vitamin som man brukar få ta,
    Ingen av dem har haft några problem med att bli gravida!

• Moster Ninna

jag har just fått diagonos 'giftstrum..
    Jag har frågat om skaffa barn å sånt.. tur i otur så tålde jag inte den medicinen som man först brukar ta.. så jag fick gå å få radioaktiv jod och efter 4 - 6 mån får jag blir gravid. Men kan du inte fråga om du får operar bort körtlen..

Svar på tråden Hur märkte du att nåt var fel med sköldkörteln?