• optimisten

Jag ser hemsk ut i underlivet pga åderbråck finns det fler????????????Jättedeppig just nu, hjälp!

Jag märkte nyss när jag fixade till lite "därnere" att jag är alldeles svullen och blå på hela ena sidan så det alltså hänger ut alltihop och nu förstår jag varför jag får ont när jag står och går och att det känns som om jag ska spricka så fort jag ska gå på toaletten oavsett om jag ska göra nr1 eller nr2.
    Jag blev jättedeppig och trodde inte att det var så illa. Kan knappt ha sex längre heller för jag är så svullen och det gör ont. Hur ska det gå vid förlossningen dvs hur ska barnet kunna komma ut?? Har inte haft såhär tidigare och jag skulle vilja veta någon annan som har så nu och som har haft det tidigare. Har det gått bort direkt efter förlossningen eller kan man få bestående men?
    Vill inte ens visa mig nu för min sambo för jag ser helt groteskt ut!
    Jag vilar mycket nu om dagarna när jag är sjukskriven för foglossningen och sammandragningarna och det har knappt hjälpt , visserligen har jag inte lika ont men är lika svullen!
    Snälla hjälp och råd till en jättedeppig blivande mamma!

• Svar på tråden Jag ser hemsk ut i underlivet pga åderbråck finns det fler????????????Jättedeppig just nu, hjälp!
  • mira24aug

Hej jag förstår att det är jobbigt. Jag hade ådergråck därnere under min första graviditet men det gick faktiskt bort det mesta efter förlossningen. Inte på en gång men med tiden. Men det låter som att du har mer än vad jag hade...Men det försvann i alla fall nästan helt. Den här gången har jag inte tagit mod till mig ock kollat. Men det gör ju ont och tynger ner så det är väl inte helt otänkbart att det finns nåt. Vilken vecka är du i?

• mira24aug

Åderbråck ska det va ju...

• optimisten

Jag är i v.32 (31+2). Värken började redan när jag var i ca v.20 och min mage är väldigt låg. Men det måste ju göra mycket ondare under förlossningen att ha så mycket åderbråck och man borde ju spricka mer eller?

• Alogotsmamma

Jag har själv inte detta problem, men min syster som också är gravid har länge haft åderbråck i underlivet. På henne har bråcket "vandrat" från knävecket och upp hela vägen. Nu har hon dessutom fått det på andra sidan och på väg upp hela vägen in. Det är inget farligt, det gör "bara" ont.
    Enligt hennes bm, så kommer bråcken att försvinna ganska snart efter förlossningen, då trycket från barnet inte längre belastar. Hon sa även till min syster att inte oroa sig för dessa vid förlossningen, det skulle göra ont i alla fall.... NÄHÄ!!! Skämtar hon eller....!!??

Se bara till att vila ordentligt innan förlossningen så bråcken inte "löper upp inåt" för mycket eller blir större.

Lyckokramar och hoppas verkligen att det går bra för dig!!!

//Erica

• Vinterbebbe

hej!! här har du en till som har problem med åderbråck.

Jag har mycker på både fötter, ben, lår och i underlivet. När jag har varit i gång en hel dag så får jag så ont i underlivet, det svullnar upp och blir blått. Det är ett sådant tryck neråt när jag får ont.

Åderbråcken på mina ben kommer att opereras efter förlossningen. Tack och lov är jag sjukskriven hela graviditeten pga andra omstädigheter. Jag tror att jag garanterat ändå hade blivit sjukskriven pga åderbråcken.

Elin vecka 28

• Angi79

jag tillhör oxå denna åderbråcks skara har fått på ben och mage har inte lyckats se mig mellan benen men det är ett väldigt tryck och det bultar och gör ont så jag har antagit att dom finns där med... men bm sa att dom troligt vis försvinner värre är det väl med hudbristningarna.... dom har man ju alltid kvar även om dom bleknar å blir vita...

• optimisten

Hur kan man göra för att lindra det? Har hört att man ska vila med benen högt så mycket man kan men sedan har jag hört att man ska röra på sig så mycket som möjligt med att variera att sitta för att ligger man mycket så gynnar det till fler och kraftigare åderbråck? Vad ska jag tro på?

• optimisten

Om jag skulle få välja så skulle jag hellre få lite bristningar på magen än att ha åderbråck i underlivet. Att jag har åderbråck på hela vänstra benet gör mig inget, det får jag ta för de gör inte ont iallafall. Men om jag ska försöka att se positivt på någonting så är det väl att jag inte har några bristningar alls någonstans fast att det är min tredje graviditet, fast det är en liten tröst tycker jag:)

• Ess

Här e en till med åderbråck i underlivet *Bläääääääääää*

• Mamahanna

tror jag också har det! Men lider inte så mycket av det bara när jag ska kissa på bajsa! kram

• Oggy

Jag börjar få det det trycker nedåt och bultar. Blir liksom trött där nere på nåt sätt. Brukar försöka lägga upp benen på kuddar och ta det lugnt ett tag då brukar det gå över.

Svar på tråden Jag ser hemsk ut i underlivet pga åderbråck finns det fler????????????Jättedeppig just nu, hjälp!