• Joggy

Tips till er med lågt hb (som mår dåligt av järntillskott)

Jag är gravid i v 31 och hade i v 18 107 i hb-värde. Sedan v 21 har jag ätit 150 g blodpudding i princip varje dag samt 50 g Mjälloms palttunnbröd och lyckats få upp mitt hb till 124.

Klarar inga järntillskott för magen så detta har varit min räddning. Kanske kan hjälpa ngn!

• Svar på tråden Tips till er med lågt hb (som mår dåligt av järntillskott)
  • Hackemamma

Persilja, spenat etc innehåller också järn :)

• Joggy

Glömde skriva att paltbrödet innehåller 31 mg järn/100 gram. Inneh hemjärn vilket kroppen lättare tar upp, bara kalcium som hindrar.

Vi har gjort egen blodpudding (beställt fryst nötblod på coop). Finns ett recept på go kväll svt:s hemsida, de gjorde det i programmet i våras. Mkt godare än den man köper i affären.

• turpis

För att få i sig lika mycket järn som i en biff på 125 g behöver man äta 2 liter persilja!!!

Avocado innehåller lika mycket järn som sallad -runt 1 mg/100 g = INTE ett järnrikt livsmedel.

Spenat och persilja må innehålla mycket järn för att vara grönsaker, men ingenting om man jämför med köttprodukter (framförallt mörkt kött, som nötkött). Det är också oerhört mycket svårare att äta 100 g spenat (tänk färsk, inte fryst) än 100 g kött eller t ex blodpudding.

Dessutom tas järn från kött upp lättare av kroppen. Detta gäller också om man jämför med inälvsmat som blodpudding (ca 18 g järn/100 g) -köttets järn tas upp bättre (men blodpudding är bättre än grönsaker när det gäller järn). Detta kallas köttfaktor och man har inte kunnat förklara det riktigt, men många studiertyder på samma sak.

(mg järn/100 g i ett par exempel på livsmedel:
    köttfärssås: ca 8
    spenat och persilja: ca 3
    blodpudding: 18
    paltbröd: 31
    avocado: 1 som sagt
    hittar ingen siffra för nötkött, tyvärr!)

SLUTA FÖRSÖKA HÖJA HB:T MED GRÖNSAKER OCH FRUKT!!!

• lilla mej

har du provat olika jarntabletter? De forsta jag at strulade till min mage ordetligt, men mitt jarnvarde var sa lagta att lakaren ansag att kost var inte tillrackligt utan jag behovde tabletter och fick en annan sort, och nu fukar all jatte bra.

• Marskatta

Tack, Turpis! Jag blir tokig av gröna-grönsaks-idéerna, och jag är ändå vegetarian.

• Gates

Nar jag var gravid och hade daligt jarnvarde tipsade barnmorskan mig att ata jarnberikade flingor kombinerat med apelsinjuice. Kalcium i mjolk minskar jarnintaget med upp till 60%, medan c-vitamin okar intaget. Kandes lite konstigt att ata flingor med juice i borjan, men rena dynamiten for jarnvardet!

• Joggy

Lilla mej, jag provade duroferon, niferex, blutsaft, hemofer men klarade inget. Fick halsbränna och magproblem etc av allt. Men tack vare blodpudding och paltbröd har jag kunnat vända det. Men som sagt jag har ätit det varje dag i 8 v nu. Men hellre det och en glad mage! Jag har fått i mig ca 42 mg hemjärn per dag tack vare kosten, en duroferon inneh 100 mg icke-hemjärn, men då kroppen tar upp minst 25% av hemjärnet har jag alltså kunnat få upp det. Haft 124 i 4 v nu så verkar kunna hålla den nivån.

• BabyJia

Har en liten fråga gällande järn. Jag har slarvat en sväng me tabletterna, när jag började hade jag hb på 119. Men nu har de vart en liten period då jag inte har tagit dem...utav rent slarv å igår visa mitt hb 116. Men jag känner mig inte påverkad el så...men e de dåligt även för barnet om man har lägre värde el e de för ens egen del som man inte bör ha lågt hb?

Svar på tråden Tips till er med lågt hb (som mår dåligt av järntillskott)